به گزارش ندای گیلان، رئیس اداره بهزیستی بندر مرزی آستارا گفت: بیشترین گرایش معتادان آستارا به ماده مخدر “شیشه” است و قربانیان این ماده در این شهرستان بین ۱۵ تا ۲۰ سال سن دارند. فریبرز خورشیدی، در کارزار رسانه ای معضلات اعتیاد (مصرف شیشه) برای جوانان و خانواده ها که در اداره بهزیستی شهرستان آستارا […]

به گزارش ندای گیلان، رئیس اداره بهزیستی بندر مرزی آستارا گفت: بیشترین گرایش معتادان آستارا به ماده مخدر “شیشه” است و قربانیان این ماده در این شهرستان بین ۱۵ تا ۲۰ سال سن دارند.

فریبرز خورشیدی، در کارزار رسانه ای معضلات اعتیاد (مصرف شیشه) برای جوانان و خانواده ها که در اداره بهزیستی شهرستان آستارا برگزار شد، اظهار کرد: آگاهی بخشی در سطح جامعه از مهمترین اقدامات برای مبارزه با پدیده شوم اعتیاد می باشد.

وی با بیان اینکه دلایل افزایش مصرف ماده مخدر “شیشه” در میان جوانان به طور دقیق مشخص نیست، ادامه داد: در مجموع، کنجکاو بودن در این سن برای کسب تجربه، فرزندان طلاق، فرزندان دارای کمبود محبت و حتی بچه هایی را که در محبت بیشتر زندگی می کنند، بیشترین قربانیان گرایش به مواد مخدر هستند.

وی با اشاره به اینکه والدین نقش بسیار مهمی را در ممانعت منطقی و معقولانه از گرایش به اعتیاد، با داشتن آگاهی کامل دارند، افزود: افراد باهوش، بیشتر در معرض درگیری با پدیده اعتیاد هستند و نباید والدین در میان نونهالان و کودکان هر صحبتی را به زبان آورند.

خورشیدی در بخش دیگر سخنان خود، بهره مندی از توان روانشناسان زبده را از مهمترین راهکارهای نجات فرزندان از هرگونه پدیده شوم اجتماعی دانست و خاطرنشان کرد: قاچاقچیان مواد مخدر از فضای آشفته خانواده ها برای تحقق اهداف خود بیشتر استفاده می کنند.

وی در ادامه به برخی عوارض استفاده از مواد مخدر اشاره کرد و یادآور شد: کم شدن رابطه با خانواده، از بین رفتن مسئولیت و ضعف در اراده، عصیانگری، تنها شدن، افزایش خشونت و موادی از این دست، از اختلالات مصرف مواد هستند.

رئیس اداره بهزیستی آستارا با اشاره به اینکه در شهرستان سه کمپ ترک اعتیاد، با ظرفیت پذیرش ۲۰ مددجو در یک دوره ۲۱ روزه و پرداخت هزینه ۱۳ میلیون ریالی فعال است، تصریح کرد: ماهانه بین ۲۰ تا ۲۵ نفر در این کمپ ها پذیرش می شوند که برخی از افراد تکراری هستند.

وی با اشاره به اینکه بیشترین گرایش معتادان آستارا به ماده مخدر “شیشه” است، یادآور شد: قربانیان این ماده در این شهرستان مرزی و بندری بین ۱۵ تا ۲۰ سال سن دارند.

وی با تأکید بر اینکه افراد باهوش ها بیشتر در معرض خطر قرار دارند، توضیح داد: بیشترین معتادان در میان قشر پایین جامعه هستند و به ندرت فرزندان افراد تحصیل کرده و یا دارای شرایط اجتماعی ایده آل، به این پدیده گرفتار می شوند.

فریبرز خورشیدی به نقش انجمن (ان آ) در تثبیت ترک اعتیاد افراد اشاره کرد و گفت: آنانی را که پس از پاک شدن در کمپ های ترک اعتیاد، به این انجمن مراجعه می کنند، با درصد بالایی در پاکی می مانند و باز نمی گردند.

وی در پایان از نقش آموزش و پرورش و دانشگاه ها در آگاهی بخشی در سطح جامعه، به خصوص سنین پایه سخن گفت و اضافه کرد: حدود ۱۷ هزار دانش آموز و حدود ۳۰۰۰ دانشجو در این شهرستان هستند که با تدوین و اجرای برنامه های مختلف فرهنگی و آموزشی می شود آنها از انحراف و گرایش به این گونه پدیده ها منع کرد.

منبع