رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گیلان گفت:میزان صادرات کالا در سه ماهه نخست امسال بیش از ۲۳۵ هزار و ۴۱۰ تن به ارزش ۱۱۹ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار بوده که نسبت به پارسال ۲۸ درصد افزایش یافت و در حوزه واردات نیز از لحاظ وزنی با رشد ۷۱ درصدی و از لحاظ ریالی با رشد ۳۵ درصدی مواجه بودیم.

به گزارش ندای گیلانُفرهاد دلق پوش، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان در کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی با اشاره به بسته حمایتی دولت پیرامون حمایت از توسعه صادرات غیر نفتی گفت: پرداخت تسهیلات ۱۱ درصدی به فعالان صادراتی در قالب بسته های حمایتی یکی از بند‌های بسته صادراتی است.

وی  افزود: تدوین این بسته حمایتی حاصل ساعت‌ها فعالیت کارشناسی کارگروه منتخب شامل نمایندگان وزارت صمت، جهاد کشاورزی، امور اقتصادی و دارایی، سازمان برنامه و بودجه، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، صندوق توسعه ملی و همچنین اعضای کمیته کارشناسی شورای عالی توسعه صادرات غیر نفتی است و به تایید شورای عالی توسعه صادرات غیر نفتی نیز رسیده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان گفت: جامع و مانع بودن و توجه به شرایط خاص اقتصادی و تجاری کشور با توجه به تحریم‌های ناجوانمردانه و همچنین مسائل ناشی از شیوع ویروس کرونا دو شاخص مهم تدوین بسته حمایتی سال ۱۳۹۹ است.

دلق پوش افزود: عملکرد بندر کاسپین نشان دهنده ورود و خروج هزار و ۱۷ کشتی در پارسال و ۶۲ کشتی در سال جاری است با آنکه کریدور چین _ قزاقستان _انزلی در حال حاضر بسیار فعال است و از این پتانسیل برای توسعه صادرات به خوبی می‌توان بهره برد.

وی گفت: در شرایط تحریمی و کمبود ارز برای واردات کالا‌های اساسی، راهکار اصلی برای جبران کمبود نقدینگی ارزی در کشور، توسعه صادارت غیرنفتی است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان، در مورد بسته حمایتی تخصیصی دولت در حمایت از توسعه صادرات غیرنفتی گفت: توجه به سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، صادرات به ۱۵ کشور همسایه و اعضای اتحادیه اوراسیا در بسته حمایتی دولت مورد تاکید قرار گرفته و تمام تسهیلات و مشوق‌ها با توجه به این مساله تدوین شده است.

دلق پوش ، با اشاره به رسالت کارگروه و ضرورت استفاده از پتانسیل‌های استان در سایه هم‌اندیشی و بسیج امکانات مختلف، افزود: دولت در راستای توسعه صادرات، این بسته‌های حمایتی در نظر گرفته که باید از ظرفیت آن نیز بهره‌مند شویم.

وی با بیان اینکه در صادرات کالا در سه ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه پارسال رشد قابل توجهی داشتیم،گفت: میزان صادرات کالا در سه ماهه نخست امسال بیش از ۲۳۵ هزار و ۴۱۰ تن به ارزش ۱۱۹ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار بوده که نسبت به پارسال ۲۸ درصد افزایش یافت و در حوزه واردات نیز از لحاظ وزنی با رشد ۷۱ درصدی و از لحاظ ریالی با رشد ۳۵ درصدی مواجه بودیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گیلان گفت: در حوزه ثبت سفارش‌ها در سازمان برای مبادلات کالا حدود هزار و ۱۶ مورد ثبت سفارش داشتیم و رتبه ششم را در کشور دارا هستیم و در بخش صدور کارت بازرگانی نیز نهایت دقت را داشته‌ایم.

فرهاد دلق پوش افزود: معاون اول رئیس جمهور برای حمایت از صادرات غیرنفتی، بسته حمایتی به تمام دستگاه‌های اجرایی ابلاغ کرد که در آن به حمایت از توسعه صادرات غیرنفتی براساس تکالیف ستاد اقتصاد مقاومتی، استفاده از ظرفیت‌ها جهت حمایت از صادرات، حمایت از حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی معتبر خارج از کشور تاکید شد.

وی گفت: کمک به راه‌اندازی مراکز فروش و صادراتی در بازار‌های هدف، پرداخت یارانه سود تسهیلات صادرکنندگان، کمک به تبلیغات و بازاریابی، آموزش و فرهنگ‌سازی در حوزه صادرات، کمک به برقراری خطوط ریلی، دریایی و هوایی، کمک به شبکه‌سازی در بنگاه‌های کوچک و شبکه‌های مویرگی تجاری در کشور‌های هدف به ویژه روسیه نیز از جمله مفاد بسته حمایتی دولت است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گیلان با اشاره‌به لزوم برنامه‌ریزی برای تشکیل کمیته‌های مشترک مرزی با کشور‌های همسایه و استانی با محوریت استاندار گیلان ، تصریح کرد: این دغدغه در بحث پیگیری مبادلات مرزی و مراودات تجاری با کشور‌های همسایه بسیار اهمیت دارد.