یک مؤسسه اسپانیایی لیست ۱۰ شهر برتر هوشمند دنیا را منتشر کرد که سه شهر از سوئیس و دو شهر از ژاپن در این لیست قرار دارند.

به گزارش ندای گیلان: همزمان با موج گسترده جهانی شدن، تغییرات آب و هوایی و چالش های اقتصادی و اجتماعی، شهرهای بزرگ دنیا نیاز دارند خود را به سرعت با شرایط جدید تطبیق دهند. در همین راستا، مدرسه بازرگانی اسپانیا موسوم به (IESE) لیست هوشمند ترین شهرهای جهان که بر اساس شاخص هایی مانند نوآوری و ثبات است را منتشر کرد.

بنا بر این گزارش، ۱۰ شهر برتر هوشمند دنیا به شرح زیر است:

015
۱- توکیو، ژاپن
شهر توکیو، پایتخت ژاپن در صدر برترین شهرهای هوشمند دنیا قرار گرفته است. ویژگی هایی مانند وضعیت مدیریت عمومی، تکنولوژی، اقتصاد و قابلیت آن برای جذب نخبگان از سراسر دنیا، عاملی مهم برای کسب این موفقیت بوده است.
023
۲- لندن، انگستان

لندن پایتخت انگلستان و بریتانیا است. این شهر همچنین بزرگ‌ترین و پرجمعیت‌ترین شهر در بریتانیا و بزرگترین ناحیه شهری از نظر مساحت در اروپا نیز هست.

لندن، یکی از مراکز تجاری، مالی و فرهنگی عمده در جهان است و تأثیر فراوانی در سیاست، آموزش و پرورش، سرگرمی، رسانه‌ها، معماری و هنر دارد.
031
۳- نیویورک، آمریکا

نیویورک، پرجمعیت ترین شهر ایالت نیویورک و ایالات متحده آمریکاست که از ۵ ناحیه شامل برانکس، بروکلین، منهتن، کوینز و استاتن آیلند تشکیل شده‌است. این شهر یکی از قطب‌های فرهنگی، سیاسی و اقتصادی جهان است. عده‌ای به دلیل اهمیت سیاسی، اقتصادی و فرهنگی منحصربه‌فرد نیویورک، این شهر را پایتخت جهان نامیده‌اند.
042
۴- زوریخ، سوئیس

زوریخ، بزرگ‌ترین و پرجمعیتﺗﺮین شهر در کشور سوئیس و مرکز کانتون زوریخ می‌باشد. این شهر در شمال مرکزی سوییس، در دامنه کوﻩهای آلپ جای گرفته‌است.

زوریخ، مهمﺗﺮین قطب اقتصادی سوییس ﺑﻪشمار رفته و گاه از آن ﺑﻪعنوان پایتخت فرهنگی این کشور یاد می‌شود؛ حالﺁنکه پایتخت سیاسی سوییس، شهر برن است. زوریخ شهری با بهترین کیفیت زندگی در جهان شناخته می‌شود.
051

۵- پاریس، فرانسه

پاریس، پایتخت کشور فرانسه، مرکز و یکی از شهرستان‌های ناحیه ایل-دو-فرانس است. رود سن از میان این شهر می‌گذرد.

پاریس یکی از شهرهای پیشروی جهان در زمینه‌های اقتصاد، فرهنگ، هنر، سیاست، تحصیل، تفریحات، مد و علم است. پاریس را در کنار لندن، توکیو و نیویورک، ابرشهرهای جهان می‌نامند.
061
۶- ژنو، سوئیس

ژنو، دومین شهر پرجمعیت کشور سوئیس پس از زوریخ و پرجمعیت‌ترین شهر روماندی (بخش فرانسوی زبان سوئیس) و مرکز استان ژنو سوئیس است.

در این شهر سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی و اروپایی زیادی قرار دارد از این رو یک شهر بین‌المللی محسوب می‌شود و میزبان بیشترین تعداد نهادهای بین‌المللی در جهان می‌باشد.
071

۷- بازل، سوئیس

بازل، سومین شهر پرجمعیت کشور سوئیس است. جمعیت این شهر در سال ۲۰۰۶ برابر با ۱۶۵٬۵۲۹ نفر و با احتساب حومه ۷۳۱٬۰۰۰ نفر بوده‌است.

گستردگی ناحیه مسکونی بازل تا مرزهای شمالی سوئیس، این شهر را از سال ۲۰۰۴ به دومین شهر بزرگ کشور تبدیل کرده‌است. بازل مرکز کانتون (ایالت) بازل است.
081

۸- اوزاکا، ژاپن

اوزاکا، سومین شهر بزرگ ژاپن و مرکز استان اوزاکا است. این شهر برروی جزیره هونشو (Honshu)، جزیره اصلی ژاپن، واقع شده‌است.

این شهر در سال ۲۰۱۲ میلادی دارای ۲٬۶۶۶٬۳۷۱ جمعیت بوده و ۲۲۳٫۰۰ کیلومتر مربع مساحت دارد.
091

۹- سئول، کره جنوبی

سِئول، پایتخت و کلان شهر کشور کره جنوبی با جمعیت بیش از ۱۰ میلیون نفر، یکی از پرجمعیت‌ترین شهرهای جهان است.

شهر سئول از ساختار زیربنایی بسیار پیشرفته‌ای برخوردار است و متروی آن که هرساله بیش از ۲۰۰ میلیون مسافر را جابجا می‌کند سومین شبکه بزرگ مترو در جهان است.
101

۱۰- اسلو، نروژ

شهر اُسلو (Oslo)، بزرگترین شهر و پایتخت کشور نروژ است. اسلو همچنین تنها شهر نروژ است که خود یک استان و یک شهرستان نیز به‌شمار می‌آید.