دبیرکل سازمان ملل در پیامی تاکید کرد: در حال حاضر از هر ۶ نفر مصرف‌کننده مواد در سطح جهان فقط یکی به درمان دسترسی دارد و از هر ۳ مصرف‌کننده در سطح جهان ۱ نفر زن است.

ندای گیلان:دبیرکل سازمان ملل در پیامی تاکید کرد: در حال حاضر از هر ۶ نفر مصرف‌کننده مواد در سطح جهان فقط یکی به درمان دسترسی دارد و از هر ۳ مصرف‌کننده در سطح جهان ۱ نفر زن است.

بان کی‌مون دبیر کل سازمان ملل در پیامی به مناسبت روز جهانی مبارزه با مواد مخدر تاکید کرد: از هر 3 مصرف کننده مواد در جهان یک نفر زن است.

وی در این پیام آورده است:

امروز روز مهمی برای تمرکز بر تهدید ناشی از تولید،‌قاچاق و استفاده از مواد مخدر است. اقدام محکمی در جهت تقویت سیستم‌های عدالت کیفری بر هم زدن شبکه‌های مجرمانه که مصیبت و رنج را به دنبال دارند و واکنشی بر اساس سلامت و حقوق انسان‌ها لازم است.

همچنین مردم درد غیر قابل باوری را بر اثر کمبود داروهای تحت کنترل برای مقاصد پزشکی تحمل می‌کنند. اقداماتی باید انجام شود تا اطمینان حاصل شود مردم در سراسر جهان در صورت نیاز به کاهنده‌های درد دسترسی خواهند داشت. ما باید تمام تلاش خود را به کار بریم تا درک بهتری از مصرف مواد به عنوان یک وضعیت بهداشتی، اجتماعی که مسبب مسائلی چون هپاتیت، HIV و ایدز پیشگیری، درمان و مراقبت به عمل آوریم.

اقدامات علمی و مبتنی بر شواهد باید در ارایه خدمات پیشگیری و درمان مصرف مواد همه گیر شود . این رویکردها پایه و اساس تمام تلاش‌های ما است. با حدود 200 هزار مرگ مرتبط با مواد و 1.65 میلیون فرد آلوده به ویروس HIV در سال 2013، دسترسی به درمان و پیشگیری مبتنی بر شواهد می‌تواند در برخی موارد تفاوت بین مرگ و زندگی باشد.

در حال حاضر فقط یکی از هر 6 نفر مصرف کننده مواد در سطح جهان به درمان دسترسی دارد. بانوان با موانع متعددی در خصوص درمان مواجه هستند، از هر 3 مصرف کننده مواد در سطح جهان یک نفر زن است در حالی که از هر 5 مصرف کننده تحت درمان تنها یک زن تحت درمان قرار دارد.

افریقا خصوصاً آفریقای غربی و شرقی دائم در معرض آسیب‌های ناشی از قاچاق و مصرف غیرقانونی مواد هستند. این عوامل بخشی از تهدید گروه‌های جرایم سازمان یافته در خصوص امنیت، توسعه و سلامت منطقه‌ای است که همواره آسیب‌پذیر بوده است. رابطه بین جرایم سازمان یافته و تروریسم از جمله نقش مشخص قاچاق مواد تهدید مهمی است. کاشت تریاک در افغانستان مانند تولید کوکائین در آمریکای لاتین همچنان یک چالش مهم است.

عملکرد دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم و سازمان ملل متحد بیانگر این موضوع است که رویکرد متعادل در زمینه متعادل عرضه و تقاضا بسیار حائز اهمیت است. توسعه جایگزین برای کشاورزانی که کشت غیرقانونی انجام می‌دهند نقش بسزایی خواهد داشت. توسعه جایگزین به ارتقای امنیت زیست‌محیطی‌، حمایت از جوامع  متاثر از سایر جرایم از جمله جرایم مرتبط با حیات وحش و جنگلها، و توانمندسازی بانوان کمک می‌کند.

کشورها باید با جدیت برای حمایت از نسل‌های آینده تلاش کنند جوانان باید به انجام ابتکارات جدید در خصوص ایجاد اهداف، فرصت‌ها و ارزش‌ها تشویق شوند. نشست ویژه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در مورد معضل مواد در جهان،‌که قرار است در آوریل 2016 برگزار شود، می‌تواند به تبادل نظر و تجربیات به دست آمده و کمک شایان در به دست آوردن اهداف مد نظر در بیانیه سیاسی و برنامه کاری تا سال 2019 بپردازد.

در روز جهانی مبارزه با مصرف و قاچاق مواد و پیش از گردهمایی سازمان ملل در خصوص توسعه پایدار، بسیار مهم است تا به یاد داشته باشیم مواد غیرقانونی، محیط زیست، امنیت و توسعه را تحت تاثیر قرار می‌دهد. مواجهه با تاثیر آنها از طریق استفاده از رویکرد مبتنی بر تعادل و حقوق بشر برای حمایت و ارتقای سلامت و بهداشت نوع بشر حیاتی است./فارس