یارانه تسهیلات بانکی برای تجهیز و تعمیر مدارس غیر دولتی در لایحه بودجه سالانه پیش بینی می شود

ندای گیلان:یارانه تسهیلات بانکی برای تجهیز و تعمیر مدارس غیر دولتی در لایحه بودجه سالانه پیش بینی می شود

با موافقت نمایندگان مجلس٬ دولت موظف شد هرساله پیش‌بینی یارانه مربوط به تسهیلات بانکی برای خرید زمین، ساختمان، احداث بنا، تجهیزات و تعمیرات مدارس غیردولتی را در لایحه بودجه سالانه کل کشور انجام دهد.

نمایندگان در نشست علنی روز سه‌شنبه (19 خرداد‌ ماه) مجلس، در جریان رسیدگی به گزارش شور دوم کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس در مورد لایحه تمدید مهلت اجرای آزمایشی قانون تاسیس و اداره مدارس، مراکز آموزشی و مراکز پرورشی غیردولتی با اصلاح بندهای 1 تا 12 این لایحه موافقت کردند.

بندهای اصلاح شده لایحه مذکور که به موافقت نمایندگان رسید به شرح ذیل است.

1- در تمام مواد قانون عنوان «سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکت های مردمی» به عبارت «سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت های مردمی» تغییر می یابد.

2- در ماده 1 قانون عبارت «معاون وزیر و رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت های مردمی وزارت آموزش و پرورش» جایگزین عبارت «معاون امور مدارس غیر دولتی و توسعه مشارکت های مردمی» می شود.

3- در ماده 2 قانون عبارت «از دوره های تحصیلی پیش دبستانی تا پایان دوره متوسطه» جایگزین عبارت «مطابق دوره های تحصیلی (پیش دبستانی، ابتدایی، راهنمایی تحصیلی، متوسطه و پیش دانشگاهی» می شود.

4- در ابتدای ماده 3 قانون کلمه «برای» حذف و عبارت «به منظور برنامه ریزی، ساماندهی و» اضافه می‌شود.

5- در ابتدای بند 3 ماده 4 قانون عبارت «مسئول امور مدارس غیردولتی» حذف و عبارت «مدیرکل مدارس و مراکز غیردولتی» اضافه می شود.

6- بند 7 ماده 4 قانون به شرح زیر اصلاح و یک بند به عنوان بند 8 بدین شرح اضافه می شود و شماره بند 8 به 9 تغییر می‌یابد:

بند 7 ماده 4 قانون: یک نفر از اعضای انجمن اولیاء و مربیان مدارس غیر دولتی به انتخاب انجمن اولیا و مربیان مرکزی

  1. نماینده کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی

7- ماده 6 قانون به شرح زیر اصلاح می شود:

ماده 6- شورای نظارت در استان ها به ریاست مدیرکل آموزش و پرورش استان و در صورت اعتراض متقاضیان به تصمیمات این شوراها، موضوع به شورای بالاتر ارجاع می گردد.

8- ماده 7 قانون به شرح زیر اصلاح می شود:

ماده 7- احکام اعضای شورای نظارت مرکزی و رئیس شورای نظارت استان توسط وزیر آموزش و پرورش صادر می شود و احکام سایر اعضای شورای نظارت استان و شوراهای شهرستان و منطقه توسط رئیس سازمان صادر می شود. اعضای حقیقی شوراهای نظارت به مدت چهار سال انتخاب می شوند و انتخاب مجدد آنان بلامانع است.

9- در ابتدای ماده 8 قانون کلمه «مؤسسان» حذف و عبارت «متقاضیان تأسیس» جایگزین آن شود و در بند (و) آن به جای کلمه «دیپلم» کلمه «کارشناسی» و  در بند (ز) پس از عبارت «سی سال سن» عبارت «و شرط تأهل برای مردان» اضافه و یک تبصره به عنوان تبصره 2 به شرح زیر به این ماده الحاق می شود:

تبصره 2 –اقلیت های دینی شناخته شده در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران باید معتقد و ملتزم به مبانی و احکام دین خود و برخوردار از حسن شهرت باشند.

10- یک بند به شرح زیر به ماده 9 قانون الحاق می شود:

و- نظارت بر امور آموزشی و پرورشی و اداری و مالی مدارس و مراکز تحت پوشش و پاسخگویی به مراجع ذیربط

11- دو تبصره به شرح زیر به ماده 10 قانون الحاق می شود:

تبصره 1- دولت موظف است همه ساله نحوه اجرای موضوع این ماده را به تفکیک به مجلس شورای اسلامی گزارش نماید.

تبصره 2- بانک مرکزی موظف است ظرف مدت سه ماه، دستورالعمل اجرایی این ماده را تدوین و به بانک ها ابلاغ و بر حسن اجرای آن نظارت کند.

12- ماده 11 قانون به شرح زیر اصلاح می شود:

ماده 11- دولت موظف است همه ساله، یارانه مربوط به تسهیلات بانکی برای خرید زمین، ساختمان، احداث بنا، تجهیزات و تعمیرات مدارس غیر دولتی را در لایحه بودجه سالانه کل کشور پیش بینی کند.

ایلنا