معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر صرفه جویی در مصرف آب گفت: هیچ راهی بجز جلوگیری از اسراف و کم کردن مصرف آب در کشور نداریم.

به گزارش ندای گیلان، عیسی کلانتری در نشست کارگروه احیای تالاب هامون و مقابله با گرد و غبار سیستان و بلوچستان اظهار داشت: کشور درگیر مشکل خشکسالی است که بدترین آن در سیستان و بلوچستان رخ داده است.

وی ادامه داد: یکی از قربانیان تغییر اقلیم استان گیلان است به طوری که با وجود برخورداری از بالاترین بارش های کشور آب شالیکاری در این استان از استان هایی نظیر زنجان و آذربایجان شرقی که دیم کار هستند تامین می شود.

معاون رئیس جمهوری با بیان اینکه تغییر اقلیم را باید به عنوان یک واقعیت پذیرفت، گفت: تغییر اقلیم در منطقه و کشور سبب اثرات نامطلوب شده به طوری که میانگین بارش های کشور از ۲۵۰ میلی متر با کاهش ۲۵ درصدی به ۱۹۰ میلی متر رسیده است.

کلانتری با بیان اینکه جهان درگیر مشکل گرم شدن زمین است اظهار داشت: در ۲۰ سال اخیر ایران ۲ درجه گرمتر شده است که این پدیده افزایش تبخیر حدود ۲۴۰ میلی متری را به همراه دارد یعنی در کنار معادن نفت و گاز بلای تبخیر نصیب کشور شده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور ادامه داد: انسان ها در زمان محدودیت باید بهتر فکر کنند و از افکار پوسیده قدیمی در بخش های مختلف فنی و غیره دست بردارند.

وی تصریح کرد: یک سری سیاست هایی وجود دارد که رها نمی کنیم درصورتی که کارایی ندارند.

وی گفت: با وجود کاهش بارندگی ها، در برنامه ششم توسعه تصویب می شود که در زمینه تولید محصولات کشاورزی ۹۵ درصد خودکفا شویم یعنی ۳۵ و نیم میلیارد مترمکعب آب اضافی باید در کشور مصرف شود که این آب از کجا باید تامین شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در حدود ۳۵ سال پیش کمتر از ۲۰۰ میلیون تن کربن در کشور تولید می شد اما امروز سالانه در حدود ۷۳۰ میلیون تن تولید می شود که این موارد به عنوان تغییر اقلیم مورد توجه است.

معاون رئیس جمهوری توجیه اقتصادی، برهم نخوردن نظم جامعه، پرهیز از تخریب و نظم محیط زیست را از مسایل مطرح در توسعه پایدار ذکر کرد.

وی اظهار داشت: امروز به دلیل برخی اقدامات و دخالت های انسانی شاهد خشک شدن بسیاری از منابع آب در استان های مختلف کشور هستیم به طوری که دلایل ایجاد مشکل برای دریاچه ارومیه ۱۸ درصد از اقلیم و ۸۲ درصد مشکلات آن مربوط به دست کاری انسان هاست.

کلانتری با بیان اینکه ایران رتبه نخست فرسایش خاک در دنیا را به خود اختصاص داده است گفت: سالانه ۲ میلیارد تن خاک در کشور از دست انسان ها خارج می شود درصورتی که برای هر سانتی متر خاک سالهای متمادی زمان نیاز است.

وی تصریح کرد: ما زیاده خواه هستیم و به عنوان انسان، دشمن سرزمین شده ایم به طوری که همه چیزها را برای عصر خود می خواهیم و برای نسل های آینده ارزش قایل نیستیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با بیان اینکه در جهان تصویب شده که کشور ها حداکثر۴۰ درصد آب تجدید پذیر خود را باید استفاده کنند، گفت: در سال آبی ۹۶- ۹۷ آب تجدید پذیر کشور حدود ۷۴ میلیارد متر مکعب و مصرف ما ۹۰ میلیارد متر مکعب بود یعنی ۱۲۰ درصد آب خود را استفاده کردیم درحالی که سقف ما ۴۰ درصد است.

وی با بیان اینکه بالاترین نشست دشت های دنیا در نقاطی از ایران نظیر تهران رخ داده است، گفت: اقدامات مخربی که ما در طبیعت انجام می دهیم در جاهای مختلف اثرات خود را نشان می دهد.

کلانتری تصریح کرد: ما باید خودمان را تغییر دهیم یعنی در سقف خواسته هایمان مصرف آب کشور را باید پایین بیاوریم زیرا این سرزمین نمی تواند سالی ۹۰ میلیارد متر مکعب آب مصرف کند و تحمل فشار را ندارد.

وی با اشاره به مشکلات تالاب بین المللی هامون و مشکلات مردم منطقه سیستان گفت: مهمترین اقدام در این حوزه برای رفع مشکل اصلاح ساختار مدیریت است یعنی برنامه های تمامی نهادها و سازمان ها در قالب مدیریت یکپارچه عمل شود.

معاون رئیس جمهوری بیان کرد: سیستان با توجه به شرایط حاکم ناشی از خشکسالی های پی درپی و عواقب آن به منطقه ای خاص از نظر زندگی و غیر قابل تصور در جهان از نظر دوام انسان ها تبدیل شده به طوری که درصورت فراهم نشدن امکانات و نرسیدن به این منطقه، مردم دوام نمی آورند.

وی افزود: ضروری است که مردم منطقه از سوی دولت، حکومت و رهبر معظم انقلاب مورد حمایت قرار گیرند.

هامون دیگر هامون نمی شود

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست دروغ نگفتن به مردم منطقه در زمینه تالاب را مهمترین گام در حمایت عنوان کرد و افزود: مردم باید قبول کنند که هامون دیگر آن هامون پر آب سالهای گذشته نخواهد بود و این اتفاق هیچ زمان نمی افتد.

وی تصریح کرد: در سیستان بالاتر از آب باید بعد معیشت مردم مورد توجه قرار گیرد به طوری که در این منطقه اگر محیط زیست آن درست شود اما مردم معیشت نداشته باشند نمی توانند دوام آوردند.

معاون رئیس جمهوری افزود: موضوع معیشت از مسائل مهمی است که به موازات آب و محیط زیست در این منطقه از ایران اسلامی باید پیش رود.

کلانتری اضافه کرد: در سیستان دیگر کشاورزی نمی تواند تامین کننده معیشت کل باشد زیرا آبی وجود ندارد و نخواهد داشت.

وی جدی شدن دیپلماسی آب با کشور افغانستان را از مسائل مهم در شمال سیستان و بلوچستان عنوان کرد و افزود: برای تامین افزون بر ۸۲۰ میلیون متر مکعب آب از آن سوی مرز در سیستان نباید برنامه ریزی کرد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: ضروری است در مدت باقی مانده از سالجاری برای تصویب بودجه در سال آینده مسئولان استان با کمک دانشگاهیان طرحی جمع بندی و طرح ریزی کنند.

وی ادامه داد: اگر قرار است سازمان عمران سیستان مجددا احیا شود نیازمند یک مدیریت متمرکز است.

کلانتری تصریح کرد: احیای تالاب بین المللی هامون در کوتاه مدت از اولویت های سازمان محیط زیست کشور است.