معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان از انتشار شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارها، نرخ تورم و متوسط قیمت برخی اقلام خوراکی منتخب درکشور و استان آبان‌ماه 1398 کشور و گیلان خبر داد.

به گزارش ندای گیلان، وحید طیفوری معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان صبح امروز درجمع خبرنگاران با بیان اینکه نرخ تورم کل کشور و استان گیلان در آبان‌ماه به ترتیب 1/41 و 4/39 درصد است، اظهار داشت: استان گیلان در این ماه، در بین 31 استان، رتبه بیست و یکم نرخ تورم کشور را داشته است.

وی با تصریح بر اینکه  استان قم با نرخ 35/6 درصد دارای پایین‌ترین نرخ تورم و استان ایلام با نرخ تورم 49/8 درصد دارای بالاترین نرخ تورم در کشور است خاطرنشان کرد: 4 استان مجاور استان گیلان، یعنی استان‌های قزوین، مازندران، اردبیل و زنجان به‌ترتیب دارای رتبه‌های چهاردهم، هفدهم، هجدهم و نوزدهم و استان ساحلی گلستان دارای رتبه پانزدهم بالاترین نرخ تورم کشور هستند.

این مقام مسئول  با بیان اینکه نرخ تورم گروه عمده خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات  کشور برابر 58/6 درصد و گیلان برابر 58/3 درصد  است افزود: نرخ تورم گروه عمده کالاهای غیرخوراکی ‌و خدمات کشور و گیلان به ترتیب 33/8 و 32/6 درصد بوده است.

طیفوری همچنین مقدار تغییرات تورم نقطه‌به‌نقطه آبان‌ماه سال جاری را در کشور و استان به­ترتیب برابر 27 و 25/4 درصد اعلام کرد.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان ادامه داد:بررسی تغییرات شاخص قیمت آبان‌ماه سال جاری نسبت به ماه گذشته نشان می‌دهد که مقدار تغییرات تورم ماهانه در کشور و استان برابر 6/1 درصد است.

طیفوری تصریح کرد: مرکز آمار ایران جهت محاسبه تغییرات قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارها با جمع‌آوری اطلاعات قیمت 475 قلم کالا و خدمت عرضه شده به منظور مصرف نهایی خانوار نسبت به محاسبه شاخص قیمت بر اساس میانگین وزنی قیمت کالاهای مختلف اقدام می‌کند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه به طور کلی قیمت هر کالا با استفاده از روش‌های علمی نمونه‌گیری و جمع‌آوری قیمت، توسط آمارگیران کارآزموده و محلی و مستقر در استان‌ها از کارگاه‌های خرده‌فروشی و خانوارها به صورت ماهانه جمع‌آوری می‌شوند گفت: 420 هزار مظنه قیمت در هر ماه در سطح کشور جمع‌آوری میشود.

وی با بیان این که مرکز آمار ایران از ابتدای سال 1396، در کنار انتشار نرخ تورم و شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی، متوسط قیمت برخی اقلام خوراکی منتخب در نقاط شهری کشور و استان‌ها را که در محاسبه شاخص و نرخ مذکور مورد استفاده قرار می‌گیرند، منتشر کرده است، افزود: کالاهای منتخب منتشر شده از سوی آن مرکز شامل «برنج ایرانی درجه یك»، «برنج خارجی درجه یك»، «گوشت گوسفند»، «گوشت گاویاگوساله»، «مرغ ماشینی»، «شیرپاستوریزه»، «ماست پاستوریزه»، «پنیرایرانی پاستوریزه»، «تخم مرغ ماشینی»، «كره پاستوریزه (کره حیوانی)»، «روغن مایع»، «موز»، «سیب درختی زرد»، «پرتقال محصول داخل»، «خیار»، «گوجه فرنگی»، «سیب زمینی»، «پیاز»، «لوبیاچیتی»، «عدس»، «قند»، «شكر»، «رب گوجه فرنگی» و «چای خارجی بسته‌ای» است.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان  گفت:برای نمونه، بر پایه گزارش منتشر شده می‌توان مشاهده نمود که متوسط قیمت یک کیلوگرم برنج ایرانی درجه یک در استان از رقم 205893 ریال در مهر ماه سال جاری به رقم 201786 ریال در آبان ماه همین سال رسیده است که این ارقام گویای 2 درصد کاهش قیمت در آبان‌ماه نسبت به ماه گذشته است. این ارقام برای برنج خارجی به ترتیب برابر  87036 و  91500 ریال می‌باشد که این ارقام نیز نشان‌دهنده 5/1 درصد افزایش متوسط قیمت این قلم در آبان‌ماه نسبت به مهرماه سال جاری است.

طیفوری با تاکید بر اینکه اگرچه متوسط قیمت این اقلام تاثیر مستقیم بر نرخ تورم و شاخص قیمت محاسبه شده داشته‌اند، اما وزن هرکدام از اقلام در محاسبه شاخص قیمت متفاوت بوده و از روش‌های علمی و براساس طرح هزینه و درآمد خانوار محاسبه میشوند تصریح کرد: در حقیقت شاخص قیمت، میانگین‌های وزنی هستند که  انبوهی از نوسانات واقعی ضعیف و شدید قیمت در بازارهای سراسر کشور را تبدیل به یک عدد به صورت متوسط یا میانگین موزون کل تغییرات قیمت می‌نماید.

وی افزود:برای مثال وزن مذکور در محاسبه شاخص قیمت در استان گیلان در گروه کالایی نان و غلات که شامل قلم برنج نیز میشود و نقش موثری در سبد مصرف کالای خانوار دارند، برابر 6/21 درصد می‌باشد؛ در حالی که این رقم در گروه کالایی روغنها و چربیها کمتر از یک درصد است. بنابراین در محاسبه شاخص قیمت، وزن تاثیر تغییرات قیمت گروه «نان و غلات» تقریبا 6 برابر گروه «روغنها و چربیها» خواهد بود.