رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به نیاز مبرم گیلان به دستگاه‌های تشخیص پزشکی سرمایه‌ای علیرغم نیازسنجی و پرداخت اعتبارات لازمه گفت:هم اکنون ۴۷۶ بیمار مبتلا به کرونا در سطح بیمارستان‌های این استان بستری هستند.

به گزارش ندای گیلان،ارسلان سالاری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان شب گذشته در نشست قرارگاه ملی مبارزه با کووید ۱۹ وزارت بهداشت حضور یافت.

وی با اشاره به تعویق پروژه‌های طرح تحول سلامت در استان گیلان گفت: برخی از پروژه‌های طرح تحول سلامت در گیلان پیشرفت بالای ۷۰ درصد دارند و در عین حال برخی از پروژه‌ها در استان هم اصلا از سر گرفته نشده و نیازمند توجه بیش از پیش است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه طرح‌های تحول شهری در این استان اجرایی نشده‌اند، افزود: این طرح‌ها در صورت تأمین اعتبار کافی و به‌موقع می‌تواند پروژه‌های تعریف‌شده در این خصوص را در استان گیلان احیا کند.

سالاری با اشاره به رویکرد وزارت بهداشت در تأمین اکسیژن ساز‌ها در مراکز بیمارستانی اظهار داشت: برخی از اکسیژن ساز‌ها از کیفیت لازمه برخوردار نیستند و می‌طلبد نظارت بر نحوه تأمین و توزیع آنها در استان‌ها با جدیت بیشتری صورت بگیرد تا سیستم دانشگاه‌ها با دستگاه‌های نظارتی روبرو نشوند.

وی با اشاره به نیاز مبرم گیلان به دستگاه‌های تشخیص پزشکی سرمایه‌ای علیرغم نیازسنجی و پرداخت اعتبارات لازمه یادآور شد: این استان از سال ۹۸ برای دریافت رادیولوژی، سونوگرافی و MRI پیشگام شد، اما این دستگاه‌ها بنا بر شرایط حاکم بر کشور هنوز به دست استان نرسید، در حالی که وجود این دستگاه‌ها برای استان گیلان و شهرستان‌های آن بسیار حیاتی است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان به موضوع کمبود نیروی انسانی در کادر بهداشت و درمان استان نیز اشاره کرد و گفت: نیرو‌های در نظر گرفته شده کادر بهداشت گیلان در مقایسه با کادر درمان تقریبا حدود یک دهم است، در حالی که جمعیت بازنشسته در حوزه بهداشت حدودا بین یک‌پنجم تا یک‌سوم است.

سالاری بر لزوم دریافت و پایش دیدگاه‌های رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی در توزیع کارانه‌ها تأکید کرد و افزود: برخی از نیرو‌های شاغل در دانشگاه کارانه‌هایی دریافت می‌کنند که حقشان است، اما باید به افرادی که در مراکز حساسی نظیر icu فعالیت می‌کنند و در معرض مستقیم خطر هستند، کارانه بیشتری پرداخت شود.

او همچنین در تشریح آخرین وضعیت کرونا در گیلان اظهار داشت: هم اکنون ۴۷۶ بیمار مبتلا به کرونا در سطح بیمارستان‌های این استان بستری هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به کاهش شمار بستری‌شدگان مبتلابه کرونا در این استان در ۲ هفته اخیر گفت: شمار روزانه بیماران مبتلا به کرونا از ۱۱۶ نفر به ۸۴ نفر کاهش یافته است.

سالاری مشارکت مردم در تأمین منابع مکفی برای اجرای طرح شهید سلیمانی را وجه تمایز گیلان با سایر استان‌ها دانست و افزود: از ابتدای اجرای این طرح یک حساب مجزا برای جمع‌آوری کمک‌های مؤمنانه و مردمی در جهت پشتیبانی از طرح ایجاد شد.

وی ادامه داد: علاوه بر آن حدود ۲ هزار دستگاه تب‌سنج برای حضور گروه‌های عملیاتی و همچنین هزاران بسته بهداشتی جهت ارائه به خانوار‌های مورد غربالگری توزیع شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به جمعیت بالغ بر ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفری این استان تصریح کرد: عملیات غربالگری در استان گیلان توسط ۲ هزار و ۳۹۱ نفر از پرسنل مرکز بهداشت، ۶ هزار و ۷۷۳ نفر نیز از داوطلبان بسیجی و حدود ۲۰۰ گروه نظارتی دنبال می‌شود.