رئیس اداره سالمندان وزارت بهداشت گفت: گیلان سالمندترین و سیستان و بلوچستان جوان‌ترین استان کشور است

به گزارش نداي گيلان: براساس آمار های جدید سازمان بهداشت جهانی تعداد سالمندان در کشورهای توسعه یافته به شدت در حال افزایش است و تعداد سالمندان از کودکان زیر 4 سال پیشی گرفته است.

پریسا طاهری رئیس اداره سالمندان وزارت بهداشت ادامه داد: برنامه ریزی برای سلامت سالمندان باید با بهره گیری از مطالعات بین المللی سازمان بهداشت جهانی و تجارب سایر کشورها باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی اظهار کرد: همه ساله به منظور گردآوری تجربیات یافته‌ها و میزان دستیابی به اهداف پیش بینی شده و برنامه‌های عملیات بهداشتی نشست‌های تخصصی برای سالمندان برگزار می‌شود.

طاهری افزود: مرکز آمار در بررسی یک دوره 10ساله نشان داد خوزستان، هرمزگان، بوشهر و سیستان بلوچستان 4 استان جوان کشور می‌باشد و گیلان با یازدهمین درصد بیشترین جمعیت سالمند را در کشور به خود اختصاص داده است.

وی ادامه داد: در میان این آمار 4.17 درصد، خانم‌ها و 4.2 درصد مرد هستند که به نوعی نماد زنانه دارد.

رئیس اداره سالمندان وزارت بهداشت در پایان تصریح کرد: مراقبت ادغام یافته مشتمل در 15 بیماری بر اساس طرح تحول نظام سلامت و برگزاری کلاس‌های مدون و راه اندازه دانشگاه نسل سه، اورژانس و حوادث و پیشگیری از مرگ زودرس و رصد کردن سالمندان و عوامل موثر در کاهش مرگ زودرس از برنامه‌های آتی وزارت بهداشت می‌باشد.

طاهری اظهار داشت: بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی تا سال 2015، 46.8 میلیون نفر آلزایمری روی کره زمین زندگی می‌کنند که این میزان تا سال 2050 به 131 میلیون نفر خواهد رسید. بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی در حال حاضر در هر دو تا سه ثانیه یک نفر مبتلا به آلزایمر می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه در ایران هر 7 دقیقه یک نفر مبتلا به اختلال حافظه و شناخت (دمانسی) می‌شود،  گفت: در حال حاضر 600 تا 650 هزار نفر در کشور دچار مشکل دمانس که شایع‌ترین آن آلزایمر است هستند.

طاهری خاطر نشان کرد: ابتلا به آلزایمر برای فرد هزینه‌های بالایی به همراه دارد و علاوه بر اینکه شرایط زندگی برای فرد مبتلا مشکل می‌شود خانواده وی نیز با دغدغه‌ای همراه می‌شوند که لازم است توجهات بیشتری در این زمینه انجام گیرد.