معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان گفت: نرخ تورم کل کشور و استان گیلان در اسفند‌ماه به ترتیب 34/8 و 33/9 درصد می‌باشد و استان گیلان در این ماه، در بین 31 استان، در رتبه بیست و دوم نرخ تورم کشور قرار گرفته است.

به گزارش ندای گیلان،شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارها، نرخ تورم و متوسط قیمت برخی اقلام خوراکی منتخب درکشور و استان اسفند‌ماه ۱۳۹۸ کشور و گیلان منتشر شد.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان با بیان این خبر افزود: نرخ تورم کل کشور و استان گیلان در اسفند‌ماه به ترتیب ۳۴/۸ و ۳۳/۹ درصد می‌باشد و استان گیلان در این ماه، در بین ۳۱ استان، در رتبه بیست و دوم نرخ تورم کشور قرار گرفته است.

طیفوری خاطرنشان کرد: استان فارس با نرخ ۳۰/۷ درصد دارای پایین‌ترین نرخ تورم و استان ایلام با نرخ تورم  ۴۲ درصد دارای بالاترین نرخ تورم در کشور است. همچنین ۴ استان مجاور استان گیلان، یعنی استان‌های قزوین، مازندران، اردبیل، زنجان و به‌ترتیب دارای رتبه‌های دهم، سیزدهم، پانزدهم و بیست و سوم و استان ساحلی گلستان دارای رتبه یازدهم بالاترین نرخ تورم کشور هستند.

وی اضافه کرد: نرخ تورم گروه عمده خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات کشور برابر ۴۲/۶ درصد و گیلان برابر ۴۱/۶ درصد و نرخ تورم گروه عمده کالاهای غیرخوراکی ‌و خدمات کشور و گیلان به ترتیب ۳۱/۴ و ۳۰/۹ درصد بوده است.

طیفوری همچنین مقدار تغییرات تورم نقطه‌به‌نقطه اسفند‌ماه سال جاری را در کشور و استان به‌­ترتیب برابر ۲۲ و ۲۰/۳ درصد اعلام نمود.

وی اظهار داشت که بررسی تغییرات شاخص قیمت اسفند‌ماه سال جاری نسبت به ماه گذشته نشان می‌دهد که مقدار تغییرات تورم ماهانه در کشور  برابر۱/۵درصد و در استان برابر ۱ درصد است.