استاندار گیلان اعلام کرد: استان گیلان در حوزه بهره وری در کشور رتبه پنجم را کسب کرده است و کارگروه اقتصادی اشتغال و سرمایه گذاری در این مقوله سهم خود را به خوبی ایفا کرد.

به گزارش ندای گیلان از رشت، اسدالله عباسی در جلسه کارگروه اقتصادی اشتغال و سرمایه گذاری تصریح کرد: بر اساس آمارها در سال ۱۴۰۰ گیلان با میزان نرخ بیکاری ۹.۲ دارای  رتبه ۱۶ و  سال گذشته با ۷.۹ دهم درصد نرخ بیکاری دارای رتبه ۱۲ بوده و هم اکنون دارای رتبه ۶ است.

استاندار گیلان با تاکید بر لازم الاجرا بودن تکالیف حوزه اشتغال توسط دستگاه‌های اجرایی بیان کرد: تکالیف حوزه اشتغال در گیلان باید توسط تمامی دستگاه‌های اجرایی به درستی انجام شود زیرا شعار و هدف دولت سیزدهم کاهش نرخ بیکاری در کشور است.

عباسی با بیان اینکه نرخ بیکاری در تمامی شهرستان‌های گیلان  باید به صورت مجزا مشخص شود، تصریح کرد: هر شهرستان گیلان دارای مزیت‌های خاصی است که هر کدام عاملی برای کاهش نرخ بیکاری خواهند بود از این رو برش شهرستانی در حوزه اشتغال باید به صورت مجزا و دقیق مشخص شده و به استانداری اعلام شود.

وی با تاکید بر برگزاری مداوم جلسات کارگروه اقتصادی اشتغال افزود: برنامه‌های راهبردی حوزه اشتغال باید کاربردی  و عملیاتی باشد زیرا بدون شک منجر به اشتغال بیشتر خواهد شد.

نماینده عالی دولت در گیلان نقش برخی از نهادها و دستگاه‌های اجرایی در کاهش مهاجرت از روستا به شهر را هم مهم دانست و بیان کرد:  بعضی از دستگاه‌ها و سازمان هااز جمله بنیادهای  برکت، مستضعفان و کمیته امداد در ایجاد اشتغال خانگی بسیار موثر عمل کرده اند که شایسته است این بنیادها  به روستاها و مناطق دور دست رفته و با ایجاد اشتغال خانگی و  پایدار از مهاجرت از روستا به شهر جلوگیری کنند.

عباسی ادامه داد: شهرستان‌های هدف که برای فقر زدایی و محرومیت زدایی مشخص شده اند باید در مرحله نخست مزیت‌های منطقه شناسایی و بررسی شده و متناسب با آن باید اعتبارات و بودجه را جهت‌دهی کرده و ساماندهی کنیم.

وی با اشاره به نیمه تعطیل بودن برخی از واحدهای تولیدی در گیلان با وجود داشتن امکانات لازم، گفت:  برخی از واحدهای تولیدی آماده به فعالیت هستند ولی با مشکل زمین  مواجه هستند، لذا اولویت باید با واحدهای دارای امکانات باشد زیرا بهترین راه اشتغال فعال کردن واحدهای تولیدی نیمه فعال است.

نماینده عالی دولت در گیلان  با بیان اینکه دستگاه‌های اجرایی بر اساس آمایش سرزمینی طرح‌های خود را برای ایجاد اشتغال در استان اعلام کنند، تصریح کرد: از رودبار تا آستارا و چابکسر هر کدام دارای ظرفیت‌هایی در راستای ایجاد اشتغال در حوزه‌های کشاورزی، دامداری، صید ماهی و صنایع دستی هستند ولی تا زمانی که هدف‌ها مشخص نشود نمی‌توان به موفقیت رسید.

عباسی در پایان اظهار کرد: باید به صنایع تبدیلی و ارزش افزوده محصولات راهبردی  گیلان توجه کرد لیکن اگر روند مناسب بهره‌وری در حوزه کشاورز، آب، برق، گاز و کشاورزی به درستی ادامه داشته باشد، می‌توان به کاهش بیکاری در گیلان کمک بیشتری شود..