معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان، با بیان اینکه نرخ تورم کل کشور و استان گیلان در اسفند‌ماه به ترتیب 26.9 و 24.2 درصد می‌باشد، گفت: استان گیلان در این ماه، در بین 31 استان، دارای رتبه بیست و پنجم بالاترین نرخ تورم کشور است

به گزارش ندای گیلان از رشت،وحید طیفوری از انتشار شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارها خبر داد و اظهار کرد: مرکز آمار ایران جهت محاسبه تغییرات قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارها با جمع‌آوری اطلاعات قیمت کالا و خدمت عرضه شده به منظور مصرف نهایی خانوار نسبت به محاسبه شاخص قیمت براساس میانگین وزنی قیمت کالاهای مختلف اقدام می‌کند.

وی با اشاره به انتشار نرخ تورم اسفندماه 97، افزود: براساس شاخص قیمت به دست آمده سه نوع نرخ تورم شامل «نرخ تورم کل»(مقایسه تغییر قیمت 12 ماهه اخیر نسبت به مدت مشابه) جهت برنامه‌ریزی و سیاستگذاری‌های کلان، «نرخ تورم نقطه به نقطه»(مقایسه تغییر قیمت ماه اخیر نسبت به ماه مشابه سال قبل) جهت تبیین وضعیت تغییر قیمت و شوک‌های قیمتی در کوتاه مدت و «نرخ تورم ماهانه»(مقایسه تغییر قیمت ماه اخیر نسبت به ماه قبل) جهت پیش‌بینی روند آتی نرخ تورم محاسبه می‌شود و لذا لازم است متناسب با هر هدف نرخ تورم مورد نظر مورد استفاده قرار گیرد.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گیلان با بیان اینکه نرخ تورم کل کشور و استان گیلان در اسفند‌ماه به ترتیب 26.9 و 24.2 درصد می‌باشد، تصریح کرد: استان گیلان در این ماه، در بین 31 استان، دارای رتبه بیست و پنجم بالاترین نرخ تورم کشور است.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: بالاترین نرخ تورم کشور مربوط به استان ایلام با 31.7 درصد و کمترین مقدار مربوط به استان کرمان با 21.6 درصد بوده است. همچنین چهار استان مجاور گیلان از جمله استان‌های قزوین، زنجان، مازندران و اردبیل به ‌ترتیب دارای رتبه‌های هجدهم، بیستم، بیست و سوم و بیست و هفتم و استان ساحلی گلستان دارای رتبه شانزدهم بالاترین نرخ تورم کشور هستند.

وی اضافه کرد: نرخ تورم گروه عمده خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات کشور و گیلان به ترتیب 38.2 و 35.5 درصد و نرخ تورم گروه عمده کالاهای غیر خوراکی ‌و خدمات کشور و گیلان به ترتیب 22.4 و 20.3 درصد بوده است.

طیفوری درخصوص نرخ تورم شهری نیز یادآور شد: این نرخ در کل کشور و استان در اسفند‌ماه به ترتیب 26.6 و 24.2 درصد می‌باشد. نرخ تورم روستایی نیز در کل کشور و استان به ترتیب 28.1 و 24.1 درصد بوده است.

وی مقدار تغییرات تورم نقطه ‌به ‌نقطه اسفندماه را در کشور و استان به ترتیب برابر 47.5 و 45.2 درصد دانست و خاطرنشان کرد: بررسی تغییرات شاخص قیمت اسفند‌ماه نسبت به ماه گذشته آن نشان می‌دهد که مقدار تغییرات تورم ماهانه در کشور برابر 3.9 درصد و در استان برابر 4.1 درصد بوده است.