مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با اشاره به برنامه‌های ترویج کتاب و کتابخوانی افزود: گیلان چهارمین استان کشور به لحاظ خرید کتاب است.

به گزارش ندای گیلان از رشت؛فیروز فاضلی امروز در دیدار کتابداران کتابخانه‌های عمومی گیلان با نماینده ولی‌فقیه در این استان، اظهار کرد: در دیدار امروز از سازمان‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی، نهاد کتابخانه‌ها، کانون‌های فرهنگی‌ـ هنری مساجد، بنیاد مسکن، بهزیستی، کمیته امداد، صداو سیما و کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان حضور دارند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان ادامه داد: روزهای هفته کتاب شعارهای مختلفی از جمله کتاب و دانشگاه، کتاب و هنر، کتاب و تکنولوژی  دارد که امیدواریم روزی این شعارها به صورت عملی محقق شود.

 وی محوریت جلسه مذکور را موضوع کتاب و کتابخوانی دانست و گفت: شعار سال جاری هفته کتاب ایران کتاب می‌خواند است و در طول این هفته کتاب برنامه‌های متعددی از جمله تجلیل از مؤلفان و فعالان عرصه کتاب داریم.

فاضلی با اشاره به اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان برنامه‌هایی برای ترویج کتاب و کتابخوانی از جمله عیدانه کتاب و پاییزانه کتاب دارد، یادآور شد: گیلان چهارمین استان کشور به لحاظ خرید کتاب است.

وی با بیان اینکه گیلان در بحث نشر کتاب جزو استان‌های مطرح کشور است، خاطرنشان کرد: در سال 94 تعداد 670 جلد کتاب در استان انتشار یافت و در نیمه نخست سال جاری تعداد 444 نسخه کتاب منتشر شد و مطمئن هستیم که آمار انتشار کتاب در سال 95 بسیار بیشتر از سال 94 خواهد بود.

وی با تصریح بر اینکه بحث نشر و خواندن کتاب هنوز جزو وظایف خانواده‌ها نشده است، گفت: باید این نیاز را در جامعه زنده نگه داشت و با وجود انتشارات کتاب‌های مختلف، کتاب خوب مخاطبش را پیدا می‌کند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان مخوف‌ترین توهم را توهم دانایی خواند و خاطرنشان کرد: اکنون 425 کتابخانه روستایی در استان داریم و جامعه هدف ما باید کودکان و نوجوانان باشد و این قشر را به کتاب عادت دهیم.

وی با بیان اینکه در تاریخ ما فرهنگ شفاهی همواره حرف‌های زیادی داشت، متذکر شد: اکنون فرهنگ شفاهی به فرهنگ مجازی تبدیل شده و باید از فضای فرهنگ مجازی برای نشر کتاب و کتابخوانی استفاده کنیم ضمن اینکه نشستن در کتابخانه اجر معنوی دارد.