انوری گفت:در سال ۹۶ چیزی حدود ۹۷۰ میلیارد تومان مالیات وصول کردیم. ۴۸ درصد از این میزان مالیات مستقیم و مابقی مالیات بر ارزش افزوده بوده است.

به گزارش ندای گیلان،در سال 1394 مدیریت اداره کل امور مالیاتی گیلان به عهده جواد انوری گذاشته شد. وی متولد سال 1342 می باشد و پیش از این مدیر کلی سازمان امور مالیاتی را در استان های خراسان شمالی و خراسان جنوبی تجربه کرده است. انوری در رشته مدیریت دولتی تحصیل کرده و دارای مدرک کارشناسی ارشد است.

مدیرکل سازمان امور مالیاتی گیلان در گفت و گویی تفصیلی  به تشریح عملکرد این مجموعه پرداخته است که در ادامه می خوانید.

کدامیک از جلسات استانی را پربارتر می دانید؟

بدون شک کارگروه رفع موانع تولید که به ریاست استاندار و با حضور مدیران کل دستگاه های اجرایی برگزار می شود بسیار اثرگذار است زیرا مشکلات و چالش ها بصورت چهره به چهره مطرح و در نهایت از آرای جمعی بهره گرفته می شود.

به کارگروه رفع موانع تولید اشاره داشتید. یکی از زمینه هایی که اداره کل امور مالیاتی می‌تواند در آن حضور تاثیرگذاری داشته باشد حمایت از واحدهای تولیدی است. با توجه به اینکه بسیاری از این واحدها با مشکلات مالیاتی درگیر هستند، چه اقداماتی برای حمایت آز آن ها ترتیب داده اید؟

یکی از اهداف اصلی کشور، پرداختن به موضوع اقتصاد مقاومتی به عنوان یکی از تاکیدات رهبر معظم انقلاب است. بند 17 سیاست های اقتصاد مقاومتی مربوط به درآمدهای مالیاتی است و به سمت درآمدهای غیرنفتی سوق پیدا می کند. در این شرایط اداره کل امور مالیاتی نقش مهمی بر عهده دارد و به منظور اجرای منویات رهبری باید در این مجموعه تحولات بزرگی اتفاق بیافتد.

در همین راستا ایجاد سه تحول از سوی دولت را در نظام مالیاتی کشور شاهد بودیم که یکی از آن ها اصلاح قانون مالیات های مستقیم بود که از سال 1395 اجرا شد. در واقع معافیت ها و مشوق های مالیاتی در راستای حمایت از تولید ساماندهی شد.

در بحث ماده 132 مثلا در مناطق کمتر توسعه یافته معافیت های مالیاتی پیش بینی شده است. علاوه بر این معافیت هایی را در سایر حوزه ها از جمله صادرات ، مناطق آزاد و گردشگری شاهد هستیم. در زمینه قانون مالیات های مستقیم ظرفیت های بسیار خوبی برای معافیت مالیاتی داریم که برای بهره گیری مناسب از آن ها باید یکسری مسائل رعایت شود؛ فرهنگ مالیاتی و آموزش باید همواره مورد توجه قرار بگیرد و مردم باید بدانند مالیات پرداختی آن ها در کجا هزینه می شود.

در کشورهای توسعه یافته بیش از 80 درصد هزینه ها از محل درآمدهای مالیاتی صورت می گیرد. به طور کلی در دنیا تامین هزینه های جاری یک دغدغه است و مالیات یکی از پاک ترین درآمدها به حساب می آید که می توان بوسیله آن اقتصاد کشور را مدیریت نمود.

اجرای طرح جامع مالیاتی از دیگر تدابیری بود که برای تحول سازمان امور مالیاتی پیش بینی شد. مالیات گیری نوین و غیرکاغذی در این طرح مد نظر است در صورتیکه قبلا مودیان مالیاتی باید برای تحویل اظهارنامه به اداره می آمدند. امسال 138 هزار اظهارنامه از مودیان در استان گیلان دریافت شد که از طریق مراجعه آن ها به پایگاه سازمان امور مالیاتی صورت گرفت. در استان گیلان زیرساخت های طرح جامع مالیاتی طی یک سال و نیم گذشته بصورت کامل فراهم شده است. این طرح چندین هدف عمده را دنبال می کند که از جمله آن ها می توان به مودی مداری، تسهیل وصول مالیات و جلوگیری از فرار مالیاتی اشاره کرد.

تحول عظیمی در راستای عدالت اجتماعی و مالیاتی در کشور در حال رخ دادن است. یکی از افتخارات دولت تدبیر و امید همکاری مردم با اداره مالیاتی است و هنگامیکه عدالت اجتماعی در جامعه حاکم شود و فرار مالیاتی به حداقل برسد، مردم آثار پرداخت مالیات را در زندگی خود می بینند و رغبت بیشتری به پرداخت مالیات نشان می دهند.

از مهرماه سال 1387 که قانون مالیات بر ارزش افزوده اجرا شد، صدهزار میلیارد تومان به دهیاری ها و شهرداری ها پرداخت گردید که این مبالغ در جهت عمران و توسعه به کار گرفته شد.

سومین ابزار تحول، بحث مالیات بر ارزش افزوده بود. این نوع مالیات وابسته به میزان مصرف است و هر چقدر مصرف افزایش پیدا کند بالاتر می رود. مطابق قانون مالیات بر ارزش افزوده، دهک های پایین از پرداخت مالیات معاف هستند. قانون مالیات بر ارزش افزوده به همین شیوه ای که در کشور ما در حال اجراست در ۱۶۰ کشور جهان اجرا می شود.

ما در راستای حمایت از واحدهای تولیدی علاوه بر تلاش هایی که در قالب کارگروه رفع موانع تولید انجام می دهیم، همواره سعی بر این داریم که مسائل و مشکلات واحدها قبل از رسیدن به کارگروه رفع شود چراکه هدف ما رسیدن به یک بازخورد مثبت است.

از جمله مواردی که مورد انتقاد از سوی مردم قرار می گیرد این است که برخی واحدها مستقیماً اقدام به دریافت رقمی تحت عنوان مالیات بر ارزش افزوده از مردم می کنند. به عنوان مثال این اقدام در فروشگاه ها یا رستوران ها بسیار به چشم می‌خورد. چه گروه هایی مجاز به دریافت مالیات بر ارزش افزوده هستند؟

مالیات بر ارزش افزوده یک قانون آزمایشی است که از ابتدای مهرماه سال 1387 به طور آزمایشی به اجرا گذاشته شد و هم اکنون در مجلس مراحل مقدماتی تصویب را طی می کند.

تاکنون هفت مرحله فراخوان داده شده و طی آن مشخص گردید کدام مودیان باید مالیات بر ارزش افزوده پرداخت کنند. مودیان باید چهار مرحله در چهار فصل نسبت به تسلیم اظهار نامه مالیاتی اقدام کنند و آن رقمی که تحت عنوان مالیات بر ارزش افزوده دریافت کردند را به حساب خزانه واریز کنند.

یکی از موضوعاتی که به منظور شفاف سازی در این زمینه مطرح شد و در مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار گرفت، صندوق های فروش مکانیزه بود. این موضوع در ماده ۷۱ قانون صنفی نیز مورد اشاره قرار گرفته بود و اتاق اصناف بعنوان متولی شناخته می‌شد.

امیدواریم طرح مربوط به این صندوق ها به تصویب مجلس برسد و به کمک شفافیت حاصل شده و نیز سامانه یکپارچه اطلاعات بتوانیم عدالت مالیاتی را محقق سازیم. قطعاً این امر موجب خواهد شد که بتوانیم روزی مانند کشورهای توسعه یافته، بخش عظیمی از هزینه‌های جاری خود را از مالیات تامین کنیم.

یکی از مشخصه هایی که در حوزه مالیات مطرح می شود به نسبت مالیات دریافتی به تولید ناخالص داخلی مربوط می‌شود. در کشور ما این نسبت تقریبا ۸ درصد است در حالی که در سایر کشورها به ۲۵ درصد می‌رسد از اینرو باید تلاش کنیم در این زمینه حداقل به ۱۲ درصد برسیم.

از میزان مالیاتی که از مودیان در گیلان دریافت می شود چه میزان به خود استان اختصاص پیدا می کند؟

در سال ۹۶ چیزی حدود ۹۷۰ میلیارد تومان مالیات وصول کردیم. ۴۸ درصد از این میزان مالیات مستقیم و مابقی مالیات بر ارزش افزوده بوده است. تمام این ها به خزانه دولت واریز می شود و حدود ۵۰ درصد از هزینه های استان را تامین می‌کند.

استاندار گیلان با صدور بخشنامه‌ای به فرمانداران، شهرداران و مدیران دستگاه‌های اجرایی بر بکارگیری جوانان و بانوان در پست های مدیریتی تاکید کردند. در این راستا چه اقداماتی انجام دادید؟

بخش قابل توجهی از پست های مدیریتی در اداره کل امور مالیاتی گیلان در اختیار بانوان است؛ از مسئولیت هیئت حل اختلاف تا ریاست اداره و ممیزی مالیاتی بر عهده بانوان قرار دارد.  با توجه به تخصصی بودن فعالیت های این اداره کل، از بانوان و جوانان متناسب با تخصص آنها استفاده می شود.

با اجرای طرح جامع مالیاتی و الکترونیکی شدن فرایند دریافت مالیات شاهد کاهش چشمگیر مراجعات حضوری به اداره کل امور مالیاتی هستیم. در حال حاضر در چه مواردی مودیان مجبور به مراجعه حضوری هستند؟ چه اقداماتی جهت تکمیل الکترونیکی شدن امور انجام گرفته است؟

در حال حاضر فرایند نقل و انتقال املاک یکی از مواردی است که متقاضیان آن مجبور به مراجعه حضوری هستند و تمهیداتی اندیشیده شده که این کار به دفاتر اسناد رسمی واگذار شود. مثلا الان برای مفاصا حساب خودرو به دفاتر پیشخوان مراجعه می کنند.

سال گذشته ۳۸ هزار اظهارنامه مالیاتی در سامانه مربوط به طرح جامع مالیاتی رسیدگی شد.

امسال نیز بنابر این است که اظهار نامه های مربوط به عملکرد سال ۹۶ در سامانه به صورت الکترونیکی بررسی شوند. در حقیقت، هدف، تعیین ساز و کاری است برای اینکه کمترین مراجعه حضوری را از سوی مردم داشته باشیم.

چقدر اهل استفاده از فضای مجازی و شبکه های اجتماعی هستید؟ اگر نقدی به شما یا مجموعه تحت مدیریت شما وارد شود چطور برخورد می کنید؟

از فضای مجازی همچون دیگران استفاده می‌کنم. معتقدم که انتقاد، سازندگی را به دنبال دارد زیرا زمانی که به شخص یا مجموعه‌ای انتقاد می شود، انگیزه ای برای پیگیری و بررسی موضوع ایجاد می گردد که در نتیجه می تواند به رفع نواقص موجود ختم شود.

استاندار گیلان به مدیران دستگاه‌های اجرایی تاکید کردند که برنامه های خود را برای مقطع۵ ساله و با برش یک ساله تنظیم کنند. اداره کل امور مالیاتی گیلان برای یک سال آینده چه برنامه هایی دارد؟

در حال حاضر پیگیری طرح جامع مالیاتی از مهم‌ترین اولویت های ما است و این طرح به لحاظ اینکه طرحی پویاست و به تحول خدمات‌رسانی و عدالت مالیاتی منجر خواهد شد، از اهمیت ویژه ای برای ما برخوردار می باشد و در برنامه ما قرار دارد.

اداره کل امور مالیاتی برای فرهنگ‌سازی در پرداخت مالیات چه اقداماتی انجام داده است؟

ما برای نهادینه کردن فرهنگ پرداخت مالیات به کمک ائمه جمعه، رسانه‌ها ، روابط عمومی ها و سایر دستگاه‌ها نیازمند هستیم. باید به این نکته توجه داشته باشیم که مسئله فقط دریافت مالیات نیست بلکه مدیریت اقتصادی کشور مد نظر است.

به مناسبت هفته فرهنگ مالیاتی استاندار گیلان بر نامگذاری یکی از پارک ها، معابر یا میادین شهر به نام مالیات تأکید کردند تا مردم بدانند که از محل مالیات‌های پرداختی آن ها چه خدماتی انجام می شود.