بنابه گفته رییس شورا و دهیار پیرکلاچای که جز محلات منطقه ۳ شهرداری رشت است فاضلاب شهری به نهرهای این منطقه می ریزد که مورد استفاده مصارف کشاورزی است. اما تاکنون نه شهرداری و نه سازمان محیط زیست و نه هیچ ارگان دیگری به درخواستشان رسیدگی نکرده اند.

ندای گیلان:بنابه گفته رییس شورا و دهیار پیرکلاچای که جز محلات منطقه ۳ شهرداری رشت است فاضلاب شهری به نهرهای این منطقه می ریزد که مورد استفاده مصارف کشاورزی است. اما تاکنون نه شهرداری و نه سازمان محیط زیست و نه هیچ ارگان دیگری به درخواستشان رسیدگی نکرده اند.

گیلان فردا ، بهروز مهدیزاده – پیرکلاچای یکی از محلات شهر رشت است که هنوز تکلیفش با خودش مشخص نیست، اگرچه به خاطر داشتن زمین های کشاورزی و بافت روستایی بیشتر شبیه مناطق روستایی است اما در تعریف جدید شهری جز منطقه سه شهرداری رشت محسوب می شود. اما این منطقه حاشیه ای از سازوکارهای مدرن شهری به دور است. هنوز بخشی از این محله را کشاورزان تشکیل می دهند. کلانتری ۱۵ در پیرکلاچای یکی از معروف ترین و پرکارترین کلانتری های شهر رشت است. اما این منطقه یکسالی است که درگیر مشکل بسیار بزرگی است که به گفته اهالی آن مسئولین به راحتی از آن می گذرند بدون اینکه فکر چاره ای برای آن بکنند. مشکل اصلی این منطقه ورود فاضلاب به نهر آبیاری برای اراضی کشاورزی منطقه است. این وضعیت باعث اعتراض کشاورزان شده تا حدی که نامه های مختلفی برای مسئولین ادارات متولی نظیر سازمان محیط زیست، اداره آبیاری، و شهرداری نوشتند. این در حالیست که تا کنون هیچ پاسخی به گفته اهالی محل دریافت نشده است.

پیرکلاچای جز مناطق حاشیه ای رشت محسوب می شود که قوانین شهری برای آن جاری است. اما نسبت به مناطق دیگر از محدودیت های زیادی برخوردار است. حاشیه ای که از تندبادهای مناطق محروم در امان نمانده و ریزش فاضلاب در نهر آبیاری این منطقه حجم مشکلات این منطقه را دو برابر کرده است. بسیاری از اهالی این محل کشاورز هستند، اگرچه در زمره افراد شهرنشین محسوب می شوند اما شیوه ای متفاوت از شهرنشینان برای امرار معاش دارند. کشاورزی برای خیلی از این افراد شغل اول محسوب می شود و ورود فاضلاب به اراضیشان بیشتر شبیه کابوس است تا واقعیت. فرجودی رئیس شورای محل پیرکلاچای به گیلان فردا می گوید: در محله مجرای آبی وجود دارد که هر سال تأمین کننده آب مورد نیاز کشاورزی مردم است اما حدود یک سال است که با ورود فاضلاب به این نهر نه تنها اراضی آلوده شده بلکه رودخانه هایی را که این آب وارد آن ها می شود هم آلوده کرده است.

فرجودی هرچند به مشکل دیگری هم در این منطقه اشاره می کند. به گفته وی، علاوه بر ریزش فاضلاب در نهر، فشار آب منطقه بسیار پایین است. به طوری که تقریبا تمام اهالی محل با این معضل هر روز دست و پنجه نرم می کنند. اما از طرفی این مشکل را به اندازه ریختن فاضلاب در نهر آب مهم ارزیابی نمی کند. فرجودی به گیلان فردا می گوید: روبه روی کلانتری ۱۵ نهری است که هم برای مصارف غیر از کشاورزی استفاده می شود و هم برای تأمین آب کشاورزی. در نزدیکی این منطقه شهرک کوثر قرار دارد که به نظر می رسد فاضلاب این شهرک وارد نهر کشاورزی می شود البته در سال های گذشته چنین موردی هیچ وقت مشاهده نشده بود اما از سال گذشته متوجه شدیم که نهر آب به طرز عجیبی تیره و آلوده است که بعد فهمیدیم فاضلاب به این نهر سرازیر می شود.

معصومی دهیار پیرکلاچای نیز همانند رئیس شورا این ماجراها را تعریف می کند. به گفته وی، ورود فاضلاب به این نهر به صورت خودسرانه صورت گرفته و تا کنون عوامل این کار مشخص نشده اند. متاسفانه بارها برای حل این مشکل به اداره آبیاری و بخشداری مراجعه کردیم که تاکنون هیچ نتیجه ای حاصل نشده است. اهالی محل فکر می کردند که حداقل سازمان محیط زیست نسبت به این مورد حساس باشد که آن ها هم هیچ توجهی به این الودگی ها نکردند و موضوع را براحتی پشت گوش انداختند. او می گوید: تا کنون به هر اداره ای که سر زدیم هیچ جوابی نگرفتیم و خیلی عادی از کنار موضوع گذشتند.

احتمالا این آلودگی به همین اراضی ختم نمی شود. چراکه حسین ، کشاورزی که مالک یکی از این زمین های آلوده است و امسال زمین خود را زیر کشت برده اعتقاد دارد که این منطقه بن بست نیست که بگوییم فاضلاب در همین منطقه می ماند، متاسفانه این نهر وارد رودخانه های دیگر می شود و احتمالا در نهایت به دریای خزر می رسد. بنابراین نهر آلوده به فاضلاب در همه زمین های اطراف و رودخانه های دیگر می ریزد. وی در پاسخ به این پرسش که آیا فکر نمی کنید که این آب آلوده باعث شود محصولی هم که تولید می کند آلوده باشد، گفت: چرا ولی چاره ای نداریم. تنها منبع امرار معاش من و خانواده ام همین زمین کشاورزی است. با اینکه این مسئله را بارها به مقامات گوشزد کردیم کسی تا کنون نسبت به حل این مشکل اقدامی نکرده است.IMG_۲۰۱۰۰۲۱۲_۰۸۳۸۳۱IMG_۲۰۱۰۰۲۱۲_۰۸۳۸۵۳