وزیر امور خارجه ایران گفت: در اینکه اروپا می‌خواهد نه از ما بلکه از برجام که یک دستاورد همه دنیاست، حمایت کند شک نداریم؛ اینکه چقدر توانایی دارند، باید نشان دهند.

به گزارش ندای گیلان،محمدجواد ظریف در پایان جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران، درخصوص ادعاهای مایک پومپئو علیه ایران گفت: همان‌طور که آقای لاریجانی هم گفت اظهارات پومپئو آنقدر بی‌حساب و کتاب و خارج از نزاکت و بی‌منطق بود که ارزش پاسخگویی ندارد.

سیاست خارجی امریکا استیجاری شده است

وی با اشاره به تصورات مقام‌های امریکایی از ایران اظهار داشت: باید این را تکرار کرد که ایشان و سایر مسئولان دولت کنونی آمریکا نه تنها زندانی تصورات و توهمات غلط خود هستند، بلکه زندانی گذشته و بدتر از آن زندانی گروه‌های فشار فاسدی هستند که هر روز کوس رسوایی یکی از آنها بر سر بازار افکار عمومی جهان بلند می‌شود.

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: این نشان‌دهنده ورشکستگی سیاست خارجی ایالات متحده است که به سیاست خارجی استیجاری تبدیل شده است؛ هر گروه فشاری که بتواند بیشتر هزینه کند بهتر می‌تواند این سیاست خارجی را به یک طرف منحرف کند.

مردم ایران محکم در برابر امریکا می‌ایستند

ظریف با بیان اینکه حرف‌هایی که پومپئو زده است همه خلاف واقع و بر اساس سیاست‌های شکست خورده قدیمی بود، تصریح کرد: هیچ یک از این حرف‌ها جدید نبود. منتها ایشان با وقاحت و شدت بیشتری مطرح کرد. اینها تصور می‌کنند سیاست‌های گذشته و به قول خود آنها تحریم‌های فلج‌‌‌کننده‌ای که حتی با اجماع جهانی علیه ایران دنبال کردند و نتوانستند باعث ایجاد شکاف در بین مردم و تردید در بین مردم شوند، بار دیگر جواب می‌دهد.

وی با بیان اینکه تحریم‌ها تاثیر اقتصادی داشت، خاطرنشان کرد: آمریکا هیچ‌گاه نتوانست به اهدافش برسد؛ خیال می‌کنند الان که دنیا سیاست‌ها و حرکت‌های آنها را تقبیح می‌کند، می‌توانند همان تحریم‌ها کمتر یا بیشتر از آنها را علیه ایران به کار ببرند؛ اطمینان دارم مردم ایران محکم در برابر این‌ها می‌ایستند.

اجماع علیه صحبت‌های امریکایی‌ها است

وزیر امور خارجه با اشاره به شعارهای توخالی آمریکایی‌ها درباره حمایت از مردم ایران ابراز داشت: اینها در حالی ادعای حمایت از مردم ایران را مطرح می‌کنند که حتی نام خلیج فارس را غلط می‌گویند یا مردم ایران را از دیدن خانواده‌شان در آمریکا محروم می‌کنند. این افراد حرف‌هایشان برای مردم ایران نه جذابیتی دارد نه گیرایی؛ حتی باعث وحدت بیشتر در بین مردم ایران می‌شود.

ظریف افزود: نکته دیگر اینکه در یک زمانی آمریکا توانسته بود اجماعی علیه ایران شکل بدهد، امروز مشخص است این اجماع علیه صحبت‌های آمریکایی‌ها است.

صرفا حول برجام حرف می‌زنیم

وی با اشاره به سفر اخیر خود به پکن، مسکو و بروکسل بیان کرد: بعد از این سفرها، همکاران من از دیروز مذاکرات را با اعضای اتحادیه اروپا شروع کردند. ما همچنین مذاکرات متناوبی را بعد از پکن و مسکو با دوستان چینی و روسی در سطوح کارشناسی برای برنامه‌های گسترده‌تر داریم و روز جمعه جلسه کمیسیون مشترک برجام را منهای آمریکایی‌ها داریم. آمریکایی‌ها از برجام خارج شدند و لذا عضو کمیسیون نیستند و مثل گذشته نمی‌توانند در این کمیسیون مانع‌‌‌تراشی کنند.

رییس تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای با بیان اینکه کمیسیون مشترک برجام برای بررسی اینکه چگونه اعضای باقیمانده برجام می‌توانند تعهدات برجامی را اجرا کند، شکل می‌گیرد، یادآور شد: ما صرفا حول برجام حرف می‌زنیم؛ نه خواسته‌ای بالاتر از برجام داریم و نه حرفی بیرون از برجام در این جلسات زده خواهد شد. جلسات راجع به برجام است و طبیعتا خواسته‌های ما همان‌هایی هست که در برجام برای مردم ایران تضمین شده است.

دو روند پیگیری تداوم اجرای برجام 

ظریف با تاکید بر اینکه دستاوردهای سیاسی، حقوقی و امنیتی برجام با رفتن آمریکا تقویت شده است، عنوان کرد: دستاوردهای اقتصادی که با رفتن آمریکا متضرر شده، باید برای ما تامین شود. ما برنامه‌‌‌های قابل توجهی داریم و صحبت‌های خوبی شده، اما زود است که بگوییم آیا سایر طرف‌های برجام می‌توانند این تضمین‌ها را به جمهوری اسلامی بدهند یا خیر  و آیا ما خودمان روش‌هایی داریم که این تضمین‌ها را قطعی‌تر کنیم یا خیر؟ اینها را در روزهای آینده خواهیم دید.

وی در مورد ضرب‌العجل ایران به اروپایی‌ها گفت: آنچه ما مشخص کردیم در صحبت‌های رئیس‌جمهور بوده است. روند داخل برجام هم چند هفته‌ای است که از روز جمعه شروع می‌شود و این روند را ادامه می‌دهیم. همزمان دو روند را پی می‌گیریم؛ یکی روند برجامی هست که از طریق کمیسیون مشترک دنبال می‌شود. یکی روند مذاکرات دوجانبه و چند جانبه با سایر اعضای برجام است؛ یعنی سفرهای اخیر.

مذاکره مدنظر پومپئو خیالبافی است

وزیر امور خارجه با اشاره به بیانیه موگرینی بعد از دیدار با ظریف اظهار داشت: شما حاصل یکی از روندها را در بیانیه موگرینی و نه حوزه‌ای که اروپا گفته قرار است در این حوزه‌ها با ایران به راهکار عملی برسد، دیدید. حالا باید دید این حوزه‌ها را چطور باید عملیاتی کرد. این در ظرف همین دو سه روز که همکاران من دارند کار می‌کند مشخص می‌شود. البته اتحادیه اروپا یک مجموعه ‌۲۸ کشوری است و روندهایی یک مقدار زمان‌بر است؛ ولی تاکید کردیم زمان زیادی برای تصمیم‌گیری در این باره نداریم.

ظریف در مورد اینکه آمریکا به دنبال مذاکره مجدد با ایران است، تصریح کرد: آنکه خیالبافی بود، مذاکره نبود. خیالبافی بود که پومپئو در سخنرانی خود مطرح کرد و من فکر می‌کنم هر کس که به آن واکنش نشان داد، گفت این حرف‌ها مبنای مذاکره نیست و مبنای چیز دیگری است که در مورد هر کشوری بر اساس توهم است؛ به ویژه در مورد مردم ایران که نشان داده‌اند در برابر زورگویی و قلدرمآبی، مردم مقاومی هستند و معمولا زورگوها را از روش خود پشیمان می‌کنند.

خبر بسته اروپا برای ایران کذب است

وی در مورد همراهی اروپایی‌ها با ایران و اینکه گفته می‌شد اروپایی‌ها بسته‌ای برای مذاکره جدید با ایران آماده کرده‌اند، خاطرنشان کرد: آن خبر که کاملا دروغ بود. اتحادیه اروپا خودش آن خبر را تکذیب کرد. این یک اتاق عملیات روانی از سوی رژیم صهیونیستی است برای اینکه اینجور حرف‌‌ها را پخش کند.

این دیپلمات عالی‌رتبه درباره نحوه کار اتاق عملیات روانی علیه ایران ابراز داشت: همه می‌دانستند روز جمعه کمیسیون مشترک بدون آمریکا بر اساس درخواست ایران تشکیل می‌شود؛ از این رو شروع کردند به فضا سازی کردن که موضوع جلسه کمیسیون مشترک این است و آنها قرار است بسته جدیدی را با اضافه کردن موضوعات جدید به ایران ارائه دهند.

سخنرانی پومپئو نشانه استیصال بود

ظریف اضافه کرد: واقعیت این است که قرار است بسته جدید به ایران ارائه دهند ولی بسته درخواستی در قالب برجام نه موضوعات دیگر. دیدید که اتحادیه اروپا هم این خبر را سه بار رد کرد و حتی خبرگزاری رویترز که خودش این خبر را به نقل از یک روزنامه آلمانی تولید کرده بود، ناگزیر شد تکذیبیه این خبر را برود.

وی خطاب به مردم و رسانه‌ها بیان کرد: متوجه باشید؛ این روزها یک اتاق جنگ روانی توسط رژیم صهیونیستی راه‌‌اندازی شده برای فضاسازی علیه ایران در داخل کشور و جامعه بین‌المللی. این نشانه استیصال است. سخنرانی پومپئو هم نشانه استیصال بود. به قول خودشان این «طرح دوم» آنها بود؛ طرح اول این بود که با تندروی‌های ترامپ، جمهوری اسلامی اقدامی انجام دهد که باعث ایجاد یک اجماع جهانی علیه ایران شود.

سیاست جمهوری اسلامی مبارزه با شکل‌گیری فضای ایران‌هراسی است

وزیر امور خارجه ادامه داد: الان هم سعی می‌کنند همان هدف را دنبال کنند، چون معتقدند ناکامی عمده رژیم صهیونیستی و تندروها و برخی رژیم‌های مرتجع منطقه و اینکه هزینه‌هایی که طی سال‌های دراز برای ایجاد فضای ایران‌‌‌هراسی در جهان کرده بودند به ناگاه فروریخته است و باید این فضا را تجدید کنند. همین است که سیاست جمهوری اسلامی این بوده که مانع از شکل گرفتن چنین فضایی شود، البته با احقاق حقوق مردم ایران.

ظریف در مورد خروج ایران از سوریه که از سوی لاورنتیف، نماینده ویژه پوتین در امور روسیه مطرح شده بود، یادآور شد: بعدا این صحبت اصلاح شد. ما همیشه موضع‌مان روشن بوده است. جمهوری اسلامی در هر جایی در عراق و سوریه که است حضور مشورتی و مستشاری و بر اساس دعوت دولت آن کشور و با یک هدف و آن مبارزه بلا تروریسم است.

ما با درخواست کشورهای منطقه در عراق و سوریه حضور مستشاری داریم

وی افزود: در واقع تنها کشوری که در منطقه و جهان وارد مبارزه با تروریسم شده و در این زمینه شهید داده و هزینه کرده و آن هم با دعوت کشورهای منطقه نه مثل بقیه بدون درخواست و مجوز دولت حاکم آن منطقه به صورت تجاوزکارانه، ایران بوده است.

رئیس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه ما با درخواست کشورهای منطقه در عراق و سوریه حضور مستشاری داریم، عنوان کرد: برای مبارزه با تروریسم تا زمانی که دولت‌های این کشورها مایل به ادامه کمک‌‌ها باشند، در جهن منافع کل جهان این حضور مستشاری ادامه خواهد داشت. این گروه‌های تروریستی مخل امنیت همه جهان هستند. ما به این حضور ادامه می‌دهیم تا زمانی که نیاز باشد و دولت‌‌های منطقه این خواسته را از ما داشته باشند.

برجام منافع جمهوری اسلامی را تامین می‌کرد

ظریف در مورد فضایی که در داخل علیه دستگاه دیپلماسی شکل گرفته نیز گفت: من فکر می‌کنم خروج آمریکا از برجام نشان داد دستگاه دیپلماسی و مجموعه نظام کار عاقلانه‌‌‌ای کرده بود؛ برجام منافع جمهوری اسلامی را تامین می‌کرد. آمریکایی‌ها در دولت قبل بدعهدی کردند و در دولت کنونی تلاش کردند برجام را به هزینه ایران برهم بزنند؛ نتوانستند. نهایتا مجبور شدند خودشان خارج شوند و انزوای بین‌‌المللی را بپذیرند. این دستاورد دیپلماسی است.

وی افزود: همانطور که امام گفت: «همه فریادها باید بر سر آمریکایی ها باشد»؛ یعنی آمریکایی‌‌‌ها بدعهدی کردند و مقررات بین‌المللی را نقض کردند. شما کسانی را که یک جاده‌‌ای را ساختند به خاطر دو تا ماشین که می‌‌‌روند داخل این جاده و خلافی را مرتکب می‌‌شوند و تصادف می‌کنند، محکوم نمیکنید؛ بلکه ماشینی که خلاف کرده محکوم می‌کنید. امریکا نه تنها برجام را زیر پا گذاشته بلکه توافق پاریس و تی‌‌تی‌‌‌پی و توافق‌‌‌های دوجانبه و مربوط به سازمان تجارت جهانی را نیز زیر پا گذاشته و قطعنامه‌‌‌های شورای امنیت، قطعنامه‌‌هایی که خود امریکا در واقع بانی شده بود را هم نقض کرده است.

ما بر اساس منافع ملی انتخاب‌‌های گسترده‌‌ای داریم 

وزیر امور خارجه با اشاره به نقض قطعنامه‌‌‌های متعدد شورای امنیت درباره قدس شریف توسط آمریکا اظهار داشت: آمریکا در این زمینه وقاحت کافی را هم دارد که برود و این کارها را انجام دهد. به کشتار مردم غزه نگاه کند و در مقابل از رژیم صهیونیستی دفاع کرده و با لبخند در حین قطعنامه‌‌‌های قدس شریف، سفارتش را در این مکان دایر کند.

ظریف با بیان اینکه آمریکا همه مقررات بین‌‌المللی را نقض کرده و لذا نشان داده متعهد به تعهداتش نیست، تصریح کرد: ما این را در برجام دیده بودیم و در واقع همه برجام بر اساس این بود که ما به آمریکایی‌‌ها اعتماد نداریم؛ البته طرف مقابل هم به ما اعتماد نداشت. لذا کارهای لازم دیده شده و ما بر اساس منافع ملی انتخاب‌‌های گسترده‌‌ای داریم و با اجماع در نظام عمل خواهیم کرد و این مسیبر بر اساس مجموعه نظرات نظام است و نتیجه را گزارش خواهیم داد.

نمی‌توانیم جای اتحادیه اروپا تصمیم بگیریم

وی با بیان اینکه مهمترین عامل همان عاملی است که همیشه آمریکا را شکست داده و آن انسجام ملی و قدرت مردم است، خاطرنشان کرد: امیداورم همه گروه‌‌‌های سیاسی فارغ از دیدگاه‌‌ها و نظرات و اینکه معتقدند برجام چه بوده و چه مقداری موفق بوده، الان در برابر این عهدشکنی امریکا متحد باشند. این اقدام آمریکا را جهان منزوی کرده و فقط رژیم صهیونیستی و سه دولت مرتجع از این عمل حمایت کرده‌‌اند؛ همان‌هایی که هزینه‌‌های صدهای میلیونی برای لابی در آمریکا داده‌‌اند که به این نتیجه دست پیدا کنند. بگذارید فقط آنها باشند که از آمریکا حمایت می‌کنند و مردم ما منسجم در کنار دنیا با آمریکا مبارزه کنند.

این دیپلمات عالی‌رتبه در مورد پاسخ اتحادیه اروپا و اینکه گفته‌‌اند به حمایت آمریکا نیاز دارند، ابراز داشت: در اینکه اروپا می‌خواهد نه از ما بلکه از برجام که یک دستاورد همه دنیاست، حمایت کند شک نداریم؛ اینکه چقدر توانایی دارند، باید نشان دهند؛ ما نمی‌توانیم جای اتحادیه اروپا تصمیم بگیریم. اما تصمیمی که می‌گیرد تنها به برجام ختم نمی‌شود، بلکه روند جهانی را می‌سازند درباره اینکه چطور می‌تواند دنیا با این زیاده‌‌خواهی‌‌ها برخورد کند. اینکه چقدر اروپایی‌‌ها آمادگی و تمایل و قدرت دارند، باید ببینیم. ما هم این فرصت را دادیم که معلوم شود.