نماینده ی لنگرود گفت:صنعت گردشگری،صادرات مواد معدنی و فرآورده های پتروشیمی از راهکارهای مهم دستیابی به اقتصاد مقاومتی در پساتحریم به شمار می روند که باید مورد توجه قرار بگیرد

به گزارش ندای گیلان،مهرداد بائوج لاهوتی درگفت وگو یی،با بیان اینکه صادرات غیرنفتی به خصوص کالاهای صنعتی ضمن ایجاد ارزش افزوده بالا،وضعیت اشتغال در جامعه جوان ایران را بهبود ‌می بخشد،گفت: افزایش صادرات غیر نفتی سبب کسب درآمدهای ارزی برای تامین نیازهای وارداتی درکشور می‌شود و همچنین ضریب تاثیرپذیری کشور از تحولات سیاسی و اقتصادی جهانی که بواسطه تکیه بر اقتصاد نفتی بوجود می‌آید را کاهش می‌دهد.

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر ارتقای رقابت‌مندی در صادرات غیرنفتی،افزود:رقابت‌مندی صادرات کالاها و خدمات،کاهش قیمت تمام‌شده صادرات کالاها و خدمات و بازنگری اصلاح و طراحی مجدد مشوق‌های صادراتی با هدف تسهیل روان سازی و افزایش اثربخشی مشوق‌ها زمینه ساز افزایش صادرات است.

لاهوتی با بیان اینکه توسعه صادرات غیرنفتی می‌تواند نیاز به صنعتی شدن،دانش و تجربه لازم برای توسعه اقتصادی را فراهم آورد و حربه‌های دسترسی به آن را دراختیار این کشورها قراردهد،ادامه داد:توسعه صادرات سبب می شود تا بنگاه‌های داخلی درسطح گسترده‌ای به عوامل تولید با هزینه کمتر دست یابند.

وی با بیان اینکه توسعه بنگاه‌های شایسته صادراتی ایران را به اهداف سند چشم انداز می رساند،اظهار کرد:سهم غالب بخش غیردولتی و دستیابی به بخش خصوصی توانمند،تجدید ساختار بنگاه‌ها،کمک به کاهش و رفع نقاط ضعف،تقویت بنگاه‌های صادراتی و یکپارچه‌سازی بنگاه‌های کوچک و متوسط سبب توسعه صادرات غیرنفتی می شود.

لاهوتی افزود:توسعه محصولات جدید صادراتی و رشد پایدار صادرات فعلی باید هدف گذاری شود،که با عملیاتی شدن اهداف می‌توان توسعه صادرات کالاهای فعلی،تنوع‌بخشی به ظرفیت‌های صادراتی کشور و تولید کالاها و خدمات جدید صادراتی را دنبال کرد.

وی با بیان اینکه صنعت گردشگری،صادرات مواد معدنی و فرآورده های پتروشیمی از راهکارهای مهم دستیابی به اقتصاد مقاومتی در پساتحریم به شمار می روند که باید مورد توجه قرار بگیرد،ادامه داد:ﺻﻨﻌﺖ ﮔﺮدﺷﮕﺮی در توسعه اقتصادی و سیاسی،گسترش فرهنگ صلح و همکاری بین المللی نقش بی بدیلی یافته است.

وی بیان کرد:صنعت گردشگری پس از صنعت نفت و خودروسازی،سومین صنعت درآمدزای جهانی محسوب می شود و در آینده به نخستین صنعت درآمدزا در سطح جهان تبدیل خواهد شد،زیرا با ورود هر 10 گردشگر به هر کشوری،یک شغل ایجاد می شود،در واقع این صنعت در کارآفرینی نقش مستقیم و غیرمستقیم ایفا می کند.

این نماینده مردم درمجلس دهم با بیان اینکه توسعه منابع معدنی و صادرات آن به جای نفت و گاز بایستی در دستور کار اقتصادی دولت قرار گیرد،افزود:برپایه استانداردهای جهانی هریک دلار ماده معدنی موجود در معادن می تواند سه برابر ارزش افزوده ایجاد کند، لذا ایجاد زنجیره تولید و صادرات محصولات معدنی نقش عمده ای در  ارزآوری ایفا می کند.

عضوکمیسیون برنامه،بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی،ضمن تاکید برجلوگیری از خام فروشی نفت و توسعه پتروشیمی تصریح کرد:صنعت پتروشیمی پیشران توسعه صادرات غیرنفتی است و توسعه پایدار صنعت پتروشیمی،اشتغالزایی و ارزش افزوده دراین صنعت درگرو تکمیل زنجیره ارزش محصولات بالادست و توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی است،که می تواند نقش مهمی در ارزآوری و درآمدهای غیرنفتی داشته باشد