چیزی که کی‌روش سعی در پنهان کردن آن دارد، ابزار و بازیکنان نیست بلکه روش و ساختار دفاعی تیم ملی است

به گزارش ندای گیلان،تیم ملی ایران در دیدار تدارکاتی به منظور آماده‌سازی جهت حضور در جام‌جهانی با نتیجه ۲- یک مغلوب ترکیه شد. ایران شروع خوبی در این دیدار نداشت و در خط دفاع بسیار متزلزل نشان داد به نحوی که تا دقیقه ۱۷، 3 بار مهاجمان ترکیه با بیرانوند تک‌به‌تک شدند که یکی از این موقعیت‌ها تبدیل به گل اول ترکیه شد هرچند در ادامه بازی رفته‌رفته بازیکنان ایران مسلط‌تر نشان دادند ولی باز هم دفاع ایران آسیب‌پذیر نشان داد و در ابتدای نیمه دوم دروازه ایران برای دومین بار باز شد. ایران در واپسین دقایق بازی توانست یکی از 2 گل خورده را جبران کند. هر ۲ گل ترکیه در این بازی را توسون بازیکن تیم اورتون انگلیس به ثمر رساند. تیم ملی فوتبال ایران در دیدار با ترکیه با ترکیب علیرضا بیرانوند، روزبه چشمی، مرتضی پورعلی‌گنجی، رامین رضاییان، میلاد محمدی، کریم انصاری‌فرد، احسان حاج‌صفی، علیرضا جهانبخش، مهدی طارمی، مسعود شجاعی و سردار آزمون مسابقه را آغاز کرد و در جریان بازی نیز اشکان دژاگه، وحید امیری، مهدی ترابی، سامان قدوس، امید ابراهیمی و رضا قوچان‌نژاد برای تیم ملی به میدان رفتند.

به این ترتیب 17 بازیکن تیم ملی برابر ترکیه سنجیده شدند و عابدزاده، مظاهری، منتظری، خانزاده، مجید حسینی، علی قلی‌زاده و سعید عزت‌اللهی در ترکیب تیم ملی به میدان نرفتند.

شاید با توجه به این مسئله بسیاری خط‌خورده تیم ملی را از بین مجید حسینی، علی قلی‌زاده، خانزاده و منتظری معرفی کنند اما مطمئنا تجربه کی‌روش نشان داده که چنین پیش‌بینی بر اساس عدم حضور در زمین مسابقه نمی‌تواند درست باشد.

کی‌روش قبل از دیدار با تونس و الجزایر نورافکن را 90 دقیقه در زمین برابر سیرالئون قرار داد اما این بازیکن در نهایت از لیست تیم ملی برای 2 بازی بعدی خط خورد. وریا غفوری نیز چنین شرایطی داشت و با وجود حضور برابر ازبکستان از فهرست کی‌روش کنار رفت.

مهمترین نکته در خصوص تیم ملی ساختار خط دفاعی است. مقابل ترکیه تیم ملی روزبه چشمی و مرتضی پورعلی‌گنجی را در قلب خط دفاع خود می‌دید و رامین رضاییان و میلاد محمدی هم 2 مدافع راست و چپ این تیم بودند اما آن‌ها به دلیل عدم هماهنگی با هم روز کاملا پر اشتباهی را پشت سر گذاشتند.

در بازی دوشنبه شب یک مهاجم بین‌المللی مثل ‌توسون که در تیم اورتون بازی می‌کند، نشان داد یک مهاجم در کلاس بین‌المللی می‌تواند به راحتی خط دفاع تیم ملی را به هم بزند و حالا کی‌روش ٢ هفته زمان دارد تا دیوار دفاعی تیمش را آماده حضور در جام جهانی کند. البته چیزی که کی‌روش سعی در پنهان کردن آن دارد، ابزار و بازیکنان نیست بلکه روش و ساختار دفاعی تیم ملی است.

فرض کنیم ایران در دیدارهای دوستانه از ساختار دفاعی اصلی خود رونمایی کند آنگاه تیم‌های مقابل برای باز کردن آن تدابیر لازم را اتخاذ خواهند کرد و فرصت مناسبی برای شناسایی نقاط ضعف و قوت آن ساختار خواهند داشت.

اما اگر ساختار دفاعی تیم ملی از نگاه‌ها دور بماند، تیم‌های مقابل با تصورات دیگری وارد میدان می‌شوند و در زمین عملا با شرایط جدیدی رو‌به‌رو خواهند شد. با توجه به همین مسئله شاید کی‌روش برای سورپرایز کردن حریفان مثل جام جهانی قبل دل را به دریا بزند و با معرفی یک دروازه‌بان جدید و شاید یک چهره جدید در خط دفاعی، همتایان خود روی نیمکت تیم‌های رقیب را سورپرایز کند.