معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان گیلان در خصوص پخش اخبار کودک آزاری در رسانه ها اظهار داشت: نقش رسانه‌ها اطلاع رسانی است اما نباید با پخش برخی از اخبار، فضای جامعه را متشنج کرد.

به گزارش ندای گیلان از تسنیم،سرهنگ محمدرضا جعفری خیرخواه در میزگرد خبری با موضوع آسیب شناسی کودک آزاری در ایران  اظهار داشت: فضای مجازی غیررسمی باعث شده است اخبار کودک آزاری سریع‌تر منتشر شده و فضای روانی جامعه متلاطم شود.

وی با تاکید بر اینکه کودک آزاری در جامعه وجود دارد اما در استان گیلان یک بحران محسوب نمی‌شود خاطرنشان کرد: بحث کودک آزاری باید از نگاه جامعه، اساتید، قانون و پلیس دیده شده و معنای کودک آزاری از ابعاد مختلف بررسی شود.

جعفری با اشاره به اینکه رسانه‌ها نباید تنها به فکر درج خبر و بالا بردن فروش نشریات و بازدید سایت‌های خود باشند بیان داشت: رسانه‌ها باید نگاه خود را معطوف به کمک کردن به پیشرفت استان گیلان کرده و تمام وقت تلاش کنند تا با استفاده از اساتید فن مشکلات را تحلیل کنند.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان گیلان با بیان اینکه رسالت رسانه سنگین است و موضوعات زیادی وجود دارد که باید آسیب شناسی شود اعلام کرد: نقش رسانه‌ها اطلاع رسانی است اما نباید با پخش برخی از اخبار، فضای جامعه را متشنج کرد.

جعفری با بیان اینکه بسیاری از خانواده‌ها در کشور به بهانه تربیت، کودکان را ضرب و شتم می‌کنند و این یکی از مصداق‌های کودک آزاری است اعلام کرد: روان‌شناسان و جامعه‌شناسان باید با طرح موضوع در این زمینه اندیشه کنند.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان گیلان آسیب‌های روحی و روانی که به کودکان وارد می‌شود را از موارد کودک آزاری بیان کرد و گفت: در سال 93 یک دانش آموز در گیلان بر اثر فشارهای وارده خانواده برای امتحان کنکور از خانه گریخت.

وی با تاکید بر اینکه کودک آزاری نباید تنها جسمی و جنسی قلمداد شود خاطرنشان کرد: متاسفانه والدین نوع ارتباط با فرزند را نمی‌دانند و فرهنگ جامعه به‌سمت و سوی برخورد مناسب و علمی با کودکان به اندازه کافی سوق داده نشده است.

جعفری جو جامعه را جوی سنتی خواند و بیان داشت: از نگاه جامعه سنتی بسیاری از برخوردها توسط خانواده‌ها کودک آزاری محسوب نمی‌شود و ظرفیت نهادهای دولتی به‌گونه‌ای است که نمی‌توانند در حوزه خانواده ورود کنند و ابزارآلات کافی برای فرهنگ سازی در این زمینه وجود ندارد.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان گیلان افزود: کودکان نمی‌توانند مسائلی مانند تعرض صورت گرفته به خود را به دیگران بگویند و نمی‌توانند شکایت خود را به مراجع قضایی منتقل کنند و متاسفانه خانواده‌ها گاهی برای آبروداری در این زمینه سکوت می‌کنند.

وی با اعلام اینکه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی می‌تواند در 3 سطح بررسی شود گفت: سطح اول پیشگیری، ارتقاء آگاهی جامعه است و رسانه‌ها و آموزش و پرورش استان گیلان در این بین نقش زیادی دارند و پلیس در استان گیلان آماده پاسخگویی به تمام سئوالات رسانه‌ها در جهت پیشگیری از ایجاد آسیب‌های اجتماعی است.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان گیلان با اشاره به اینکه شناسایی خانواده‌هایی که آسیب پذیر هستند در پیشگیری از وقوع جرائم  موثر است اظهار داشت: پلیس با دریافت مجوزهای لازم از حوزه قضایی می‌تواند در کار خانواده‌ها مداخله کرده و از وقوع جرائم پیشگیری کند.