به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی آستان‌خبر؛ کنگره ملی علمی و پژوهشی «سید جلال‌الدین اشرف (ع)» باهدف بزرگداشت مقام و منزلت این امامزاده و تبدیل آستان مقدس وی به قطب فرهنگی در شهرستان آستانه‌اشرفیه در نیمه دوم سال جاری برگزار می‌شود. گفتنی است، سید جلال‌الدین اشرف از فرزندان امام موسی کاظم (ع) و تنها تنی برادر امام […]

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی آستان‌خبر؛ کنگره ملی علمی و پژوهشی «سید جلال‌الدین اشرف (ع)» باهدف بزرگداشت مقام و منزلت این امامزاده و تبدیل آستان مقدس وی به قطب فرهنگی در شهرستان آستانه‌اشرفیه در نیمه دوم سال جاری برگزار می‌شود.

گفتنی است، سید جلال‌الدین اشرف از فرزندان امام موسی کاظم (ع) و تنها تنی برادر امام رضا (ع) است که در مدینه چشم به جهان گشود و نام مادر بزرگوارشان نجمه است.

او پس از شهادت پدر بزرگوارش نزد برادرش حضرت امام رضا (علیه‌السلام) در زادگاهش مدینه پرورش یافت و در سایه چنین استادی مراتب فضل و کمال را طی کرد که در میان برادرانش بعد از امام هشتم (ع) در علم و حلم و زهد و تقوا و شجاعت و سخاوت بر همه پیشی گرفت و به همین دلیل از محبوب‌ترین و عزیزترین برادران نزد امام رضا (ع) بود او در سال ۲۰۱ هجری در زمان ولایت‌عهدی امام رضا (ع) درحالی‌که حدود ۲۱ سال داشت از مدینه برای تبلیغ به بغداد آمد در سال ۲۰۴ هجری وقتی‌که مأمون از مرو به بغداد می‌رود حضرت سید جلال‌الدین اشرف (ع) شهر بغداد را ترک کرده و با جمعی از یاران عازم ایران و در شهر قم ساکن می‌شوند.

در این میان چون آزادی شیعیان و ساداتی که به کوهستان دیلم پناهنده شده بودند با به وجود آمدن سلسله‌های کوچک محلی که خود را بقایای مروانیان و بنی امیه معرفی می‌کردند به خطر افتاده امام‌زاده سید جلال‌الدین اشرف (ع) به دعوت عده‌ای از سادات و شیعیان گیلان در سال ۲۰۶ هجری با شعار خون‌خواهی برادرش امام رضا (ع) با تشکیل نهضتی قیام می‌کند که پس از یک سری جنگ‌های خونین در سال ۷۱۱ هجری قدرت را در دست می‌گیرد و نخستین حکومت شیعه در ایران را بنیان می‌گذارد حضرت سرانجام پس از تشکیل حکومت در سال ۲۰۷ در جنگی که در روستای لیالمان (۵ کیلومتری لاهیجان) رخ داده به‌سختی مجروح شد و برای اینکه پیکرش به دست دشمن نیفتد خود را به حوالی رودبار می‌رساند و در ییلاق دارستان در (۹ کیلومتری رودبار) به مقام شهادت نائل می‌آید. بنا به وصیت آن حضرت و باتدبیر و زیرکی شیخ مفیدالدین و اطرافیان پیکر مطهرش را در تابوت گذاشته و در آب سفیدرود رها کردند.

تابوت حامل نعش مطهر حضرت کیلومترها دورتر از محل شهادتش در آستانه‌اشرفیه امروزی به ساحل رسید پیکر پاک و مطهر آن رهبر نستوه و اسوه مقاومت و تقوا و مجاهد راه آزادی و شرافت را به‌دوراز هرگونه تشریفاتی با یک دنیا اندوه و ماتم به خاک سپردند.

سید جلال‌الدین اشرف (علیه‌السلام) دومین چهره علوی مشهور است که بعد از یحیی بن عبدا… بین الحسن بین سال‌های ۲۰۶ تا ۲۱۰ هجری قمری وارد سرزمین گیلان شد