زارع از انجام عملیات مکانیکی و بیولوژیک در مناطق درگیر بیماری بلایت خبر داد و گفت: خوشبختانه با پارازیتی که برای این بیماری در سطح جنگل های استان به وجود آمد، بلایت به صورت طبیعی مهار و کنترل شد.

به گزارش ندای گیلان از رشت،مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان با بیان اینکه آفت شب پره با عملیات مکانیکی و محلول پاشی در سطح رویشگاه های شمشاد مهار شد، افزود: خوشبختانه در سطح استان تنها 700 هکتار از این رویشگاه ها درگیر آفت شده است.

داود زارع ، با بیان اینکه بیماری بلایت حدود 3 سال در جنگل های گیلان شیوع پیدا کرده است، اظهار کرد: اقدامات اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان در سطح استان برای مقابله با بیماری بلایت یا خشکیدگی گونه شمشاد نتیجه بخش بوده و این بیماری کنترل شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان افزود: بیماری بلایت معمولا در مناطق با رطوبت بالا و سایه پسند ایجاد می شود و به سرعت رشد و تکثیر می کند و خسارات زیادی به بار می آورد.

وی از انجام عملیات مکانیکی و بیولوژیک در مناطق درگیر بیماری بلایت خبر داد و گفت: خوشبختانه با پارازیتی که برای این بیماری در سطح جنگل های استان به وجود آمد، بلایت به صورت طبیعی مهار و کنترل شد.

این مقام مسئول با بیان اینکه سال گذشته از 25 هزار هکتار رویشگاه شمشاد در سطح استان، 24 هزار هکتار آلوده بیماری بلایت بود، عنوان کرد: با اقدامات انجام گرفته شاهد برگشت پذیری گونه های شمشاد هستیم.

زارع همچنین آفت شب پره را یک آفت وارداتی به استان های شمالی دانست و خاطرنشان کرد: شب پره آفت قرنطینه بوده و کنترل آن بسیار سخت است، زیرا شب پره در سال 5 تا 7 نسل دارد و هر نسل حدود 5 مرحله رشد می کند و در هر مرحله تغذیه خاصی از گونه شمشاد انجام و نهایتا وارد پوست شمشاد مس شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان با بیان اینکه آفت شب پره با عملیات مکانیکی و محلول پاشی در سطح رویشگاه های شمشاد مهار شد، افزود: خوشبختانه در سطح استان تنها 700 هکتار از این رویشگاه ها درگیر آفت شده است. قطعا مانع از رشد و تکثیر آفت خواهیم شد.