استاندار گیلان به کاهش دبی سد سفیدرود و افزایش دما اشاره کرد و گفت: آب مورد نیاز کشاورزی در گیلان سه میلیارد مترمکعب بوده در حالی که موجودی فعلی یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون مترمکعب است

به گزارش ندای گیلان،ارسلان زارع پیش از ظهر چهارشنبه در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران با اشاره به نقش کشاورزی در توسعه استان، گفت: کشاورزی نقش محوری در اشتغال و توسعه گیلان دارد و از جمله ارکان مهمی است که امنیت غذایی استان و کشور را تأمین می‌کند.

استاندار گیلان با بیان اینکه ۱۰ درصد محصول غذایی کشور حاصل تلاش کشاورزان گیلانی است، افزود: ۹۰ درصد چای کشور در گیلان تولید می‌شود و ۳۰ درصد برنج نیز حاصل تلاش کشاورزان استان است.

وی با بیان اینکه گیلان در تولید ۲۰ قلم انواع تولیدات محصولات کشاورزی در بین استان‌ها جایگاه ممتاز اول تا پنجم را دارد، بیان کرد: ضروری است همچون سال‌های گذشته و به حسب شرایط خشکسالی، با همکاری و استفاده از ظرفیت مردم در مقابله با تنش آبی کمترین آسیب متوجه کشاورزان شود.

زارع با بیان اینکه گیلان از استان‌های حادثه خیز بوده که وقوع آن خاص یک دوره زمانی مشخص نیست، اضافه کرد: از ظرفیت بسیج و سپاه و سازمان‌های مردم نهاد جهت کنترل آسیب‌های ناشی از حوادث استفاده می‌شود.

استاندار گیلان با اشاره به کاهش نزولات جوی به ویژه باران، تصریح کرد: به طور متوسط نسبت به سال قبل ۳۷ درصد کاهش بارندگی داریم که قطعاً مشکلاتی را به همراه خواهد داشت.

وی به کاهش دبی سد سفیدرود و افزایش دما اشاره کرد و گفت: آب مورد نیاز کشاورزی در گیلان سه میلیارد مترمکعب بوده در حالی که موجودی فعلی یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون مترمکعب است لذا پیشنهاد می‌کنم برای رهاسازی ۴۰۰ میلیون مترمکعب آب سد سفیدرود در خرداد و تیر برنامه ریزی شود.

منبع:مهر