شاهین چراغی معتقد است: ارزش کل بازار سهام ایران با تمام صنایع و شرکت‌های حاضر در آن، با ارزش شرکت آمریکایی استارباکس که تنها یک قهوه‌فروشی زنجیره‌ای است برابری می‌کند.

به گزارش ندای گیلان به نقل از اقتصاد نیوز شاهین چراغی  گفت: آیا می‌دانید ارزش کل بازار سهام  ما با تمام صنایع و شرکت‌ها با ارزش  شرکت آمریکایی استارباکس که یک قهوه‌فروشی زنجیره‌ای است برابری می‌کند؟

این فعال بازار سهام افزود: ارزش کل سهام شرکت استار باکس (starbucks) بالغ بر ۸۰ میلیارد دلار است، با قابلیت نقد شوندگی بسیار عالی. اما ارزش کل سهام شرکت‌های عضو بورس تهران نیز نزدیک به همین عدد است با این تفاوت که قابلیت نقد شوندگی ندارد .

به اعتقاد او  افرادی که  به صورت اغراق آمیز  از نقش ایران در اقتصاد جهان یا ظرفیت بورس ایران برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی سخن می‌گویند، فقط  کافی است؛ آمار و اطلاعات را بررسی کنند. هج فاندهای بزرگ دنیا میلیاردها دلار منابع را مدیریت می‌کنند.

چراغی افزود:  در کشورما دولت هنوز نتوانسته  بسته اقتصادی موثری را برای رفع مشکل رکود در اقتصاد کشور پیشنهاد کند. اثرات این رکود شدید اقتصادی بر کل اقتصاد کشور همانند اثر سوختگی است که به زودی ترمیم آن امکان پذیر نیست و اثرات آن بافت اقتصاد و شبکه‌های تولید وتوزیع و بخش خصوصی را نابود کرده است.

رییس هیات مدیره کارگزاری مهرآفرین معتقد است: دولت مردان کشور در تله آمار و ارقام گرفتار شده‌اند آنان از کل وضعیت اقتصادی و بحران بیکاری و رکود و… تنها به بخش کاهش تورم دل‌خوش کرده‌اند و مریض سرطانی را صرفا به امید اینکه ضربان قلب دارد، امید به بهبودی می‌بخشند.

همچنین او تاکید کرد: این دولت وارث بسیاری از مشکلات گذشته است و در سه دهه گذشته بخش زیادی از مشکلات کشور ناشی از نظریات و تئوری پردازی های و  اقتصاددانان  بوده است که هرکدام دیدگاه متفاوتی برای حل مشکلات اقتصاد کشور می دانند. گروهی از آنان طرح تثبیت قیمت‌ها را به مجلس بردند، گروهی طرح بنگاه‌های زود بازده را علاج کشور می‌دانستند ،گروهی کاهش تورم را علاج کشور می‌دانند و … .

این فعال بازار سهام گفت: گرچه اشتباهات دولت تدبیر و امید در حوزه اقتصاد نابخشودنی است. اما کشور بیش از آنکه نیازمند تئوری پرداز و آزمون وخطای مکرر باشد نیازمند کسانی است که فهم درستی از اقتصاد کشور داشته باشند و مشکلات اقتصادی را مانند جزوه های دانشگاهی نگاه نکنند. متاسفانه بخش زیادی از تصمیم گیرندگان حوزه اقتصاد کشور حتی تجربه یک کسب و کار کوچک وموفق را نداشته‌اند.