مدیرعامل شهر صنعتی رشت گفت: تا 10 روز آینده کلنگ احداث تصفیه‌خانه شهر صنعتی رشت به زمین زده می‌شود.

ندای گیلان:مدیرعامل شهر صنعتی رشت گفت: تا 10 روز آینده کلنگ احداث تصفیه‌خانه شهر صنعتی رشت به زمین زده می‌شود.

گیلان استانی خوش آب و هواست که خوشبختانه از آلودگی هوایی که در برخی از کلانشهرهای ایران جا خوش کرده است دستش به گیلان نرسیده است،اما در آلودگی منابع آبی استان نقش موثری دارد.

از میان فعالیت‌های انسان، صنایع تولیدی هم در ایجاد آلودگی آب نقش دارند و از طرفی تنوع این نوع آلودگی نیز زیاد است.

به طور کلی خصوصیات آلودگی آب صنایع تولیدی این است که شرایط تخلیه پساب از صنایع تولیدی نسبتاً ساده نیست،علت اصلی این امر آن است که پساب صنایع تولیدی تحت تأثیر شرایط پیچیده محیط طبیعی قرار نمی‌گیرد. به عبارت دیگر پساب صنایع تولیدی از یک نقطه مشخص تخلیه می‌شود که اصطلاحاً به آن منبع آلودگی نقطه‌ای می‌گویند.

چنین پسابهایی صد درصد مصنوعی محسوب می‌شوند و به دلیل آن که به عنوان منابع آلودگی نقطه‌ای شناخته شده‌اند،کنترل آلودگی آنها ساده است.

محمدرضا برجی مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان  با بیان اینکه در حال حاضر شیرابه‌های مرکز دفن زباله سراوان تهدیدی جدی برای منابع آبی استان محسوب می‌شوند،خاطرنشان کرد: شهر صنعتی رشت نیز فاقد تصفیه خانه است و آلودگی‌های این شهر صنعتی مستقیما به گوهررود و زرجوب و در نهایت تالاب انزلی ریخته می‌شود.

وی اضافه کرد:صنایعی نظیر داروسازی، کاسپین سازی، ایران رادیاتور و … که آلودگی شدیدی دارند مجهز به سیستم تصفیه پایش آنلاین است اما واحدهای صنعتی کوچکی وجود دارند که متاسفانه به دلیل عدم مجهز بودن به این سیستم آلودگی‌هایشان به رودخانه گوهررود و تالاب انزلی ختم می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان با بیان اینکه ساخت تصفیه فاضلاب در واحدهای جدید صنعتی الزامی است، تصریح کرد: ما در کل 20 شهر صنعتی فعال در استان داریم که 7 واحد صنعتی مجهز به سیستم تصفیه هستند.

شمس‌الدین مهدوی مدیرعامل شهر صنعتی رشت با بیان اینکه پس از کلنگ‌زنی تصفیه‌خانه شهر صنعتی رشت که به زودی انجام می‌شود شاهد ساخت این تصفیه خانه خواهیم بود، اضافه کرد: ساخت این تصفیه‌خانه 18 تا 24 ماه به طول می‌انجامد.

وی با اشاره به اینکه ساخت این تصفیه‌خانه 30 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، خاطرنشان کرد:در حال حاضر اغلب واحدهای صنعتی این شهر صنعتی دارای پیش تصفیه هستند و با احداث این تصفیه‌خانه که برای 350 لیتر در ثانیه برنامه‌ریزی شده است دیگر هیچ آلودگی وارد رودخانه رشت نخواهد شد.