یک گروه بین المللی از محققان با استفاده از امواج صوتی، منابع عظیمی از الماس را در عمق زمین یافتند که میزان آن به یک کوادریلیون تن می رسد.

ندای گیلان:محققان برای تشخیص ترکیبات سنگ های زمین به مطالعه فعالیت های لرزه ای می پردازند. در واقع امواج صوتی که در اثر این فعالیت ها ایجاد می شود از درون انواع سنگ با سرعت های مختلفی حرکت می کند و تصویری از ساختار سنگ های موجود در لایه های زیرین زمین را به دست می دهد.
اما این امواج صوتی در یک منطقه از زمین رفتار مورد انتظار را نداشتند. کراتون ها قدیمی ترین و پایدارترین نوع سنگ در زمین هستند و تا عمق 320 کیلومتری در قلب لایه های تکتونیکی ادامه دارند. با توجه به ساختار شناخته شده این ستون های عظیم انتظار می رود امواج صوتی با سرعت زیادی در آن ها حرکت کنند، اما بررسی محققان چیز دیگری را نشان داد.
در واقع سرعت حرکت امواج صوتی بیش از چیزی بود که بر اساس محاسبات منطقی انتظار می رفت. محققان به منظور بررسی موضوع، اطلاعات لرزه نگاری به دست آمده از عملیات سازمان های مختلف را گردآوری کرده و یک مدل سه بعدی از سرعت عبور امواج صوتی حاصل از این فعالیت ها از درون سنگ های کراتون ساختند. سپس سرعت عبور امواج را از درون مجموعه وسیعی از سنگ های مختلف مدل سازی کردند تا بتوانند ساختار درونی کراتون ها را شناسایی کنند.
در پایان مشخص شد تنها ساختاری که موجب حرکت امواج صوتی با سرعت موردنظر می شود، ساختار کراتونی است که در آن دو درصد الماس و مقادیری پریدوتیت و اکلوژیت وجود دارد. شاید دو درصد مقدار زیادی به نظر نرسد، اما این میزان الماس تقریبا 1000 برابر مقدار الماسی است که تا کنون تصور می شد در زمین وجود دارد.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Geochemistry, Geophysics, Geosystems منتشر شده است.