مدیرکل میراث‌فرهنگی گیلان گفت: در ایام نوروز ۷ میلیون گردشگر وارد استان شدند که ۳۰ درصد گردشگر خارجی بودند و بیش از ۲ میلیون نفر نیز در ایام تعطیلات عید فطر به استان گیلان آمدند که شهرستان‌های لنگرود، رودسر، آستارا، لاهیجان، رودبار و رشت بیشترین گردشگر را داشتند.

به گزارش ندای گیلان از رشت،مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان در گفتگویی از کاوش‌های جدید باستانی در استان خبرداد و گفت: در سال جاری اولین کاوش‌های باستان‌شناسی را در میدان تاریخی شهر رودسر با همکاری شهرداری و شورای شهر آغاز کردیم.

ولی جهانی افزود: در این کاوش به بقایای مربوط به دوره‌های ایلخانی رسیدیم که شامل آجر و کاشی‌ها مربوط به دوره‌های مختلف و همچنین فرآیند و توالی فرهنگ‌ها از هزارسال قبل در این کاوش به دست آمده است.

پیگیری طراحی اولین موزه‌ باز گیلان در رودسر

وی در ادامه به اقدامات دیگر میراث‌فرهنگی و گردشگری در میدان شهر رودسر اشاره کرد و گفت: در نظر داریم که این نقطه از شهر را به عنوان سایت باستان‌شناسی و موزه‎ی باز رودسر معرفی کنیم که نیاز به همکاری فرمانداری، شهرداری و شورای شهر رودسر داریم تا بتوانیم اولین موزه باز استان گیلان در این شهر طراحی شود.

جهانی به کاوش‌های دیگر انجام شده در شهر رودسر اشاره کرد و گفت: کاوش‌ها در منطقه سیا سو شهرستان رودسر در حال انجام است که مربوط به هزاره قبل از میلاد است. برنامه‌ریزی‌ها صورت گرفته و قرار است پژوهشگران و باستان‌شناسان اداره کل به این منطقه اعزام شوند.

کاوش‌های باستان‌شناسی در کهنه ماسوله شهرستان فومن

مدیرکل میراث‌فرهنگی گیلان به اقدامات دیگر باستانشناسی در استان گیلان اشاره کرد و گفت: کاوش‌های باستان‌شناسی در کهنه ماسوله شهرستان فومن جزء برنامه‌های اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان است.

وی افزود: این منطقه مربوط به ۸۰۰ سال گذشته است و در نظر داریم سایت موزه را در این نقطه نیز طراحی کنیم.

جهانی در ادامه به ثبت جهانی ماسوله اشاره کرد و گفت: ارزیابان یونسکو، در تابستان امسال برای ثبت جهانی منظر تاریخی ماسوله به گیلان سفر می کنند.

برگزاری جشنواره‌های مختلف در گیلان

وی به برنامه‌های روز جهانی موزه و هفته میراث‌فرهنگی اشاره کرد و گفت: بیش از ۱۲۰ برنامه در کل استان برگزار خواهد شد که از جمله آنها برگزاری جشنواره حیران با عنوان “حیران نگین ایران” در آستارا در ۲۸ اردیبهشت است که این جشنواره اولین جشنواره فرهنگی و علمی و پژوهشی استان گیلان خواهد بود.

به گزارش دیارمیرزا، مدیرکل میراث‌فرهنگی گیلان اظهار داشت: در ۲۵ اردیبهشت نیز برگزاری جشنواره چای در شهرستان املش را در منطقه زیبای تابستان نشین خواهیم داشت.

جهانی در ادامه به برگزاری انواع جشنواره‌ها در طول سال در استان گیلان اشاره کرد و گفت: برگزاری جشنواره گل گاوزبان و جشنواره فندق در املش و رودسر، جشنواره زیتون در رودبار، جشنواره انارچین و جشنواره نیشکر در لنگرود و صومعه سرا را در برنامه‌های خود داریم.

ثبت بالغ بر هزار و ۲۰۰ اثر تاریخی ملموس در استان

وی به آثار ثبت رسیده که ملی و جهانی شدند در استان گیلان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر در ثبت میراث ناملموس در استان گیلان ۹۵ اثر داریم و در بخش آثار ملموس بالغ بر هزار و ۲۰۰ اثر تاریخی به ثبت رسیده است و بیش از ۵ هزار و ۲۰۰ اثر تاریخی از شهرستان رودبار تا رودسر و آستارا را شناسایی کردیم؛ سه سایت در جنگل‌های هیرکانی در فهرست میراث جهانی به ثبت رسیده است که در نظر داریم که مدیریت گردشگری را در این نقاط راه اندازی کنیم.

جهانی اظهار کرد: در سفر رییس جمهور به استان گیلان ۷۵ میلیارد تومان برای بخش میراث فرهنگی و گردشگری استان در نظر گرفته شده است.

حضور بیش از دو میلیون گردشگر در ایام عید فطر به گیلان

مدیرکل میراث‌فرهنگی گیلان گفت: در ایام نوروز ۷ میلیون گردشگر وارد استان شدند که ۳۰ درصد گردشگر خارجی بودند و بیش از ۲ میلیون نفر نیز در ایام تعطیلات عید فطر به استان گیلان آمدند که شهرستان‌های لنگرود، رودسر، آستارا، لاهیجان، رودبار و رشت بیشترین گردشگر را داشتند.

قدردانی هنرمندان صنایع دستی از برگزاری جشنواره بهار نارنج

جهانی با اشاره به استقبال هنرمندان صنایع دستی از جشنواره بهار نارنج کومله گفت: بیش از ۵۰ غرفه در جوار این جشنواره ایجاد شده بود که مجموعا ۵۰۰ میلیون تومان فروش صورت گرفت.

منبع: دیار میرزا