بذرکار گفت: در حال حاضر بیشتر اراضی شالیکاری گیلان به کشت رقم هاشمی برنج اختصاص دارد به طوری‌که از 238 هزار هکتار زمین برنجکاری،‌ 171 هزار هکتار آن همچنان زیر کشت رقم هاشمی است.

به گزارش ندای گیلان،لیلا بذرکار در گفت‌وگویی اظهار داشت:‌ سازمان جهاد کشاورزی گیلان در ادامه برنامه‌های تحقیقاتی خود در حوزه برنج،‌ امسال نیز همانند سال‌های گذشته کشت آزمایشی ارقام جدید برنج را در برخی از شهرستان‌ها با همکاری مؤسسه تحقیقات برنج اجرایی کرده است.

معاون تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گیلان درباره کشت ارقام سنتی برنج ابراز داشت:‌ در حال حاضر بیشتر اراضی شالیکاری گیلان به کشت رقم هاشمی برنج اختصاص دارد به طوری‌که از 238 هزار هکتار زمین برنجکاری،‌ 171 هزار هکتار آن همچنان زیر کشت رقم هاشمی است.

وی با اعلام این خبر که انجام مطالعات علمی در مورد ارقام جدید برنج در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی گیلان قرار دارد بیان داشت:‌ جهاد کشاورزی گیلان چند سالی است که در راستای بررسی علمی ارقام جدید و کیفی برنج،‌ مطالعات گسترده‌ای را در این زمینه آغاز کرده است.

بذرکار نهادینه کردن ارقام جدید برنج و ترویج آن در بین کشاورزان گیلانی را مورد تأکید قرار داد و تصریح کرد:‌ انجام مراحل مختلف مطالعاتی و کشت آزمایشی ارقام کیفی با همکاری مؤسسه تحقیقات برنج به صورت پایلوت در چند شهرستان گیلان در حال انجام است.

وی اجرای دقیق تقویم زراعی را امسال پررنگ‌تر از سال‌های گذشته دانست و بیان داشت:‌ مروجان جهاد کشاورزی گیلان امسال با حضور در سطح روستاها و دهستان‌های استان نسبت به افزایش اطلاعات و آگاهی‌های مردم درباره فواید و مزایای کشت به هنگام و به موقع برنج اقدام کردند.

معاون تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گیلان با تأکید بر این نکته که کاشت دیر هنگام برنج تأثیر منفی بر روی عملکرد نهایی دارد عنوان کرد:‌ شروع فصل کاشت محصول برنج بر اساس تقویم زراعی که منطبق با داده‌های هواشناسی است افزایش بهره‌وری محصول را به دنبال خواهد داشت.

بذرکار به فعالیت اعضای کمیته مطالعاتی جهاد کشاورزی اشاره کرد و اظهار داشت:‌ این گروه مطالعاتی که متشکل از کارشناسان سازمان هواشناسی و متخصصان بخش زراعت جهاد کشاورزی گیلان است با جمع‌بندی اطلاعات و داده‌های موجود خود، تقویم زراعی را تدوین می‌کنند.

وی میزان استقبال کشاورزان گیلانی از تقویم زراعی را بسیار مطلوب ارزیابی کرد و افزود:‌ امسال با توجه به تمهیداتی که جهاد کشاورزی گیلان به انجام رسانید همکاری شالیکاران گیلانی در مورد منطبق کردن و یکسان‌سازی شروع فصل کاشت برنج با رشد قابل توجهی همراه بود.

معاون تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گیلان با ابراز امیدواری در مورد کیفیت محصول برنج امسال در شالیزارهای ‌استان تصریح کرد:‌ رعایت الگوی تقویم زراعی توسط کشاورزان علاوه بر افزایش بهره‌وری موجب می‌شود در زمان برداشت شالی مشکل خاصی برای آنان به وجود نیاید.