اکبری با بیان اینکه ۳۷ میلیون هکتار از خاک های کشور استعداد کشاورزی دارند، گفت: به دلیل محدودیت آب ۱۸.۵ میلیون هکتار از این خاک ها در چرخه تولید قرار دارند.

به گزارش ندای گیلان،علی مراد اکبری در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران گفت: دو هفته قبل در کارگروه ملی سازگاری با کم آبی مصوب شده کشت برنج فقط در دو استان گیلان و مازندران انجام شود و در سایر استانها از جمله گلستان کشت این محصول در طول ٣ سال حذف شود.

وی با بیان اینکه ٦٣٠ هزار هکتار شالیزار در کشور داریم، تصریح کرد: ١٧٠ هزار هکتار از این شالیزارها خارج از دو استان شمالی است؛ این در حالی است که اگر در دو استان شمالی زیر ساخت های لازم برای کشت فراهم نشود ممکن است امنیت تولید برنج به خطر بیفتد بنابراین فراهم کردن زیرساخت ها الزامی است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: برای کشت جایگزین پیشنهادات و الزاماتی از سوی وزارت جهاد ارائه شده که اجرای آنها ضروری است.

 

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه این مسئله حدود دو هفته قبل در کارگروه ملی سازگاری با کم آبی تصویب شده است، گفت: بعد از اینکه مصوبه مذکور به هیات دولت رفت و آنجا مورد تصویب قرار گرفت، ابلاغ و اجرایی خواهد شد.

اکبری با بیان اینکه طرح الگوی کشت محصولات کشاورزی نیز در کارگروه ملی سازگاری با کم آبی در دست بررسی است، افزود: این طرح نیز به زودی به تصویب خواهد رسید.

این مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه سال جاری سال بسیار سختی برای کشاورزی کشور بوده است، اظهارداشت: متوسط بارندگی در سال جاری ۱۶۸ میلیمتر بوده که در ۵۰ سال اخیر بدترین وضعیت محسوب می شود.

اکبری با اشاره به اینکه میزان بارندگی در سال جاری نسبت به درازمدت ۳۱ درصد کاهش داشته است، گفت: در زمینه بارندگی با چند چالش جدی مواجه هستیم، اول اینکه رژیم بارش در کشور دچار تغییر شده و از برف به باران تغییر یافته است.

وی با بیان اینکه باران های زیر ۱۰ میلیمتر غیرموثر هستند، افزود: در کشور میزان باران های موثر بسیار کم شده و بیشتر بارندگی ها زیر ۱۰ میلیمتر است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه امسال در استان های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و اردبیل وضعیت بارندگی درسال جاری مطلوب بوده است، گفت: به عنوان مثال در آذربایجان غربی میزان بارندگی ۲۵ درصد افزایش داشته اما میزان رواناب هایی که وارد دریاچه ارومیه شده از سال قبل کمتر بوده که این نشان می دهد بارندگی ها موثر نبوده است.

اکبری در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه ۳۷ میلیون هکتار از خاک های کشور استعداد کشاورزی دارند، گفت: به دلیل محدودیت آب ۱۸.۵ میلیون هکتار از این خاک ها در چرخه تولید قرار دارند، البته این میزان ثابت نیست و به عنوان مثال در سال جاری به شدت کاهش می یابد و احتمالا به ۸ میلیون هکتار می رسد که دلیل آن نیز محدود شدن منابع آب است.