این منطقه شکار ممنوع و تحت حفاظت محیط زیست بوده و طبعا مسوولیت این اقدام متوجه اداره کل محیط زیست گیلان که متولی حفاظت از این منطقه می باشد است. این اقدامات گونه های نادر جمعیت مرال در این منطقه را به مخاطره انداخته است.

ندای گیلان:این منطقه شکار ممنوع و تحت حفاظت محیط زیست بوده و طبعا مسوولیت این اقدام متوجه اداره کل محیط زیست گیلان که متولی حفاظت از این منطقه می باشد است. این اقدامات گونه های نادر جمعیت مرال در این منطقه را به مخاطره انداخته است.

جمعیت مرال درجنگل‌های شمال بسیار آسیب‌ پذیر بوده و عزم علاقه‌مندان محیط زیست و طبیعت برای حفاظت و حمایت از اینگونه بسیار حائزاهمیت است.

متاسفانه بر اساس شنیده ها مطلع شدیم که یک راس مرال در چند روز گذشته در منطقه شکار ممنوع دلفک ( که می بایست توسط اداره کل محیط زیست گیلان حفاظت می شد ) توسط شکارچیان با تفنگ کشته و رها گردیده است .یعنی با نوع جدیدی از شکارچیان مواجه هستیم که صرفا برای لذت به این کار دست زده اند و ظاهرا محیط بانان پس از پیدا نمودن لاشه این حیوان بدون اطلاع رسانی به اداره کل آن را دفن می نمایند.

این منطقه شکار ممنوع و تحت حفاظت محیط زیست بوده و طبعا مسوولیت این اقدام متوجه اداره کل محیط زیست گیلان که متولی حفاظت از این منطقه می باشد است. این اقدامات گونه های نادر جمعیت مرال در این منطقه را به مخاطره انداخته است.

گوزن‌ها درگسترده جنوبی دریای خزر یعنی جنگلهای پرپشت و زیبای استان‌های گیلان،مازندران و گلستان در کنار سایر گونه‌های جانوری زندگی می ‌کنند. مرال به عنوان یک گونه مهم در منطقه می‌تواند تضمین کننده بقای جانداران وابسته به خود باشد و چه بسا که حذف گونه مرال درمنطقه می‌تواند صدمات جبران ناپذیری را بر پیکره اکوسیستم منطقه وارد آورد.مرال یا گوزن قرمز بزرگترین علف‌خوار مناطق جنگلی شمال ایران است که بیشتردرگیلان ومازندران زیست میکند به بزرگی گاو است و بیش از ۱۰۰ کیلوگرم وزن دارد.

جنگلهای انبوه استان گیلان همواره یکی از زیستگاههای مهم مرال ایران محسوب میشود.مرال بزرگترین علفخوار جنگلهای شمال ایران محسوب میشود که در حال حاضر به دلیل تخریب زیستگاه وشکار بی رویه در معرض تهدید قرار دارد.زیستگاههای اینگونه جنگلهای انبوه وکوهپایه های پوشیده ازدرخت درمناطق سیاهکل، تالش، شفت و فومن است و بدون شک تعرض انسانی به جنگلها ی انبوه آخرین زیستگاههای جانوری گیلان،نسل را درمعرض تهدید قرارداده ‌است.

نسل مرال که ازجانوران شاخص جنگل‌های شمال محسوب می‌شود به دلیل تجاوز انسانی به زیستگاهها درخطرتهدیدقراردارد و علاوه بر تهدید نسل این جانوران از سوی شکارچیان غیرمجاز، دست اندازی به زیستگاه های این جانوران وحشی باهدف بهره برداری از جنگل و کشیدن سیم خاردار درمسیر رفت وآمد این جانوران از جمله عوامل تخریب زیستگاههای وانقراض نسل این گونه ها به شمار می ‌روند.

مناطق زندگی این گوزن ها اغلب مناطقی ” شکارممنوعه” تلقی می ‌شوند درحالیکه حفاظت کاملی از این مناطق وجود ندارد وباید دید مسوولین محیط زیست گیلان در این مورد چه نظری دارند و چرا اتفاقات روی داده در حوزه عمل خود را مخفی می نمایند؟

جنگلهای سیاهکل، فومن و تالش عمده زیستگاه های این جانور و آخرین پناهگاه و  محلی برای تکثیر و زاد و ولد طبیعی آنان محسوب می ‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد در ۳۰ سال اخیر نسل این جانوران بطور چشمگیری بر اثر شکار بی‌رویه کاهش یافته‌است.

گیل خبر