رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان آمدن سرمایه خارجی به کشور را مخل امنیت ندانست و بیان کرد: باید شرایطی را مهیا کنیم که سرمایه‌گذار داخلی و خارجی احساس امنیت کند.

به گزارش ندای گیلان،کیوان محمّدی  با اشاره به همکاری و تعامل دستگاه‌های اجرایی با کارشناسان سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان گفت: کارشناسان این سازمان خود را بی‌نیاز از دانش و تجربه‌ای که در سایر سازمان‌ها هست نمی‌بینند. لذا در تدوین برنامه ششم توسعه از همکاری حدود 350 نفر از کارشناسان سازمان‌های دیگر و صاحب‌نظران که دارای مهارت و تجربه و دانش در حوزه‌های مرتبط با خود بودند ذیل 35 کمیته بهره بردیم که جای تقدیر و تشکر دارد.

وی از محیط‌زیست، کشاورزی، تجارت، گردشگری و صنعت به عنوان محورهای توسعه استان یاد کرد و گفت: محیط‌زیست اولین و مهم‌ترین بستر توسعه گیلان است. اگر محیط‌زیست ما نامناسب و فاقد استاندارهای لازم باشد هیچ نوع فعالیتی در آن امکان پذیر نیست و اگر می‌خواهیم فعالیت اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و… داشته باشیم، نباید مسئله محیط زیست را نادیده بگیریم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان از کشاورزی به عنوان محور  دیگر توسعه گیلان یاد کرد و گفت: گیلان از قدیم یک استان کشاورزی بوده و امروز در شرایطی قرار داریم که بخش قابل توجهی از امنیت غذایی در کشور بر عهده استان‌های گیلان و مازندران گذاشته شده است. لذا نمی‌توانیم نسبت به کشاورزی و کشاورزان بی‌تفاوت باشیم. خوشبختانه طی سال‌های اخیر در بحث برنج، چای و زیتون به گونه‌ای عمل شده که هم از لحاظ تولید و هم از لحاظ میزان سطح باغات شاهد گسترش مناسبی بودیم.

محمّدی با بیان اینکه تجارت می‌تواند محور مناسبی برای توسعه گیلان باشد، خاطرنشان کرد: گیلان در گذشته یکی از محورهای مواصلاتی میان ایران و اروپا محسوب می‌شد. امروز نیز منطقه آزاد انزلی، منطقه ویژه آستارا و به زودی منطقه ویژه لاهیجان برای استان یک ظرفیت و مزیت هستند که به توسعه تجارت مدد خواهند رساند.

وی تکمیل راه آهن قزوین – رشت – انزلی – آستارا را در تقویت  و گسترش تجارت استان به ویژه تجارت خارجی مؤثر برشمرد و متذکر شد: جمعیت حدود 300 میلیون نفری در کشورهای شمالی ایران طی 9 ماه از سال به فرآورده‌های کشاورزی نیاز دارند. لذا می‌توانیم علاوه بر محصولات داخلی گیلان و سایر استان‌ها، محصولات سایر کشورها را حول محور نوستراک (که از بندر چابهار شروع می‌شود و تا بنادر انزلی و آستارا ادامه دارد) جابجا کنیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان، محور گردشگری را یکی دیگر از محورهای توسعه استان دانست و عنوان کرد: با توجه به تأکید استاندار محترم گیلان، امسال برنامه‌ریزی‌های خاصی حول این محور صورت گرفته که انشاء‌الله شاهد تحولات خاصی در بخش گردشگری استان خواهیم بود.

محمّدی با بیان اینکه تاریخ نشان داده که هیچگاه کشاورزی نتوانسته محور اشتغالزایی در کشورهای توسعه یافته یا در حال توسعه باشد، اظهار کرد: برای حل مشکل اشتغال باید به خدمات رفاهی نظیر گردشگری توجه ویژه داشته باشیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود حرکت زیست‌محیطی در استان را با شیب ملایم رو به جلو دانست و گفت: در کشور به گونه‌ای عمل کردیم که رئیس سازمان حفاظت محیط زیست برای نخستین بار با صراحت اعلام می‌کند که گیلان و مازندران در حال دفن شدن زیر بار زباله هستند. ایجاد این حساسیت را مدیون پیگیری‌های مدیران و نمایندگان استان گیلان طی سال‌های اخیر هستیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان، با بیان اینکه دولت در بودجه 97 مبلغ دو میلیارد دلار برای زباله و پسماند استان‌های شمالی در نظر گرفته بود که مورد تأیید مجلس شورای اسلامی واقع نشد اضافه کرد: مفهوم این عدم تأیید این نیست که اولویت مسئله زیست‌محیطی استان‌های شمالی را در نظر نگرفته‌اند. امیدواریم با همّت و حمایت نمایندگان شمال کشور در سال 98 این حساسیت را به درجه‌ای برسانیم که مسئله زباله و پسماند استان‌های شمالی را حل کنیم، زیرا آلودگی محیط زیست در درازمدت بزرگترین خطری است که سلامت آب، خاک، هوا و جمعیت ساکن در منطقه را تهدید می‌کند.

وی تأکید کرد: محیط‌زیست بستر توسعه را فراهم می‌کند و با تکیه بر آن است که می‌توانیم اقتصاد و سایر فعالیت‌ها را سامان دهیم.

محمّدی در ادامه به جایگاه ابریشم و چای گیلان اشاره کرد و متذکر شد: در دوره صفویه، ابریشم گیلان به مثابه نفت در اقتصاد امروز بود، اما این جایگاه به دلایل مختلف از جمله تولید ابریشم مصنوعی روز به روز تنزل پیدا کرده است. خوشبختانه در بخش چای هم از لحاظ تناژ و هم از لحاظ سطح هکتار افزایش داشته‌ایم و تولید چای ما از 75 هزار و 833 تن در سال 90 به 134 هزار و 505 تن در سال 95 رسیده است. این‌ها حاصل زحمات کشاورزان و کارشناسان محترم جهادکشاورزی است.

وی با تأکید بر لزوم حمایت دولت از صنعت و تولید، خاطرنشان کرد: تولید برنج از نظر اقتصادی برای ما به صرفه نیست، اما از حمایت دولت برخوردار است، زیرا برنج یک محصول استراتژیک محسوب می‌شود و امنیت غذایی ما منوط به تولید آن است. لذا دولت نسبت به تغییر کاربری اراضی زراعی حساسیت نشان می‌دهد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان ادامه داد: کشاورز سود زیادی از تولید برنج نمی‌‌برد. لذا خرید تضمینی محصولات استراتژیک نظیر گندم و برنج کمک دولت به کشاورزان است که این کار به خوبی توسط دولت تدبیر و امید انجام گرفته است.

محمّدی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص تحقق بودجه عملیاتی گفت: مجلس شورای اسلامی، دولت را مکلف کرده است که سالانه 20 درصد از بودجه، عملیاتی شود. از اینرو معاونت‌های برنامه و بودجه در سطح ملّی و استانی موظف به اجرای این مهم شده‌اند و امیدواریم تا پایان برنامه ششم توسعه درصد بالایی از بودجه، عملیاتی شود.

وی با بیان اینکه امسال بودجه هزینه‌ای 76 درصد کل بودجه دولت را تشکیل می‌دهد گفت: نسبت بودجه هزینه‌ای و عمرانی مناسب نیست و باید برعکس شود. برای تحقق این مهم باید سرمایه‌گذاری خارجی و داخلی تقویت شود. باید با دنیا تعامل داشته باشیم تا دیگران توان، انگیزه و احساس امنیت لازم را برای سرمایه‌گذاری در داخل کشور پیدا کنند. در دنیایی که زندگی می‌کنیم همه کشورها به یکدیگر نیاز دارند و هیچ کشوری مستغنی از ارتباط با دیگر کشورها نیست.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان آمدن سرمایه خارجی به کشور را مخل امنیت ندانست و بیان کرد: باید شرایطی را مهیا کنیم که سرمایه‌گذار داخلی و خارجی احساس امنیت کند، چراکه اشتغالزایی بدون سرمایه‌گذاری امکان‌پذیر نیست و این مهم صرفاً با سرمایه‌گذاری دولتی و پول نفت انجام نمی‌پذیرد.

وی در پایان در خصوص پرداخت پاداش بازنشستگان استان گفت: گیلان از معدود استان‌هایی است که پاداش و ذخیره مرخصی افرادی که تا پایان سال 95 بازنشست شده‌اند را پرداخت کرده است.