ندای گیلان:مذاکرات هسته ای در وقت اضافه در جریان است لحظه به لحظه این مذاکرات را با ما دنبال کنید این خبر به صورات مداوم بروزرسانی می شود.

این خبر به صورات مداوم بروزرسانی می شود
مذاکرات هسته ای بین ایران و 1+5 که چندی است در سطح معاونان وزرای خارجه در وین در جریان است، روز جمعه با سفر کری و ظریف به اتریش وارد فاز دیگری شد.مذاکره کنندگان هسته ای که در تلاش بودند تا سی ام ژوئن گفتگوها را به سرانجام برسانند، تصمیم گرفتند که مذاکرات تا هفتم جولای تمدید شود.گزارش لحظه به لحظه از مذاکرات هسته ای در ادامه می آید:سه شنبه / نهم تیر21:50: روحانی: رسيدن به توافق تا 10 تير قاعدتاً شدني نيست / توافق را زیرپا بگذارند شدیدتر از آنچه در مخیله آنهاست، به روال قبل بازمی گردیم
چهارشنبه / دهم تیر
 21:57 وزیر خارجه کشورمان فردا با همتایان آلمانی، انگلیسی و چینی دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

19:47 وزیر خارجه آمریکا گفت: خیلی سخت کار می‌کنیم و پیشرفت‌هایی حاصل شده، ولی هنوز چیزی مشخص نیست.

19:10 پپه اسکوبار تحلیلگر برزیلی که اخیرا دیداری با وزیر خارجه داشته و اکنون نیز در وین به سر می‌برد، رسانه‌های غربی را به سانتریفیوژهایی تشبیه کرده که اخبار را گردانده و تلاش می‌کنند ایران را مقصر شکست احتمالی مذاکرات جلوه دهند.

18:52 پایگاه خبری بلومبرگ گزارش داده است که بر اساس ساز و کاری که آمریکا و کشورهای اروپایی بر سر آن توافق کرده‌اند، قطعنامه برداشته شدن تحریم‌های ایران، به صورت دوره‌ای مورد بازنگری قرار می‌گیرد.

18:36 نشست معاونان وزیر خارجه ایران و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از دقایقی قبل در هتل پله کوبورگ شهر وین آغاز شد.

18:33 مذاکرات هسته ای ایران و 1+5، 7 روز دیگر تمدید شد تا شاید طرفین، به رغم حجم چالش‌های باقی مانده، بتوانند به توافق جامع دست یابند که قطعا، تنها «اراده سیاسی واقعی» می‌تواند گره گشایی این مسئله طی چند روز باقی مانده باشد.

18:00نشست وزرای خارجه ایران و آمریکا به همراه معاونانشان پس از 1:15 دقیقه پایان یافت.

17:18 وزیر امور خارجه ایران فردا ظهر و بعدازظهر با وزیر خارجه آلمان و سپس انگلیس به صورت دوجانبه دیدار می‌کند.

17:06 وزیر امور خارجه می‌گوید در مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5، ضرب‌الاجلی تعیین نشده است.

16:39 وزرای خارجه ایران و آمریکا برای ششمین بار در وین به گفت‌وگو نشستند.

15:48 خبرگزاری روسی اسپوتنیک به نقل از یک منبع دیپلماتیک مدعی شد مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی امروز چهارشنبه وارد تهران شده است.

14:33  جمعی 10 نفره از صهیونیست‌ها مقابل محل مذاکرات هسته‌ای در وین جمع شده‌اند.

14:04  آصفری تمدید مذاکرات را سناریوی غرب دانست و اظهار داشت: تمدید مذاکرات برای جلوگیری از توسعه و پیشرفت فناوری هسته‌ای در ایران است که این نیت هم‌اکنون خود را پشت دیوار مذاکرات پنهان کرده است.

13:28  شبکه خبری فرانس 24 از تصمیم وزرای خارجه فرانسه و چین برای سفر به وین و شرکت در مذاکرات هسته‌ای در روز پنج‌شنبه خبر داد.

12:55 یک پایگاه آمریکایی در گزارشی درباره ایران نوشت که این کشور وارث امپراطوری باستانی است و به همین دلیل غرب باید مانع از تحقق اهداف منطقه‌ای تهران شود.

12:21 سفیر ایران در پاریس با بیان اینکه ایران خواهان توافق خوب، محکم، منصفانه و اطمینان بخش است که تضمین کننده حقوق مشروع ایران باشد، گفت: تهران همواره و از ابتدا به راه‌حل عادلانه مبتنی بر مذاکره و دیپلماسی معتقد بوده است.

12:15 وزرای خارجه ایران و آمریکا ساعت 16:30 به وقت تهران برای ششمین بار طی 4 روز گذشته با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو می‌کنند.

11:31 اتحادیه اروپا یک فرد ایرانی و 8 شرکت را از لیست تحریمهای مرتبط با ایران حذف کرد.

10:29  طومار گزاره برگ ملی با میلیونها امضای ایرانی صبح امروز تحویل وزارت خارجه شد.

10:03  «میچ مک کانل» رهبر اکثریت جمهوریخواه مجلس سنای آمریکا در یک یادداشتی با انتقاد از تمدید گفتگوهای هسته‌ای تاکید کرد که «اکنون زمان توقف مذاکرات با ایران است»

05:55  مجید تخت روانچی در مصاحبه با یک نشریه آمریکایی، به تشریح مواضع ایران در مذاکرات پرداخت و گفت: تهران عدم توافق و خودکفایی را به یک توافق بد ترجیح می‌دهد.

04:10  منافع غربی بی‌نام گزارش داده‌اند که مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای دیدار با مقامات ایرانی، روز پنج‌شنبه به تهران سفر می‌کند.

03:49  نتایج نظرسنجی‌ای که به تازگی در آمریکا صورت گرفته نشان می‌دهد، حدود نیمی از آمریکایی‌ها از روند مذاکرات هسته‌ای بی‌اطلاعند و یک سوم مردم این کشور نیز از مذاکرات حمایت می‌کنند.

02:12  پایگاه خبری المانیتور به نقل از یک منبع آگاه از روند مذاکرات هسته‌ای، نوشته است که ایران می‌خواهد اطمینان یابد در قبال امتیازاتی که می‌دهد، امتیازاتی واقعی دریافت می‌کند.

00:50  مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز پنج‌شنبه بار دیگر به وین می‌رود تا در مذاکرات مجددا تمدید‌شده هسته‌ای، شرکت کند.

00:04  معاون مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور آمریکا در مصاحبه‌ای، مدعی شد توافق هسته‌ای با ایران می‌تواند مقدمه تغییر رویکردهای منطقه‌ای ایران باشد.

 

سه شنبه/ نهم تیر

21:30: اوباما: با ایران توافق بد امضا نخواهم کرد

20:17: لاوروف در نشست خبری گفت: پیشرفت انجام شده، بحث ها در مورد مسایل مرتبط با روند اجرای توافق ادامه دارد.

19:51: نشست وزرای خارجه ایران و آلمان پایان یافت.

19:50: مری هارف مشاور امور استراتژیک جان کری گفت که مذاکرات هسته ای تا هفتم جولای تمدید می شود.

19:35: اسوشیتدپرس به نقل از آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرد که ایران ذخایر اورانیوم غنی شده خود را کاهش داد.

19:33: سخنگوی موگرینی اعلام کرد که تعلیق تحریم های اتحادیه اروپا علیه ایران یک هفته تمدید می شود.

17:46: ظریف ساعت پنج به وقت وین با همتای المانی خود دیدار می کند.

17:35: دیدار وزرای خارجه ایران و روسیه پایان یافت.

16:41: نشست ظریف و لاوروف اغاز شد.

16:00: لاوروف وارد وین شد.

15:50: ظریف گفت: فکر می کنم می توانیم توافق کنیم.

15:35: جلسه ظریف و کری که صالحی، عراقچی، روانچی و فریدون به آن ملق شده بودند اتمام یافت.

14:24: دکتر ارنست مونیز با حضور در محل اقامت دکتر صالحی از او عیادت کرد.

14:00: ظریف وزیر امور خارجه دقایقی پس ازورود به هتل کوبورگ مذاکره با جان همتای امریکایی خود را از سر گرفت.

13:05: یک منبع نزدیک به تیم مذاکره کننده ایران به «انتخاب» گفت: صالحی به دلیل تکمیل جزئیات فنی متن توافق هسته ی، به وین آمده است.

12:54: یک منبع اگاه در گفتگو با «انتخاب»: مذاکرات هسته ای قطعا تمدید می شود؛ گفتگوها تا هفتم جولای ادامه پیدا می کند

12:39: ظریف در بدو ورود به وین به خبرنگاران گفت: مذاکرات در مرحله بسیار حساسی است و حضور صالحی بسیار کمک‌کننده خواهد بود، قطعا در حال پیشرفت هستیم‎، توافق پایدار، نیازمند اراده سیاسی است، ایران تنها توافقی عادلانه و متوازن را می‌پذیرد طرف مقابل می‌داند که بدون پذیرش حقوق ایران، توافق خوب حاصل نمی‌شود.

12:20: وزیر خارجه ساعت 11 به وقت وین با همتای امریکایی خود دیدار خواهد کرد.

12:16: ظریف وارد وین شد.

11:39: وزیر خارجه ایران همراه با رئیس سازمان انرژی اتمی و دستیار ارشد رئیس جمهور ساعت 9:30 (به وقت اتریش) وارد وین می شوند.

دوشنبه / هشتم تیر

23:50:  یک عضو تیم هسته ای ایران به خبرنگار «انتخاب» گفت کهعلی اکبر صالحی و حسین فردا صبح به تیم هسته ای می پیونندچ
20:21: نشست معاونان وزیر خارجه ایران با اشمیت پایان یافت.
19:30: یک عضو تیم هسته ای ایران به «انتخاب» گفت که سخنان فابیوس در مورد علت سفر ظریف به تهران صحت ندارد.19:22: یک منبع دیپلماتیک در یکی از هیئت های غربی در گفتگو با ایتارتاس اعلام کرد دیدار جدید وزیران امور خارجه ایران و شش کشور قدرتمند جهان روز 30 ژوئن برگزار خواهد شد.این منبع گفت:‌ «ما معتقدیم دیدار جدید در سطح وزیران فردا (سه شنبه) برگزار خواهد شد».19:09: لوران فابیوس گفت که ظریف به منظور بررسی و گفتگو در مورد تحریم ها به تهرن یازگشته است.19:05: کاخ سفید اعلام کرد که اوباما نامه ای به مقامات ایران ننوشته است.19:04: نشست معاونان پایان یافت.
17:20: نشست معاونان وزیر خارجه ایران با شرمن و اشمیت اغاز شد.
15:55: سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه گفت که روز سه شنبه در وین با جان کری دیدار می کند.15:15: نشست های معاونین پایان یافت، اما نشست های کارشناسان همچنان ادامه دارد.
12:30: نشست های معاونین و کارشناسان از سر گرفته شد.
یکشنبه/هفتم تیر22:29: ظریف عازم تهران شد.21:55: موگرینی در جمع خبرنگاران گفت: ما نزدیک به انعقاد تپافق هستیم و چندین روز تمدید ضرب الاجل پایان دنیا نیست.
وی افزود: تمدید بلندمدت مذاکرات جز گزینه ها نیست.
21:08: دیدار وزرای خارجه ایران و امریکا پایان یافت.20:54: چهارمین نشست کری و ظریف اغاز شد.20:05: یک منبع اگاه در گفتگو با «انتخاب» خبر سفر علی اکبرصالحی به وین را تکذیب کرد.
20:94: نشست ظریف و موگرینی اغاز شد.
19:10: یوکیو آمانو مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی وارد هتل کوبورگ شد.18:36: خبرگزاری فرانسه به نقل از امریکا اعلام کرد که از بازگشت ظریف به تهران نگران نیست.18:18: وزرای خارجه انگلیس و ایران دیدار کردند.18:09: اشتاینمایر وزیر خارجه آلمان در جمع خبرنگاران گفت که اختلافات همچنان پابرجاست.وی افزود: هنوز هیچ چیز قابل پیش بینی نیست.اشتان مایر اضافه کرد: امیدواریم با توجه به اراده سیاسی طرفین بتوانیم به نتیجه مطلوب برسیم.18:00: نشست وزرای خارجه 1+5 با موگرینی پایان یافت.15:11: ظریف امروز به تهران باز می گردد و فردا مجدد عازم وین می شود. مذاکرات در سطح معاونان ادامه پیدا خواهد کرد.14:38: تلاش ایران و 1+5 برای دستیابی به توافقی حداقلی / احتمال کلید خوردن فازی جدید در مذاکرات / تمدید چندین روزه ی مذاکرات قطعی شد / بازگشت یک روزه ی ظریف به تهران / فریدون همراه وزیر خارجه به وین می آید؟14:35: ظریف امروز با وزرای خارجه انگلیس و المان و معاون وزیر خارجه چین دیدار خواهد کرد.14:25: نشست وزرای خارجه ایران و آمریکا پایان یافت.13:10:  مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا وارد محل مذاکرات شد.فدریکا موگرینی گفت: مذاکرات دشوار خواهد بود، اما اراده سیاسی برای توافق وجود دارد.وی افزود: شانس توافق هنوز وجود دارد و این شانس بیشتر از هر زمان دیگری است.

12:10: نشست ظریف و کری آغاز شد.

شنبه / ششم تیر

23:10: نشست ظریف و فابیوس پایان یافت.

20:00: نشست ظریف و فابیوس دقایقی پیش اغاز شد.

19:45: وزیر خارجه المان فردا و وزیر خارجه روسیه سه شنبه به وین سفر می کنند.19:15: دیدار ظریف و کری پایان یافت.19:05: مدیرکل اژانس انرژی اتمی از هتل کوبورگ خارج شد.18:10: امانو مدیرکل اژانس بین المللی به صورت ناگهانی وارد محل برگزاری مذاکرات شد.
17:50: لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه وارد هتل کوبورگ شد. وی در جمع خبرنگاران گفت: اولویت ما بدست اوردن امنیت در این گفتگوها است.وی افزود: فرانسه این توافق را به سه شرط ممکن می‌داند؛ اول توافقی که دسترسی به تاسیسات نظامی ایران در آن ممکن باشد؛ دوم تحقیق و توسعه ایران برای مدت طولانی محدود شود و سوم در صورت پایبند نبودن ایران به تعهداتش قطعنامه‌های تحریمی شورای امنیت سازمان ملل به طور خودکار علیه این کشور اعمال شود.16:10: دیدار وزرای خارجه ایران و امریکا پایان یافت.14:43: نشست ظریف و کری لحظاتی پیش اغاز شد.13:06: ظریف و کری ساعت ۱۴ به وقت تهران بایکدیکر دیدار می کنند.13:04: فدریکا موگرینی یکشنبه به مذاکرات ملحق می شود.11:45: محمدجواد ظریف وارد وین شد.10:00: عراقچی به العالم گفت: به دنبال رسیدن به جمع بندی هستیم و در این دوره بنای تمدید به صورت ادوار قبلی را نداریم که چندین ماه تمدید بشود ولی ممکن است چند روزی نیاز باشد که کار ادامه پیدا کند .وی افزود: ما در خیلی از موارد در لوزان به راه حلهای خوبی رسیدیم و الان آن راه حلها پیاده می‌شود، ولی در بعضی موارد در لوزان به راه حل نرسیدیم و همچنین برخی راه حلهایی که در لوزان به آنها رسیدیم پاسخگو نیست به خصوص اینکه بعد از لوزان برخی از کشورهای 1+5 اظهاراتی داشتند و مواردی را مطرح کردند و تغییراتی در مواضع‌شان مشاهده شد و این یک مقدار زیادی کار را سخت‌تر کرده است. ما در حال بحث در این موارد هستیم و امیدواریم بتوان اینها را مجددا به یک نظم معقول درآورد تا انشاء الله کار نگارش را در پی آن انجام داد.
00:53: جان کری وارد وین شد.
جمعه / پنجم تیر
22:00: یک منبع نزدیک به تیم هسته ای ایران به خبرنگار «انتخاب» گفت: احتمال اینکه مذاکرات هسته ای تمدید شود زیاد است.وی در پاسخ به سئوالی در مورد حضور احتمالی کاتریون اشتون در وین اظهار داشت: در صورت توافق، ممکن است به منظور تشکر از خانم اشتون از وی برای شرکت در مراسم امضای توافق دعوت شود.18:42: العالم گزارش داد: وزیران امور خارجه آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان و ایران شنبه و یکشنبه به مذاکرات هسته ای وین ملحق خواهند شد.18:28: نشست معاونان کری، ظریف و موگرینی پایان یافت.17:15: اجای شارما کاردار غیردایم انگلیس در ایران که در مذاکرات هسته نیز حضور دارد در پاسخ به سوال خبرنگار انتخاب در مورد برخی اخبار در رابطه با حضور کاترین اشتون در گفتگوها، از سفر او به وین ابراز بی اطلاعی کرد.16:53: نشست معاونان ظریف، کری و موگرینی لحظاتی پیش اغاز شد.16:52: جان کری وزیر خارجه امریکا عازم وین شد.16:40: مشاورین تیم هسته ای ایران به وین رسیدند.15:59: فرانس ۲۴ گزارش داد: لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه روز دوشنبه به امریکا می رود و سپس روز سه شنبه عازم وین می شود.15:40: سیدعباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان به تلویزیون ایران گفت: درمجموع، کار به سختی و به آهستگی به پیش می رود.بحث تمدید الان در دستور کار ما وجود ندارد، بنای ما این است که تا زمان تعیین شده بتوانیم به یک توافقی برسیم و اگر لازم باشد چند روزی کار را ادامه می دهیم، تا در پایان به یک جمع بندی برسیم.وی افزود: نگارش،کار سختی است؛ بخصوص در این قسمت های آخر، بعضی از مشکلات عمده ای وجود دارد که هنوز مانع کار است ولی در جزییات و در بعضی از موارد عمومی پیشرفت های خوبی انجام شده است.13:09: پرس تی وی به نقل از یک منبع در واکنش به سخنان اخیر ریابکوف گفت که گزارش ها در مورد حجم پیشرفت در مذاکرات به معنای نزدیکی طرفین به توافق نیست.12:00: سایت کاخ سفید اعلام کرد که  روسای جمهور آمریکا و روسیه طی گفتگویی تلفنی در مورد مذاکرات هسته ای تبادل نظر کرده اند.09:00: محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران در توییتر نوشت: همانطور که رهبر انقلاب تاکید کردند ایرانیها به دنبال یک توافق موقر هستند و زیاده خواهی را برنمی‌تابند. ما به وین می‌رویم تا یک توافق بادوام و منصفانه را تضمین کنیم.

منبع:خبرنگار انتخاب/فارس/آسوشیتدپرس/فرانس 24