مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری گیلان گفت: طبق برآوردهای اولیه گیلان از محل شیوع کرونا متحمل ۳ هزار و ۵۰۰ هزار میلیارد تومان خسارت اقتصادی شده است.

به گزارش ندای گیلان،یونس رنجکش صبح امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه ابعاد شیوع ویروس کرونا در کشورمان بسیار بزرگ بوده است اظهار داشت: طبق برآوردهای اولیه و گزارش دستگاه‌های اجرایی، گیلان از محل شیوع کرونا متحمل ۳ هزار و ۵۰۰ هزار میلیارد تومان خسارت اقتصادی شده است.

مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری گیلان عزم دولت برای کمک به واحدهای آسیب‌دیده از کرونا را مورد توجه قرار داد و عنوان کرد: ۱۷ بانک خصوصی و دولتی درگیر پرداخت تسهیلات حمایتی کرونا هستند از طرفی بر اساس اعلام دستگاه‌های اجرایی ۱۱۲ رسته شغلی در استان به جهت شیوع این بیماری دچار آسیب شدند.

رنجکش ضمن انتقاد از رفتار برخی از بانک‌ها در پرداخت تسهیلات حمایتی کرونا به مشمولان تصریح کرد: رفتار بانک‌ها باید در این مقوله بسیار مهم تسهیل‌گرایانه باشد تا تسهیلات حمایتی دولت هر چه زودتر پرداخت شود اما با تمام این‌ها برخی از شعبات بانک‌ها در گیلان انگار دچار نوعی بی‌اطلاعی و انجام روال عادی کارها شده‌اند.

وی با تأکید بر اینکه نکات و دستورات لازم از سمت بانک مرکزی و سرپرستی بانک‌ها به شعبات داده شده است ابراز داشت: براساس برآوردهای انجام شده توسط دستگاه‌های اجرایی استان از ماه اسفند تا فروردین یعنی در مدت دو ماه ۱۴۶ هزار واحد کسب و کار گیلان به علت شیوع ویروس کرونا دچار آسیب و خسارت شده‌اند.

مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری گیلان با اشاره به اینکه به جهت شیوع ویروس کرونا ما در کشور با یک پدیده جدید مواجه شدیم افزود: آمادگی‌های لازم برای مدیریت این شرایط در کشور وجود نداشت اما با تمام این‌ها دولت سعی کرد برنامه حمایت از کسب و کارها و پرداخت تسهیلات به آن‌ها را در دستور کار قرار دهد.

رنجکش در مورد تشکیل صندوق ذخیره ارزی که در سال ۷۹ برای تجمیع درآمدهای حاصل از فروش نفت و مشتقات آن توسط مجلس مصوب شد نیز مطالبی ایراد کرد و گفت: در برنامه پنجم توسعه تغییراتی در بحث صندوق ذخیره ارزی به وجود آمد و طبق آن مجلس مصوب کرد که صندوق توسعه ملی در کشور شکل بگیرد.

وی با بیان اینکه سرمایه‌های صندوق توسعه ملی پشتوانه توسعه اقتصلدی است و باید در مسیر حمایت از تولید هزینه شود اظهار داشت: به علت شیوع ویروس کرونا و برای جبران خسارت‌های ناشی از این بیماری به کسب و کارها مبالغی از صندوق توسعه ملی برداشت شد تا در قالب تسهیلات به واحدهای اقتصادی پرداخت شود.

مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری گیلان برداشت ۷۰ هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی برای حمایت از واحدها و مشاغل آسیب‌دیده از کرونا را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: از این مبالغ ۴۰ هزار میلیارد تومان باید صرف کمک به بنگاه‌های آسیب‌‌دیده از کرونا شود که سهم استان گیلان هزار و ۱۲۰ میلیارد تومان است.

انتهای پیام/۶۱۴/ ع