ندای گیلان:نخستین جلسه طرح سلامت دریا در سال جدید عصر امروز با حضور  سیدعیسی مهدوی ، فرماندار شهرستان رشت و دیگر مسئولین ذیربط در محل فرمانداری رشت تشکیل شد. در ابتدا فرماندار رشت ضمن خیر مقدم به مدعوین و تبریک حلول ماه رجب گفت: در مقایسه با سالیان قبل،  سال 1393 با هماهنگی و اهتمام […]

ندای گیلان:نخستین جلسه طرح سلامت دریا در سال جدید عصر امروز با حضور  سیدعیسی مهدوی ، فرماندار شهرستان رشت و دیگر مسئولین ذیربط در محل فرمانداری رشت تشکیل شد.

در ابتدا فرماندار رشت ضمن خیر مقدم به مدعوین و تبریک حلول ماه رجب گفت: در مقایسه با سالیان قبل،  سال 1393 با هماهنگی و اهتمام همه دستگاههای مسئول، سال خوب وتقریبا بدون حادثه ای بوده و تعداد غریقهای سواحل شهرستان رشت،

آنهم در محدوده خارج از طرح شنا، 2 نفر بوده است.

مهدوی ضمن اشاره به نظارت مستمر و حساسیتهای وزارت کشور دز این زمینه افزود: امیدواریم در سال جدید، زیر سایه همان حساسیتها بتوانیم با تکیه بر نقاط قوت سال ها گذشته ، نقاط ضعف کاری خود را از بین ببریم.

وی ادامه داد: هدف طرح سلامت دریا یک هدف چند منظوره با ابعاد اقتصادی ، اجتماعی ، سیاسی و … است و مزیت اقتصادی آرامش تامین شده گردشگران به ما می رسد.

فرماندار شهرستان رشت ضمن اشاره به واقع شدن کل نوار ساحلی شهرستان رشت در محدوده منطقه آزاد، اذعان داشت: با توجه به اینکه هنوز طرح جامع منطقه آزاد و جانمایی ها و کاربری ها به طور کامل تبیین نشده ، لذا در سال جدید نیز موضوع طرح دریا همچنان از اصول و قواعد سال قبل پیروی می کند.

وی با مقایسه آماری کشته شدگان دریا در سال 92 و 93 گفت: با توجه به کاهش تعداد غریق ها در نوار ساحلی شهرستان رشت که از 6 نفر به 2 نفر کاهش یافته است ، در واقع ما کاهش 65 درصدی را در این زمینه داشته ایم.

مهدوی ادامه داد: در بحث عمرانی ، احداث سه طرح جدید را در حاجی بکنده داشتیم ، همچنین با برگزاری جنگهای شادی ، اجرای نمایش و تِئاتر ، احداث نمایشگاههای فرهنگی و هنری و برگزاری یادواره شهدا در این سواحل ، از نظر عملکرد، شهرستان رشت در شرایط بسیار مطلوبی قرار دارد.

وی از ارتقاء کیفیت 47 واحد اقامتی در ساحل مروارید خزر خبر داد و افزود: 8 واحد اقامتی دو خوابه  و 20 واحد آلاچیق طرح چوب نیز در همین ساحل احداث شدند.

فرماندار رشت ادامه داد: پنج واحد اقامتی نیز تا شروع فصل شنا در سال جدید ، آماده و قابل بهره برداری خواهد شد.

وی با اشاره به  حضور 100 نفر نجات غریق آموزش دیده در سال گذشته ، گفت: برگزاری کلاسهای آموزشی نجات غریقان باید کم کم شروع شود.

مهدوی یکی از نقاط ضعف عملکرد سالیان گذشته را از دید گردشگران ، نبود تابلوهای اطلاع رسانی در نوار ساحلی خواند و گفت: سال گذشته یک تابلوی بزرگ اطلاع رسانی در جاده زیباکنار نصب گردید و باید این قضیه امسال پر رنگ تر شود.

وی همچنین از واگذاری طرح حاجی بکنده به سپاه قدس و یا اداره کل اقتصاد مقاومتی سپاه خبر داد و گفت: مدیریت روستاهای ساحلی نیز به دهیاران واگذار خواهد شد.

دریافت کد ملی سواحل دریای استان گیلان برای نخستین بار

یونس رنجکش ، سرپرست اداره کل فرهنگی و اجتماعی استانداری و دبیر ستاد ساماندهی سواحل استان گیلان ، نیز در این جلسه ،  با مقایسه تخصیص اعتبارات در بحث سالم سازی دریا در سال 93 به نسبت سالهای گذشته گفت: در زمان اجرای طرح سالمسازی ، هنوز اعتبار مالی خاصی برای این کار وجود نداشت و تمامی کارهای انجام شده نسبتا با دست خالی صورت پذیرفت.

وی ظرفیتهای قابل بهره برداری دریای خزر را برای گیلان هم در ساحل و هم در دریا خواند و افزود: در حال حاضر ما تنها از بخش کوچکی از ساحل ، آن هم در محدوده زمانی اندک استفاده کرده و با ارائه خدمات مطلوب تر می توانیم رضایت بیشتری را از گردشگران دریافت کنیم.

رنجکش ادامه داد: به یاری خداوند ، برای اولین بار در سال 1393 موفق به دریافت کد و اعتبار ملی برای سواحلمان شدیم.

وی مرحله نخست تخصیص اعتبار برای سه استان شمالی کشور را در سال گذشته 26 میلیارد تومان خواند و افزود: پنج میلیارد تومان از این اعتبار به استان گیلان اختصاص داده شده که قسمتی از آن صرف پرداخت حقوق ناجیان غریق و هزینه کرد جهت تجیزات مورد نیاز آنها شد.

سرپرست اداره کل فرهنگی و اجتماعی استانداری گیلان تعداد طرح سالمسازی در استان را 33طرح شامل 66 شناگاه برای مردان و زنان خواند و افزود: امسال نیز 37 طرح را جهت این مهم پیش بینی کردیم.

رنجکش در زمینه پذیرش گردشگران ، دو مقوله صیانت و امنیت عمومی و جلوگیری از هنجارشکنی ها و همچنین در کنار  آن رعایت حقوق شهروندی را دو اصل مهم دانست و گفت: باید محیط ساحلی را تبدیل به فضایی نشاط آور کنیم و در همین راستا دو اصل تامین امنیت و ارائه مطلوب خدمات را در نظر بگیریم.

وی افزود: اگر خدمات در محدوده رضایتمندی گردشگران نباشد ، آنها به مناطقی دور از کنترل رفته و همین امر ، افزایش تعداد غریق ها را به دنبال خواهد داشت.

رنجکش با تاکید بر آموزش ناجیان غریق گفت: تنها تجربیات شخصی در این زمینه به کار نمی آید و با وجود اینکه طرحهای سالمسازی از تیرماه آغاز می شود ، باید همه گونه آمادگی را از ماه خرداد در مناطق گردشگر پذیر در خود ایجاد کنیم.

وی صداقت در ارائه آمار را یک اصل مهم دانست و گفت: سال گذشته شهرستان رشت از نظر بازرسین کشوری و با توجه به ریزارزیابی آنها ، جزو شهرستانهای برگزیده در این زمینه بوده و به خصوص طرح ساحل  مروارید خزر بسیار خوش درخشیده و فرماندار شهرستان رشت نیز به عنوان فرماندار نمونه ساحلی سه استان شمالی کشور انتخاب شده است.