مدیرکل راه و شهرسازی گیلان از کاهش 30 کیلومتری تردد خودروها به غرب استان از محور سنگر ـ سراوان ـ سیاهکل خبر داد.

محور سنگر ـ سراوان ـ سیاهکل امروز هم‌زمان با دهه فجر انقلاب اسلامی در گیلان افتتاح شد.

شعبان‌علی خاوری در جریان بازدید از محور مذکور اظهار کرد: گیلان با 140 هزار کیلومتر مساحت دارای جمعیت 2 میلیون و 500 هزار نفری است.

وی گیلان را در مسیر کریدور حمل و نقل بین‌المللی شمال ـ جنوب عنوان کرد و افزود: کریدور نوستراک از مرز آبی خاکی آستارا در ضلع شمال غربی استان آغاز می‌شود و خروجی جنوبی گیلان به طرف مرکز کشور تا شهر لوشان امتداد یافته است.

مدیرکل راه و شهرسازی گیلان با اشاره به اهمیت شبکه زیرساختی حمل و نقل استان، بیان کرد: سالانه گردشگران بسیاری از مواهب طبیعی به‌ویژه ساحل زیبای خزری، کوه‌های سرسبز و مکان‌های تاریخی گیلان استفاده می‌کنند.

خاوری بزرگراه رشت ـ چابکسر به طول 107 کیلومتر را از راه‌های شریانی گیلان خواند و تصریح کرد: اکنون تردد خودروها در مسیر مذکور به اشباع رسیده است.

وی بر احداث راه‌های موازی برای تعدیل فشار ترافیکی و ایجاد بستر ترافیک روان و ایمن در گیلان تاکید کرد و گفت: مطالعه طراحی و احداث راه جایگزین سروان ـ سنگر ـ سیاهکل از برنامه‌های اجرایی وزارت راه و شهرسازی است.

مدیرکل راه و شهرسازی گیلان با بیان اینکه جاده سروان ـ سنگر و سیاهکل دارای کریدور اصلی عریض با عرض سواره‌رو 13 متر است، خاطرنشان کرد: دو خط رفت و برگشت 365 متر و دو شانه آسفالته 2.85 متر به طول 22 کیلومتر در جاده مذکور اجرایی شده و در 17.5 کیلومتر در قالب فاز یک دسترسی شهر سیاهکل به بهره‌برداری رسیده است.

خاوری یادآور شد: با بهره‌برداری از جاده سراوان ـ سنگر ـ سیاهکل مسافت حدفاصل تقاطع سراوان در محور بزرگراه رشت ـ امامزاده هاشم (ع) تا شهر لاهیجان به میزان 30 کیلومتر کاهش پیدا کرده است.

وی کاهش زمان سفر، مصرف سوخت، کاهش آلایندگی طبیعت، کاهش هزینه‌های مرتبط با سفر و … را سبب تقلیل فشار ناشی از تراکم خودروها در مسیر بزرگراه رشت ـ لاهیجان اعلام کرد.

مدیرکل راه و شهرسازی گیلان با اشاره به بار ترافیکی بسیار در جاده‌های استان، بیان کرد: برون‌آوری شهرستان سیاهکل از بن‌بست و واقع شدن آن در جوار کریدور شریانی و دسترسی مستقیم و آسان به شبکه آزادراهی کشور از دیگر ویژگی‌های محور سراوان ـ سنگر ـ سیاهکل است.