فرمانده انتظامی گیلان گفت: اقدامات پلیس برای ایمنی عابران پیاده در شهرهای استان ثمربخش بوده است به نحوی که در نیمه دوم سال شاهد کاهش ۵۰ درصدی کشته‌شدگان عابران پیاده در تصادفات رانندگی درون شهری هستیم.

به گزارش ندای گیلان از رشت، سردار عزیزاله ملکی در جمع خبرنگاران، ایمنی ترافیک را از اولویت‌های اصلی پلیس دانست و گفت: حوادث ترافیکی یکی از چالش‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی کشور است که هر ساله خسارت‌های بسیار سنگین مادی و معنوی به جامعه تحمیل می‌کند.

این مقام ارشد انتظامی با پیچیده دانستن حل مشکلات ترافیک، رسیدگی به وضعیت آمد و شد در کلان شهر رشت را از مهمترین اقدامات و برنامه‌های پلیس دانست و افزود: رفع مشکلات ترافیکی صرفا با اقدام پلیس قابل حل نخواهد بود چراکه مقوله ترافیک در کشور زوایای پیچیده و درهم تنیده‌ای دارد که باید با همکاری سایر دستگاه‌ها برای رفع کمبودها و معایب آن اقدام شود.

وی با بیان اینکه پلیس به صورت جدی در راستای افزایش ایمنی حوزه ترافیک وارد میدان شده است، گفت: برابر آمارها در سال ۱۳۸۴ بیش از ۲۸ هزار نفر در کشور بر اثر حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند، اما با اقدامات موثر پلیس در بخش‌های انتظام بخشی و فرهنگ ترافیک این آمار در سال ۹۷ به حدود ۱۷ هزار نفر کاهش یافت و این درحالی است که تعداد خودرو و راننده در کشور چند برابر افزایش یافته است.

این مقام ارشد انتظامی استان کاهش آمار تصادفات و کشته‌شدگان را خوب ولی ناکافی دانست و تصریح کرد: هنوز با نقطه مورد نظر و مطلوب بسیار فاصله داریم.

سردار ملکی خاطرنشان کرد: پلیس با بررسی و تحلیل حوادث ترافیکی، اهداف راهبردی خود را در حوزه تصادفات، بر عابران پیاده و موتور سواران تمرکز کرده چراکه به علت شرایط خاص جغرافیایی و جمعیتی استان، حدود ۷۰ درصد کشته‌شدگان حوادث رانندگی گیلان به این دو قشر اختصاص دارد.

وی، برنامه‌های انتظام‌بخشی، فرهنگی و آموزشی در حوزه کاهش تصادفات عابران پیاده و موتور سواران را شامل طرح‌های عابریار ترافیک، کلاهی برای زندگی، تحول در گذرگاه‌های عابر پیاده (خط کشی‌های جدید و سه بعدی) و برخورد قاطع با رانندگان حادثه ساز اعلام کرد و بیان کرد: نتیجه اقدامات پلیس، کاهش مجموع تصادفات و کاهش ۵۰ درصدی کشته‌شدگان عابر پیاده در دو ماه مهر و آبان بود که بسیار قابل توجه است.

این مقام ارشد انتظامی حل معضلات حوزه ترافیک را نیازمند بسترسازی و مهیا شدن زیرساخت‌ها توسط تمام سازمان‌ها و ادارات دخیل در این حوزه دانست و تصریح کرد: انجام اقدامات جهادی در بخش ایمنی ترافیک، یک مسئولیت اجتماعی و همچنین اجرای تدابیر رهبر معظم انقلاب در خصوص به حداقل رساندن تصادفات رانندگی است.

فرمانده انتظامی گیلان با تاکید بر اینکه پلیس همه تلاش خود را برای تحقق تدابیر مقام معظم رهبری برابر مسئولیت قانونی و اجتماعی به کار خواهد گرفت، خاطرنشان کرد: پلیس در این راستا با حمایت دستگاه قضائی استان و به استناد تبصره ۳ ماده ۱۴ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، از همه دستگاه‌ها مسئولیت‌خواهی می‌کند.

سردار ملکی با اشاره بر ثمربخشی اقدامات پلیس در حوزه ایمنی و کاهش کشته‌شدگان عابران پیاده، تاکید کرد: دست‌اندرکاران ترافیک استان باید با تلاش مضاعف، روند کاهشی را تا حصول نتیجه و داشتن معابری بدون تصادف ادامه دهند.

فرمانده انتظامی استان گیلان اظهار امیدواری کرد با هم افزایی و تلاش همه بخش‌های دخیل و همچنین رعایت مقررات و استفاده از کلاه ایمنی استاندارد توسط مردم و موتورسواران، شاهد سرعت بخشی در کاهش تصادفات حوزه موتورسیکلت سواران و عابران پیاده باشیم.