:در استان گیلان در پایان سال ۹۱ ،نرخ بیکاری ۱۵/۶ درصد بود در حالیکه در شش ماهه نخست امسال بنا به اعلام مرکز آمار کشور نرخ بیکاری گیلان به ۹/۶ درصد رسید که در طول بیست سال اخیر بی نظبر بود

به گزارش ندای گیلان از اعتدال شمال،فریبرز سعیدی کیا مشاور استاندار گیلان در جلسه صندوق کار آفرینی امید گیلان  ضمن تسلیت حادثه پلاسکو و شهادت جمعی از هم وطنان در این حادثه و همچنین تبریک فرارسبدن ایام الله دهه فجر عنوان کرد :
در سال ۹۲ یکی از شعارهایی که دکتر روحانی عنوان می کرد بحث کاهش نرخ بیکاری بود و دغدغه ی همیشگی ایشان در میتینگ های انتخاباتی مقوله اشتغال و بیکاری بود که ما شاهد بودیم در دولت قبل به دلیل عدم برنامه ریزی صحیح فضای کسب و کار درستی ،در جامعه حاکم نبود .
وی افزود :به عنوان مصداقی در سال ۸۴، بیست میلیون و ۸۶۰ شغل در جامعه داشتیم که در پایان سال ۹۱ این میزان افزایش نیز نداشت .
سعیدی کیا اضافه کرد :با استقرار دولت تدبیر و امید در سه سال اخیر شاهد هستیم که برنامه های صحیح و مدونی در بحث اشتغال جامعه ایجاد شده و وضعیت سرمایه گذاری در بخش های خصوصی ،ساماندهی اطلاعات کار در جامعه ،بهتر شدن محیط کسب و کار در جامعه همچنین واگذاری تسهیلات بانکی ،ایجاد کارگروهای مختلف نظیر کارگروه رفع موانع تولید که در استان هم شاهد جلسات آن هستیم و از بین بردن بحث بروکراسی در زمینه تسهیلات و اشتغال می باشد .
سعیدی کیا با اشاره به توفیقات برجام گفت :همه ی این مسایل دست به دست هم داد تا شاهد آرامش ،ثبات و رونق در فضای کسب و کار جامعه باشیم.
وی تصریح کرد :در استان گیلان در پایان سال ۹۱ ،نرخ بیکاری ۱۵/۶ درصد بود در حالیکه در شش ماهه نخست امسال بنا به اعلام مرکز آمار کشور نرخ بیکاری گیلان به ۹/۶ درصد رسید که در طول بیست سال اخیر بی نظبر بود و این به معنای رفع کامل مشکل بیکاری در جامعه نیست بلکه باید تلاش بیشتری انجام دهیم .
وی افزود :یکی از عوامل کمک کننده در بخش اشتغال در استان و کشور،صندوق کار آفرینی امید است .جمعیت زیادی همه ساله به بازار کار وارد می شوند فارغ التحصیلانی که وارد بازار می شوند و قطعا صندوق کارآفرینی امید نمی تواند جوابگوی همه ی این افراد باشد .
مشاور استاندار تاکید کرد : در برنامه ششم توسعه مبحثی مطرح شده و لایحه ای که به مجلس هم ارایه گردیده و یک فوریت آن نیز به تصویب رسیده که از درآمد صندوق توسعه ملی ،یک و نیم میلیارد دلار در اختیار بانک های عامل و صندوق کارآفرینی امید قرار بگیرد برای بحث اشتغال در مناطق روستایی و عشایری.

وی گفت :جمعیتی بالغ بر ۱۷ میلیون نفر در کشور در رده سنی ۱۵ تا ۲۹ سال داریم که از این ۱۷ میلیون نفر ،۵۰ درصد بانوان هستند و اگر بخواهیم اشتغال را در موارد خرد ،کوچک و خانگی تعریف کنیم قطعا این صندوق جوابگوی این موضوعات نخواهد بود .
وی اظهار کرد :درخواست ما از سازمان برنامه و بودجه این است که کمکی به صندوق در بحث بودجه ای شود و همه این موارد به بحث اشتغال در استان ما بر می گردد .اگر مقوله برنامه ششم و صندوق توسعه ملی صورت گیرد طبق آماری که دکتر نورالله زاده بیان کرده بودند بالغ بر یک و نیم میلیون جمعیت را طی ۵ سال برنامه ریزی خود می توانند اشتغال ایجاد کنند .
وی ادامه داد : در جلسه اخیر شورای عالی اشتغال که به ریاست دکتر روحانی برگزار شد ،ایشان تاکید داشتند که از همه ظرفیت ها برای تسریع در روند اشتغال و کارآفرینی کمک گرفته شود و برنامه هایی نیز برای بحث افزایش اشتغال پایدار با تاکید بر تقاضای کار ویژه ،حوزه مهارت آموزی که اداره کل کار و امور اجتماعی و فنی و حرفه ای می توانند در این قضیه کمک کنند و صندوق کار آفرینی می تواند تفاهم نامه ای در این حوزه ها داشته باشد .همچنین مشوق هایی که دولت در این حوزه داشته باشد نیز مورد بررسی قرار گرفت که به اشتغال تحرک ببخشد .
سعیدی کیا در خصوص دریافت تسهیلات از صندوق کارآفرینی و بروکراسی های موجود  افزود : برخی از افراد مراجعه کننده به صندوق از روند طولانی مدت اخذ تسهیلات و بروکراسی موجود شاکی هستند و اگر این روند تسریع شود بهتر است .
وی ادامه داد :تببین و تفهیم عملکرد صندوق کارآفرینی امید باید بیشتر اطلاع رسانی شود و این فعالیت ها برای جامعه عنوان شود .
سعیدی کیا خاطر نشان کرد :استاندار گیلان و مدیریت سازمان برنامه و بودجه گیلان نیر همواره حمایت های خوبی از صندوق کارآفرینی امید داشته اند و این عملکرد باید از سوی صندوق بیان شود