رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: تامین بذر گواهی شده، مشکلات مبارزه با علف های هرز را کاهش می دهد.

به گزارش ندای گیلان از رشت،صالح محمدی رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان در گفت و گو با ایلنا از رشت اعلام کرد: امسال 1750 تن بذر آماده توزیع بین کشاورزان است که توزیع در حال انجام بوده و از برنامه های سازمان تنظیم تقویم زراعی برنجکاری، توزیع متناسب کودهای شیمیایی بویژه پتاسه و فسفاته، توسعه ضریب مکانیزاسیون، توزیع بذر گواهی شده و مادری زودرس و اقدامات آبی خاکی در راستای کاهش مخاطرات احتمالی است.

وی گفت: در سال جاری امید واریم کل 238000 هکتار از اراضی زیر کشت برود.

وی در خصوص بذرهای گواهی شده عنوان کرد: بذرهای گواهی شده برنج محصولی باکیفیت و خوش پخت را به شالیکاران و خریداران هدیه می دهد.

وی ادامه داد: این بذرها بادانش متخصصان ایرانی در سال های اخیر تولید شده و درآن بسیاری از مشکلات رایج همچون علف های هرز ،عملکرد و راندمان پایین در مقابل کم آبی ویا تنش های محیطی نیز مرتفع شده است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی گیلان اظهار داشت: بذرهای گواهی شده برنج در مزارع تحت کنترل و با نظارت مستقیم کارشناسان وتایید نهایی مراجع تحقیقاتی تولید شده است که پس از کاشت توسط کشاورزان ،باعث یک دست شدن شالیزار ها می شود.

وی بابیان اینکه این بذرها باعث افزایش ۱۲ درصدی تولید می شود افزود: بااین بذرها از بیماری های قارچی جلوگیری شده و شاهد کاهش مصرف بذر در خزانه ،رشد یکنواخت گیاهچه ،استقرار سریع نشا و سهولت در برداشت مکانیزه خواهیم بود.

محمدی در خاتمه افزود: کشاورزان می‌توانند ارقام هاشمی،انام ،رش ،خزر ،شیرودی و گیلار را از مراکز جهاد کشاورزی استان تهیه کنند.