معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار گیلان گفت:گیلان قطب مهم کشاورزی کشور است که نیروی انسانی نقش مهمی در مراحل مختلف آن دارد، از این رو کاهش جمعیت جوان و افزایش شمار سالمندان، کاهش تولیدات این استان و نیزتاثیر منفی بر درآمد ناخالص ملی کشور را به دنبال دارد.

به گزارش ندای گیلان،محمود قاسم نژاد در جلسه شورای ساماندهی سالمندان استان گفت: سالمندی پدیده ای اجتناب ناپذیر و دوره ای از چرخه زندگی انسان محسوب می شود که در زمره مهمترین مباحث اجتماعی هرکشور جای دارد.

وی با بیان اینکه باید درجهت فراهم کردن امکان و شرایط لازم برای این دوره برنامه ریزی جامع و تلاش مضاعفی صورت گیرد، اظهار داشت:امکاناتی که دراین دوره ارائه می شود؛ بایدنیازهای فردی، اجتماعی وفرهنگی جامعه هدف را تامین کند.

وی به نرخ بالای جمعیت سالمندی گیلان اشاره و بیان کرد:کاهش مرگ و میر و افزایش سطح امید به زندگی در استان، ازمهمترین دلایل افزایش طول عمر ساکنان این منطقه محسوب می شود.

قاسم نژاد خاطرنشان کرد: گیلان قطب مهم کشاورزی کشور است که نیروی انسانی نقش مهمی در مراحل مختلف آن دارد، از این رو کاهش جمعیت جوان و افزایش شمار سالمندان، کاهش تولیدات این استان و نیزتاثیر منفی بر درآمد ناخالص ملی کشور را به دنبال دارد.

وی بااشاره به اینکه افزایش میزان باروری و ایجاد تعادل جمعیتی میتواند بخشی از مشکلات درزمینه سالمندی را برطرف کند،گفت: برنامه ریزی وسیاستگذاری در این بخش باید مورد توجه دستگاه های ذیربط قرار گیرد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار گیلان تصریح کرد: ازدواج دیرهنگام، عدم تمایل به فرزندآوری و نیزتک فرزندی به میزان قابل توجهی متاثر از فرهنگ غربی ، تفاوت سطح توقعات نسل جوان با نسل سالمند امروز و سبک زندگی است.

قاسم نژاد با تأکید بر ضرورت تقویت رویکرد فرهنگی در مقوله سالمندی اظهار کرد: متاسفانه در این بخش اقدام موثری صورت نگرفته در حالی که دامنه فرهنگی حوزه سالمندان بسیار وسیع است.

وی بر لزوم انجام پژوهش با موضوع سالمندی نیزتاکید کرد و افزود: باید بابررسی های جامع و انجام مطالعات گسترده، نیازمندی های سالمندان شناسایی ودرجهت رفع و کاهش آن روندی علمی و منطقی دنبال شود.

قاسم نژاد به نقش دانشگاه ها، مراکزتحقیقاتی و نیز فعالان اجتماعی در خصوص توسعه پژوهش با  رویکرد سالمندی اشاره و خاطرنشان کرد: اگر از هم اکنون برای جمعیت آینده سالمند برنامه‌ریزی درستی نشود، بامشکلات زیادی در این بخش که افزایش هزینه های بهداشتی و درمانی مهمترین آنهاست، مواجه می شویم.

وی بسیاری ازناتوانی ها وبیماری های سالمندان را ناشی ازعدم تامین نیازهای جسمی و روانی آنان دانست و گفت: لازم است باتصمیم گیری و برنامه ریزی صحیح علاوه بر فراهم کردن شرایط زندگی مطلوب در دوره سالمندی، هزینه های مراقبت از سالمندان را  کاهش دهیم.

معاون استاندار گیلان سیاست های تشویقی همچون اجرای طرح های حمایتی و ارائه تسهیلات به اعضای خانواده جهت نگهداری از سالمندان را ضرورتی مهم در حفظ سلامت جسمی و روانی این قشر خواند.

وی به صدورمجوز برای تاسیس آسایشگاه سالمندان اشاره و اظهار کرد: باید این رویکرد فرهنگی و اجتماعی را به سمت مناطق دارای جمعیت سالمندی بیشتر، سوق دهیم.

قاسم نژاد همچنین بر لزوم برگزاری نشست های کارشناسی با موضوع سالمندان به صورت مستمر و ارائه راهکارهای عملیاتی در این بخش تاکید کرد.