ندای گیلان: به نقل از سازمان بین‌المللی فائو، میزان تولید برنج کاهش خواهد یافت. برهمین اساس انتظار بر آن است که ذخایر نهایی در سال ۲۰۱۴ – ۲۰۱۵ در مقایسه با سال گذشته در مورد برنج رو به کاهش رود. تجارت برنج به دلیل افزایش واردات برنج کشورهای خاور نزدیک و آفریقا افزایش خواهد یافت. کشورهای […]

ندای گیلان: به نقل از سازمان بین‌المللی فائو، میزان تولید برنج کاهش خواهد یافت. برهمین اساس انتظار بر آن است که ذخایر نهایی در سال ۲۰۱۴ – ۲۰۱۵ در مقایسه با سال گذشته در مورد برنج رو به کاهش رود.

تجارت برنج به دلیل افزایش واردات برنج کشورهای خاور نزدیک و آفریقا افزایش خواهد یافت. کشورهای تایلند، ایالات متحده و ویتنام از این فرصت بیشتر استفاده خواهند کرد اما نیازهای داخلی کشور هند، محدودیتی برای توسعه صادرات این کشور ایجاد خواهند کرد.

کاهش ۳ میلیون تنی برنج در دنیا

چشم‌انداز تولید برنج خلاف گندم و غلات دانه درشت در مقایسه با پیش‌بینی پیشین بدتر شده است و پیش‌بینی‌ها اشاره به کاهش تقریبا سه میلیون تنی در تولید برنج دارند.

الگوی بارندگی نامنظم و نگرانی‌ها نسبت رویدادی آب و هوایی که منجر به ظهور نابهنجاری‌های بزرگ آب و هوایی در بسیاری از نقاط جهان می‌شود پیش‌بینی‌های تولید برنج در چین، هند، اندونزی، فیلیپین و سریلانکا اثر گذاشته است. با این حال، پیش‌بینی تولید جهانی برنج ۵۰٫۴ میلیون تن است که به واسطه افزایش تولید در بنگلادش، برزیل، چین، ماداگاسکار، میانمار و ویتنام ۰٫۴درصد بیشتر از میزان تولید سال ۲۰۱۳ است.

براساس پیش‌بینی فائو، چشم‌انداز کاهش تولید جهانی برنج سال ۲۰۱۴ با پیش‌بینی کاهش ذخایر برنج همراه گشته است.

برهمین اساس پیش‌بینی شده است ذخایر جهانی برنج در مقایسه با ماه جولای، ۳٫۶ میلیون تن کاهش یابد.

پس از ۱۰ سال انباشت ثابت ذخایر برنج، پیش‌بینی اخیر بر کاهش ۱٫۷ میلیون تن ذخایر جهانی برنج در مقایسه با سال ۲۰۱۴ اشاره دارد.

براساس پیش‌بینی اخیر، تجارت بین‌المللی برنج در سال ۲۰۱۵ با افزایش تقریبا یک درصدی به رکورد جدید ۳۹٫۷ میلیون تن خواهد رسید که اندکی بیشتر از میزان پیش‌بینی شده قبلی است. توسعه تجارت برنج ممکن است فرصتی برای افزایش صادرات کشورهای تایلند، ایالات متحده و ویتنام باشد، اما انتظار بر آن است که افزایش نیازهای داخلی کشور هند، مانع قابل توجهی برای توسعه صادرات برنج این کشور باشد.

به گزارش ایسنا، با توجه به محدویت منابع آب در کشور دو استان گیلان و مازندران به عنوان استانهای تولیدکننده برنج کشور مشخص شده‌اند.

از تولید تک محصولی باید پرهیز شود

گیلان 238 هزار هکتار اراضی شالیزاری دارد و متاسفانه پرداختن برخی از کشاورزان به تک محصولی در شالیزارها موجب شده است که شالیکاری برای تامین هزینه‌های خانوارهای تولیدکننده برنج کافی نباشد .

از سوی دیگر آلودگی هوای تهران موجب شده است که پایتخت‌نشینان زمانی که برای گردش و مسافرت به گیلان می‌آیند با دیدن هوای خوش طمع کنند و بخواهند تا خانه‌ای دوم برای خود در گیلان داشته باشند غافل از اینکه این شالیزارها برای تامین مواد غذایی نسل حاضر و به خصوص آیندگان باید حفظ شود و فقط باید برای تولید برنج و دیگر محصولات کشاورزی در حوزه کشت دوم تخصیص یابند اما برخی افراد سودجو از فرصت سود فروش زمین سوء استفاده می‌کنند و از کشاورزان می‌خواهند تا منافع آنی خود را فدای منافع آتی فرزندانشان کنند.

مهندس علیرضا شعبان‌نژاد رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه جلوگیری از تغییر کاربری از اولویت‌های کار جهاد کشاورزی گیلان است، گفت: متاسفانه هر ساله با فرا رسیدن ایام تعطیلات پرده‌های فروش زمین در شالیزارها بیشتر از روزهای معمولی نمایان می‌شود و اما همه باید آگاه شوند که حتی یک وجب از این شالیزارها به واحدهای مسکونی نباید تبدیل شود.

وی از کشاورزان خواست تا با کشت همزمان تولید برنج و پس از آن پرداخت به تولید محصولات کشت دوم بجای قهوه‌خانه‌نشینی به فکر ارتقای درآمد خود باشند.

کاهش هزینه‌ها و سختی تولید برنج در گیلان 

شعبان‌نژاد تصریح کرد: مکانیزه شدن تولید برنج نیز موجب کاهش و سختی تولید این محصول می‌شود و برای خرید ماشین‌آلات مراحل مختلف تولید برنج به کشاورزان تسهیلات بانکی داده می‌شود.

وی تاکید کرد: کشاورزان هرگز نباید منافع آنی خود را فدای منافع آتی استان کنند و مراقب خود و شالیزارهایشان باشد.

به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، “محمود حجتی” وزیر جهاد کشاورزی با تصریح بر اینکه در هر دوره زمانی، ظرفیت‌ها و شرایطی برای برخورد با پدیده زمین‌خواری و نیز تصرف اراضی و تغییر کاربری‌ها وجود داشت، تاکید کرد: با توجه به شرایط کنونی باید با این پدیده برخورد کرد و نمی‌توان یک نسخه واحد را برای همه افراد دخیل و نیز همه موارد تصرف شده پیچید و با توجه به شرایط باید این کار را انجام داد.

نمی‌توان به راحتی از تغییر کاربری اراضی کشاورزی گذشت

وی با بیان اینکه خاک، عنصری خدادادی است که تجدیدپذیر نبوده و در دست ما ودیعه و امانت است افزود: زمین‌های فراوانی برای ساخت و ساز وجود دارد اما خاک کشاورزی که حاصلخیز است دیگر تجدید نمی‌شود و اگر به درستی از آن استفاده نشود، فرصت سوزی شده است و نمی‌توان به راحتی از کنار مسئله تغییر کاربری اراضی کشاورزی گذشت.

وی با تاکید بر اینکه به خاطر سوداگری و سودجویی برخی افراد، از انتفاع کشاورزی و غذایی مردم از این موهبت کوتاه نمی‌آییم، ادامه داد: برخی از افراد با فکر سودجویی و اینکه عواید حاصل از تغییر کاربری اراضی و فروش آنها را به جیب خود بریزند به اعمالی مبادرت می‌ورزند که با این قضایا به شدت برخورد می‌کنیم.

نباید از سر تقصیرات افراد سوداگر بگذریم

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه اگر فقیر و محرومی دیدیم باید از آن دستگیری نموده و به وی کمک کنیم گفت: البته نباید از سر تقصیرات افرادی سوداگر که در فکر غارت اموال عمومی و بیت‌المال هستند بگذریم و به هیچ عنوان از آنان دستگیری نمی‌شود بلکه در مراجع قضایی به مجازات سختی خواهد رسید.

وی با بیان اینکه مقابله با حاشیه‌نشینی امری مطلوب است افزود: البته با تخریب خانه‌ها و املاک در حواشی شهر، متاثر می‌شویم اما به هر حال باید رویه‌ای منطقی طی شود تا همه امور به سرانجام مطلوب و خوب برسد، رویه‌ها باید اصلاح شود.

100 هزار پرونده تغییر کاربری در کشور وجود دارد

وزیر جهاد کشاورزی در پایان با بیان اینکه بیش از 100 هزار پرونده تغییر کاربری در کشور وجود دارد خاطرنشان کرد: در اثر اقدامات برخی افراد سودجو، افرادی هم نیز هستند که فریب آنها را می‌خورند، به این افراد که بعضا از قشر ضعیف و آسیب‌پذیر جامعه هستند فشارهایی وارد می‌شود که برای آنان نیز باید نسخه مناسب پیچیده شود.