فرماندار بندر مرزی آستارا، ارزش مبادلات تجاری از گمرکات زمینی، دریایی و ریلی این شهرستان را در سال گذشته بالغ بر یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار و مقدار وزنی آن را بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن عنوان کرد.

به گزارش ندای گیلان،حسن رستم زاد در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه این حجم از مبادلات در بخش صادرات، اقلامی مانند میوه و سبزیجات، مواد معدنی، مصالح ساختمانی و سایر اقلام را به خود اختصاص داده است، ادامه داد: کالاهای بخش واردات نیز شامل چوب و تخته نراد و راش، گوشت گرم، ورق چند لایه، غلات و کود شیمیایی است.

وی افزود: این مبادلات از گمرک ریلی با ۶۵۹۹ واگن، گمرک زمینی بیش از ۱۹ هزار دستگاه کامیون و همچنین گمرک دریایی ۹۴ فروند کشتی انجام گرفته است.

فرماندار آستارا با اشاره به اینکه در سال ۹۸ مجموع مترددین مرز زمینی آستارا نیز بالغ بر یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر بوده است، اضافه کرد: بالغ بر ۱۰ درصد این ترددها مربوط به هموطنان ایرانی و الباقی اتباع خارجی است.

وی خاطرنشان کرد: عمده کشورهای مقصد کالاهای صادراتی کشورمان شامل جمهوری آذربایجان، روسیه، قزاقزستان و گرجستان بوده و کشورهای روسیه و گرجستان مبدأ بخش عمده کالاهای وارداتی به شمار می آیند.

رستم زاد در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه بخش قابل توجهی از حجم مبادلات بار و تردد مسافر در ماه پایانی سال (اسفند ماه) ثبت شده است، تصریح کرد: مشکلات بین المللی ناشی از شیوع ویروس کرونا، سبب شد تا با دشواری های ترانزیتی از سوی کشورهای هدف و یا کاهش تقاضاها مواجه شویم و این موضوع در میزان عملکرد گمرک قابل توجه است.

وی اضافه کرد: در مجموع و در طول سال گذشته و با وجود مسائل و مشکلات ارزی و تحریم های بین المللی، اغلب رویه های گمرکی چه از نظر وزن و چه ارزش دارای رشد محسوسی بوده است.

فرماندار آستارا در پایان توضیح داد: امکانات گمرک بندر آستارا در بخش های سخت افزاری و نرم افزاری کفایت این حجم از مبادلات را ندارد و لازم است مراجع ذی ربط در این خصوص اقدامات لازم را انجام و امکانات مورد نیاز را تأمین کنند.