مدیرعامل آب منطقه‌ای گیلان گفت:شالیزار‌های شهرستان‌های فومن، شفت، صومعه‌سرا و ماسال از کانال آب فومنات آبیاری شده و این کانال قابلیت انتقال آب آن ۳۳ الی ۳۵ مترمکعب بر ثانیه است که با توجه به وجود ۵۵ هزار مترمربع شالیزار در این محدوده، ۳۰ درصد کمتر از نیاز آن است.

به گزارش ندای گیلان،وحید خرمی، مدیرعامل آب منطقه‌ای گیلان با تأکید بر لزوم توجه به پیشرفت و توسعه زیرساخت در منطقه فومنات گفت: برای تأمین آب موردنیاز کشاورزی در مناطق فومنات علاوه بر لایروبی به‌موقع آب‌بندان و همچنین اصلاح دریچه‌های مسیر انتقال باید برنامه‌های میان‌مدت و بلندمدتی را برای رفع کامل این مشکل اتخاذ کنیم.

وی با اشاره ظرفیت بسیار زیاد سد سفیدرود در تأمین آب کشاورزی استان گیلان، گفت: بر اساس آخرین آمار سد سفیدرود ۷۵۴ میلیون مترمکعب آب داشته و تاکنون بخش اعظمی از آن برای مصارف کشاورزی مصرف‌شده است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گیلان افزود:سد سفیدرود بزرگ‌ترین سد مخزنی گیلان است و در حال حاضر آب کشاورزی مورد نیاز ۱۷۲ هزار هکتار از مجموع ۲۳۸ هزار هکتار شالیزار‌های استان را تامین می‌کند و این سد مخزنی بر روی رودخانه سفیدرود و در پایین دست محل تلاقی ۲ رودخانه قزل اوزن و شاهرود در ۷۵ کیلومتری جنوب شهر رشت و در مجاورت شهر منجیل قرار دارد.

وحید خرمی گفت: شالیزار‌های شهرستان‌های فومن، شفت، صومعه‌سرا و ماسال از کانال آب فومنات آبیاری شده و این کانال قابلیت انتقال آب آن ۳۳ الی ۳۵ مترمکعب بر ثانیه است که با توجه به وجود ۵۵ هزار مترمربع شالیزار در این محدوده، ۳۰ درصد کمتر از نیاز آن است.

وی  با اشاره به راهکار‌های تأمین آب کشاورزی در محدوده غرب استان ، تصریح کرد: آب‌بندان‌ها، رودخانه، چاه و همچنین نوبت‌بندی آب نقش مهمی در کاهش کمبود آب در مناطق غربی استان گیلان دارد.