ذوالنور: کار ما در مجلس پاسخگوی قیامت ما نیست/هر تحقیق و تفحص 200 تا 500 میلیون هزینه دارد  مجتبی ذوالنوری نماینده اصولگرای قم  از نمایندگانی است که از به نتیجه نرسیدن طرح‌های تحقیق و تفحص به عنوان یکی از ابزارهای نظارت مجلس گلایه دارد و می‌گوید حدود 370 طرح  تحقیق و تفحص ظرف چند سال گذشته […]

ذوالنور: کار ما در مجلس پاسخگوی قیامت ما نیست/هر تحقیق و تفحص 200 تا 500 میلیون هزینه دارد

 مجتبی ذوالنوری نماینده اصولگرای قم  از نمایندگانی است که از به نتیجه نرسیدن طرح‌های تحقیق و تفحص به عنوان یکی از ابزارهای نظارت مجلس گلایه دارد و می‌گوید حدود 370 طرح  تحقیق و تفحص ظرف چند سال گذشته در مجلس انجام گرفته اما نتیجه بسیاری از این طرح‌ها نامشخص است. او لابی‌ها، بی توجهی‌ها و پرداختن به موارد غیر مهم را دلیل به نتیجه نرسیدن طرح‌های تحقیق و تفحص می‌داند و می‌گوید بین 200 تا 500 میلیون تومان حداقل هزینه انجام هر تحقیق و تفحص است. در ادامه مشروح این گفت و گو را می خوانید:

به سومین سال مجلس دهم نزدیک می‌شویم. شما مهمترین مصوبه مجلس در سال 96 را چه می‌دانید؟

به نظر من قانون مبارزه و مقابله با زیاده‌خواهی‌ها، کارشکنی‌ها و ماجراجویی‌های آمریکا در منطقه که بعد از تصویب کادسا و تحریم بخش دفاعی ما این قانون در مجلس به تصویب رسید مهمترین مصوبه سال پیش بود. در پی این مصوبه نیروهای مسلح، دولت و در حقیقت قوه مجریه، قوه قضاییه و قوه مقننه هر کدام وظایفی پیدا کردند که در مقابله با اقدامات آمریکا چه کارهایی باید انجام دهند. در گذشته عزم برخورد با آمریکا بوده اما قانون مشخصی برای آن نداشتیم. این قانون یک قانون تقریبا جامعی است و تکلیف همه را مشخص کرده است. برای مثال اگر نیروهای مسلح ما بنا داشتند در مقابله با آمریکا و مقابله به مثل دست به حرکتی بزنند دیگر لازم نیست که منتظر بمانند تا قانونی تصویب شود. قانون کاملا شفاف تصویب شد و در اختیار این‌ها است. مصوبه خوب دوم، قانون بودجه 97 بود. البته مجلس در حوزه های دیگر هم فعال بود و مصوبات خوبی داشت.

به نظر شما چه مواردی در مجلس دهم در دستور کار نمایندگان قرار نگرفت که بهتر بود در دستور کار قرار بگیرد؟ 

اگر مجلس دست بنده بود تا برای آن تصمیم بگیرم معتقد بودم که 90 درصد مواردی که در دستور کار مجلس است باید خارج شود. مجلس باید در چند مقوله مهم از جمله مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم، فساد و اجرای عدالت در کشور تمرکز کند. بنابراین به نظر من مجلس باید بتواند بعضی از جلسات علنی خود را تعطیل کند و بطور جدی فعال شود. مجلس باید از مباحث متفرقه نفس‌گیری که هر کدام از آن‌ها ممکن است که خوب باشد اما درمان اصلی برای مشکلات کشور نیست خارج شود و به مسایل اصلی بپردازیم.

یعنی شما معتقدید مسیر حل مشکلات کشور از مجلس می‌گذرد؟

بله؛ تا وقتی مجلس در مسیر کارهای خودش تجدید نظر نکند، به مسایل مهم نپردازد و الویت‌ها را در دستور کار خود قرار ندهد همین بدبختی‌ها را در کشور داریم. قوه مجریه، مقننه و قضاییه و جاهای دیگر مشکل دارند اما ریشه مشکلات مجلس است. به دلیل اینکه مجلس هم باید ابزار آن‌ها را تامین کند، قانون برای آن‌ها تصویب کند، باید نظارت کند و مطالبه گری داشته باشد. در حال حاضر ما نه طرح‌های جامعی داریم که مشکلات را به صورت گسترده حل کند و نه مجلس نظارت خوبی دارد که بتواند مطالبه‌گری کند.

یکی از انتقادها به عملکرد مجلس به نتیجه نرسیدن طرح‌های تحقیق‌وتفحص است. چند تا از نتایج این طرح‌ها در صحن مجلس قرائت شده و چرا کلا این طرح‌ها به نتیجه نمی‌رسد؟

برای طرح‌های تحقیق‌وتفحص هزینه می شود، نماینده‌ها وقت می‌گذارد، می‌روند و بررسی می‌کنند اما با لابی‌ها، بی‌توجهی‌ها و پرداختن به موارد غیر مهم، آن‌ها فراموش می‌شوند و بی نتیجه می‌ماند. با اینکه هر تحقیق و تفحص حداقل بین 200 تا 500 میلیون تومان هزینه دارد و اگر طولانی‌تر شود بیشتر هزینه می برد اما در آخر مشکلی از مشکلات مردم را حل نمی کند. لذا من از اینکه نماینده مجلس هستم لذت نمی‌برم و راضی نیستم که در مجلس هستم اما چاره‌ای هم ندارم چون از مردم رای گرفته‌ایم که بمانیم یا امید داریم که کاری را بتوان انجام داد. در غیر اینصورت معتقدم کاری که در این مجلس انجام می‌دهیم پاسخگوی ذخیره قیامت ما نیست.

پس شما در کل عملکرد مجلس دهم را تا به حال موفق نمی‌دانید؟

عملکرد مجلس به طور نسبی خوب بوده اما نسبت به آنچه که نیاز جامعه و ضرورت زندگی مردم است خیر.

29216