کارگاه آموزشی کار با دستگاه HPLC (کروماتوگرافی مایع با کارایی بالا) با شرکت 25 نفر از اعضای هیات علمی و کارشناسان ارشد آزمایشگاهی از واحد های سراسر کشور در دانشگاه آزاد لاهیجان برگزار شد

کارگاه آموزشی کار با دستگاه HPLC  (کروماتوگرافی مایع با کارایی بالا) با شرکت 25 نفر از اعضای هیات علمی و کارشناسان ارشد آزمایشگاهی از واحد های سراسر کشور در دانشگاه آزاد لاهیجان برگزار شد

به گزارش kندای گیلان، این کارگاه به مدت دو روز در روزهای 23 و 24 تیرماه 1395 به میزبانی دانشگاه آزاد واحد لاهیجان برگزار شد.

مدرس این دوره دکتر مجتبی سلیمانی از اعضای هیات علمی گروه شیمی دانشگاه آزاد واحد لاهیجان می‌باشد و شرکت کنندگان در این کارگاه به صورت عملی و تئوری با این دستگاه پیشرفته آشنا شدند.

مجتبی سلیمانی در گفت و گو با خبرنگار … گفت: بدون شک مهمترین و پرکاربردترین روش جداسازی، روش “کروماتوگرافی” است. کروماتوگرافی (Chromatography)، بوسیله یک گیاه شناس روسی به نام تسوت، در اوایل قرن بیستم (1903) کشف شد. او از این تکنیک برای جداسازی رنگدانه های مختلف گیاهی مانند کلروفیل‌ها و گزانتوفیل‌ها استفاده کرد.
وی افزود: روشهای کروماتوگرافی بر پایه دو مفهوم کلی دسته بندی می شوند: در روش اول، جداسازی بر اساس مفاهیم فیزیکی صورت گرفته و شامل دو گروه کروماتوگرافی ستونی (Column) و کروماتوگرافی سطحی است.
مرس کارگاه آموزشی HPLC اضافه کرد: اساس نام گذاری در دسته بندی دوم که مرسوم‌ تر است، نوع فاز متحرک، فاز ساکن و همچنین نوع تعادل ایجاد شده بین دو فاز است. این دسته شامل دو گروه کلی کروماتوگرافی مایع (فاز متحرک مایع می باشد) و کروماتوگرافی گازی (فاز متحرک گاز) است.

 

سلیمانی گفت: اصول کار این دستگاه جداسازی مواد تشکیل دهنده بر اساس ضریب تقسیم بیت موللکول های دو فاز یکی به عنوان فاز متحرک و دیگری به عنوان فاز ساکن در داخل یک ستون است.

 

شایان ذکر است در پایان این کارگاه شرکت کنندگان از مکان های دیدنی لاهیجان بازدید کردند.