حمید درخشان سرمربی ناموفق پرسپولیس برای سومین بار از نیکمت پرسپولیس اخراج شد و جای خود را باز هم به یک مربی خارجی داد

ندای گیلان>سرویس ورزشی ندای گیلان>فوتبال>لیگ برتر

احسان زارعی-  او که پیش از این به دلیل نتایج نامناسب در سال های 73 و 76 جای خود را به گده و مت کوویچ داده بود، این بار نیمکت پرسپولیس را برای برانکو خالی کرد. پرسپولیس در طول تاریخ خود از 13 سرمربی خارجی بهره برده است که به جز راجرز و استانکو، سایر مربیان در این تیم توفیقی نداشته اند. اگرچه دنیزلی و تا حدی آری هان باعث ایجاد تحولات نسبی در این تیم شدند اما سرخپوشان پایتخت آخرین بار 19 سال پیش توسط یک مربی خارجی به موفقیت رسیده اند. کارنامه مربیان خارجی پرسپولیس را ورق می زنیم:

1.       آلن راجرز (72 بازی)

آلن راجرز انگلیسی اولین سرمربی خارجی تاریخ سرخپوشان است که در مهر ماه 1350 و زمانی که 48 سال داشت، سرمربی پرسپولیس شد. این مربی در طول دوران حضور خود در پرسپولیس یک تیم تهاجمی ساخت که حریفان ریز و درشت را با تعداد گلهای زیاد از پای در می آورد. در سال 53 به مدت 5 ماه و به دلیل قهر با رئیس باشگاه برکنار شد و در بازگشت مجدد نیز فقط  تا دی ماه 53 هدایت پرسپولیس را بر عهده داشت. پرسپولیس به رهبری راجرز در 72 بازی موفق به کسب 44 برد، 18 تساوی و 10 باخت شد. دو جام قهرمانی لیگ در سالهای 1350 و 1352 نیز مهمترین افتخارات این مربی در پرسپولیس است، ضمن انکه پیروزی 6- صفر مقابل استقلال نیز در زمان این مربی بدست امد.

2.       ایوان کونوف (29 بازی)

این مربی روسی در اواخر اسفند  1354 با حقوق ماهیانه 10 هزار تومان به پرسپولیس آمد و در ان زمان 52 ساله بود. پرسپولیس در دوره این مربی تبدیل به یک تیم دفاعی شد و در 29 بازی لیگ به رهبری کونوف، 10 برد و 15 تساوی بدست آورد. با این حال پرسپولیس تا هفته اخر لیگ مدعی قهرمانی بود. کونوف در آذرماه 55 اخراج شد و در مصاحبه خود با نشریات ورزشی دخالت  برخی بازیکنان از جمله علی پروین ، در کار مربیان را  از عوامل ناکامی خود اعلام کرد!

3.       لادیسلاو بگوویچ ( 4 بازی )

پس از 18 سال، پرسپولیس برای سومین بار مربی خارجی استخدام کرد. امیر عابدینی مدیر جدید باشگاه این مربی اسلونیایی را به پرسپولیس آورد و بگوویچ از روز 15 فروردین 1373 کار خود را آغاز کرد. بگوویچ هدف خود را جوانگرایی در تیم قرار داده بود که بدین صورت بازیکنانی مثل درخشان، پنجعلی و محمدخانی باید از تیم کنار می رفتند. اختلاف او با بازیکنان باتجریه و مسن تیم باعث تنش های زیادی شد و بگوویچ پس از 4 بازی که با 3 برد و یک تساوی همراه بود، در اوایل تیر ماه ناگهان راهی کشورش شد و نیمکت تیم را خالی کرد.

4.       یورگن گده (11 بازی )

پس از ناکامی حمید درخشان در کسب قهرمانی لیگ آزادگان، یورگن گده المانی از 27 بهمن 1373 هدایت پرسپولیس را بر عهده گرفت. او در پرسپولیس ناکام بود و پس از 11 بازی در لیگ آزادگان، در روز 16 شهریور 1374 حکم اخراج خود را از عابدینی دریافت کرد. در این 11 بازی پرسپولیس 4 برد، 5 تساوی و 2 باخت بدست آورد. بدشانسی مهم گده این بود که  5 بازیکن مهم تیم مثل عابدزاده، شاهرودی، محرمی و پیوس را به دلیل محرومیت در اختیار نداشت.

5.       استانکو پوکله پوویچ (58 بازی)

اولین مربی کروات حاضر در فوتبال ایران از روز 17 شهریور 1374 هدایت پرسپولیس را بر عهده گرفت. استانکو که یک سال قبل با تیم ملی ناکام مانده بود، طی دو فصل حضور در پرسپولیس دو مقام قهرمانی لیگ آزادگان را بدست آورد. 34 برد، 16 تساوی و 8 باخت حاصل عملکرد وی بود. پرسپولیس با استانکو در آسیا نیز به مقام سومی دست یافت. استانکوی 69 ساله در فاصله چند هفته به پایان لیگ در اردیبهشت 76 پرسپولیس را ترک کرد. در بین مربیان خارجی پرسپولیس او بهترین عملکرد را دارد و در 70 درصد بازی ها به پیروزی رسیده است.

6.       ایویکا مت کوویچ ( 14 بازی)

دستیار سابق تومیسلاو ایویچ معروف، از روز 2 دی 1376 رسما سرمربی پرسپولیس شد. این مربی 44 ساله دوران پرفراز و نشیبی را پشت سر گذاشت و علیرغم نتایج خوب در جام باشگاههای منطقه غرب آسیا، در مرحله نهایی موفقیتی بدست نیاورد و پرسپولیس را با شکست سنگین ار الهلال عربستان چهارم کرد. مت کوویچ تا هفته سوم لیگ آزادگان در فصل 77 سرمربی پرسپولیس بود، اما بازگشت علی پروین باعث اخراج بی سر و صدای وی از پرسپولیس شد. پروین از ورود مت کوویچ و دستیارش، فرشاد پیوس ، به تمرینات جلوگیری کرد و بدین ترتیب دوران مربیگری این کروات با 7 برد و 3 تساوی از 14 بازی به پایان رسید.

7.       وینگو بگوویچ (30 بازی )

هفتمین سرمربی خارجی پرسپولیس نیز سرنوشتی بهتر از هموطنان خود در این تیم نداشت. با حضور اکبر غمخوار در پرسپولیس و کنار گذاشته شدن پروین، وینگو بگوویچ 55 ساله  از 26 تیر 1382 با قراردادی 200 هزار دلاری سرمربی پرسپولیس شد. در دوره این مربی پرسپولیس یکی از پرحاشیه ترین سالهای تاریخ خود را سپری کرد و علیرغم شروع طوفانی در لیگ برتر، از هفته چهارم سقوط پرسپولیس آغاز شد و در نهایت با حذف از جام حذفی در خرداد ماه 83 دوره حضور بگوویچ نیز به پایان رسید.  پرسپولیس در 30 بازی با بگوویچ، 11 برد و 9 تساوی و 10 باخت بدست اورد. بگوویچ در میان مربیان خارجی پرسپولیس ضعیف ترین عملکرد را داشت.

8.       راینر زوبل ( 31 بازی )

با بازگشت مجدد پروین به پرسپولیس، این بار یک مربی آلمانی هدایت سرخپوشان را بر عهده گرفت. راینر زوبل با قرارداد 300 هزار دلاری، از 23 تیر 83 کار خود را در پرسپولیس آغاز کرد و در همان هفته های اول با پروین دچار اختلاف نظرهای شدیدی شد. اما در ادامه نتایج نسبتاً مناسبی گرفت و پرسپولیس تا چند هفته به پایان لیگ، مدعی قهرمانی بود. زوبل پس از آخرین بازی لیگ استعفا داد و در یک برنامه تلویزیونی تمام کاسه کوزه ها را بر سر حمید استیلی شکست و وی را عامل همه اختلافات معرفی کرد. پرسپولیس با زوبل در 31 بازی  17 برد، 7 تساوی و 7 باخت بدست آورد.

9.       آری هان ( 12 بازی )

با تغییر مدیریت باشگاه و حضور محمد حسن انصاری فر به عنوان مدیرعامل، کادری فنی پرسپولیس که نتایج خوبی هم نگرفته بود، دچار تغییر و تحول شد. آری هان هلندی با قرارداد سنگین حدود یک میلیاردی برای 5/1 فصل از بهمن ماه 84 هدایت پرسپولیس را برعهده گرفت. تیم پرسپولیس با این مربی جان تازه ای گرفت و تا فینال جام حذفی پیش رفت که بازی فینال به دلیل نزدیک بودن جام جهانی به فصل بعدی موکول شد. تمرینات فصل جدید نیز با این مربی آغاز شد و پرسپولیس پس از اردوی اتریش ، در 19 مرداد 85 حکم اخراج وی را صادر کرد. وی به دلیل بی نظمی های مکرر از تیم اخراج شد. آری هان از 178 روز حضور در پرسپولیس، 96 روز را در مرخصی بود!

10.   مصطفی دنیزلی ( 36 بازی )

سرشناس ترین مربی خارجی تاریخ پرسپولیس، بدشانس ترین آنها نیز بود. او در دو مقطع سرمربی پرسپولیس بود که هیچ موفقیتی در این تیم بدست نیاورد. در مقطع اول مربیگری در فصل 85-86  دو جام حذفي را با اشتباهات داوري از دست داد و در ليگ برتر نيز عليرغم بازي‌هاي زيبا و هجومي موفق به کسب نتيجه نشد. هنوز هم هواداران پرسپوليس بهترين تيم ساليان اخير را تيمي مي دانند که در فصل 85 به رهبري دنيزلي بازيهاي زيبايي را به نمايش مي گذاشت. او یک بار نیز در نیم فصل دوم 90-91 سرمربی پرسپولیس شد که علیرغم نتایج خوب در لیگ قهرمانان آسیا باز هم توفیقی در این تیم نداشت. پرسپوليس در 59 بازي با دنيزلي 23 برد، 21 تساوي و 15 باخت (90 امتياز) بدست آورد. دنیزلی فقط 39 درصد بازی هایش با پرسپولیس را با برد به پایان برد.

شاید بهترین خاطره پرسپولیسی ها از دنیزلی برد دراماتیک دربی بهمن ماه 90 بود که شکست 2- صفر را طی 10 دقیقه تبدیل به برد 3-2 کرد.

11.   ادواردو وینگادا ( 17 بازی )

وینگادا از 21 بهمن ماه 87 هدایت پرسپولیس را بر عهده گرفت و با پرسپولیس در سه جام ناکام محض بود. ابتدا در لیگ برتر رقابت را باخت و سپس در جام حذفی با شکست از پاس، حذف شد. در لیگ قهرمانان آسیا نیز علیرغم شکست سنگین از الغرافه به مرحله یک هشتم نهایی رسید، اما با یک ضربه پنالتی به بنیادکار ازبکستان باخت و حذف شد. دوران حضور وی نیز پرحاشیه بود  و 7 برد، 4 تساوی و 6 باخت در 17 بازی کسب کرد.

12.   زلاتکو کرانچار (21 بازی)

 

اين مربي کروات هم فقط 10 روز قبل از آغاز ليگ برتر فصل 88-89 به پرسپوليس اضافه شد و با تغييرات متوالي در ترکيب پرسپوليس، بالاخره در آخرين روزهاي حضورش در پرسپوليس به ترکيب دلخواه خود رسيد، اما زمان به او اجازه نداد و پرسپوليس در حالي که تيم سوم جدول بود، کرانچار توسط حبیب کاشانی برکنار شد. اين مربي در 21 بازي 8 برد، 9 تساوي و 4 باخت (33 امتياز) کسب کرد.

13.   مانوئل ژوزه (17 بازی)

سرمربی پرتغالی و یکی از نامحبوب ترین مربیان تاریخ پرسپولیس که هیچگاه مورد حمایت هواداران پرسپولیس قرار نگرفت، در تابستان 91 به تهران رسید تا پروژه رویارویی محمد رویانیان در تیم پرسپولیس را به سرانجام برساند. او طی 5 ماه مربیگری در این تیم و در 17 بازی لیگ برتر هدایت پرسپولیس را بر عهده داشت که 5 برد و 6 تساوی و 6 باخت(21 امتیاز) بدست آورد و پرسپولیس را که در رده 12 تحویل گرفته بود، در همان رتبه نیز تحویل داد و رفت!