رئیس کمیسیون عمران شورای شهر رشت گفت:شاید امروز خلاف سازی در رشت به صرفه تر است از اینکه پروانه ساخت بگیرند و این برای رشت یک فاجعه است و ظرفیت رشت از خلاف سازی پر شده است.
رضا رسولی در جلسه شورای شهر رشت با اشاره به استعفای شهردار رشت گفت : شورا سعی کرده با شهامت اشتباهات خود را بپذیرد و با درایت به ادامه مسیر کمک کند.
عضو شورا پیرامون اشکالات طرح تفصیلی نیز گفت: طرح تفصیلی در چند منطقه در حال اجراست. متاسفانه شاید کوتاهی و همصدایی شهرداری که کرسی رای در تصویب طرح نداشته است، یک روند بعضا ناثواب در طرح تفصیلی بوجود آمده و امروز اقتصاد رشت تحت تاثیر این فضا قرار گرفته است.
رئیس کمیسیون عمران و توسعه شهری شورا ادامه داد: برای سازندگان صنعت ساختمان امروز ساخت و ساز اقتصادی نیست و در شهرسازی نیز شاهد هرج و مرج هستیم. سعی کردیم راهکار ارائه دهیم. ما تلاش کردیم و کارگروه ایجاد کردیم و در جلسات مکرر و با حضور ۵۰ کارشناس سعی کردیم، اشکالات ضوابط و کلیات طرح تفصیلی را بررسی نموده و در یک کتابچه مدون آماده کردیم. در این نشست ها مدیران فنی مناطق و معاونت های شهرداری هم بر آن نظر دادند و با کارشناسان سازمان نظام مهندسی هم گام به گام پیش رفتیم و با سازندگان نیز برای رفع اشکالات رایزنی شد.
رسولی افزود: پیشنهادهای آماده شده پس از عید ارائه شد و این از کارهای موثر کمیسیون عمران بود و شخص شهردار با ارتباطات با تهران، کار را به نتیجه مطلوبی رساند. اما اجرایی نشدن و کارشکنی کردن آن در رشت سوال برانگیز است. شاید امروز خلاف سازی در رشت به صرفه تر است از اینکه پروانه ساخت بگیرند و این برای رشت یک فاجعه است و ظرفیت رشت از خلاف سازی پر شده است.
رئیس کمیسیون عمران تاکید کرد: همه چیز برای اصلاح طرح تفصیلی آماده است و با وجود اعلام همکاری معاونت عمرانی استانداری، نمی دانم چه اتفاقی در حال افتادن است که طرح به مرحله تصویب نمی رسد! امروز خواسته و نخواسته تغییرات در شهرداری رشت در حال رخ دادن است. اگر در ۱۰ ماه گذشته تقصیری داشته ایم، از مردم عذرخواهی می کنم ولی این به معنی تعطیلی کار نیست. همچنین تغییرات در نظام مهندسی هم باعث می شود نتیجه اصلاحات طرح تفصیلی به بن بست برسد.
وی یادآور شد: تاکنون ۳ بار جلسه تصویب اصلاحات در معاونت عمرانی گذاشته شده ولی با نیامدن برخی از اعضا ی مشخص که خود ذی نفع هستند، جلسه تشکیل نمی شود تا کار به نتیجه نرسد. مشخصا در این زمینه با استاندار مکاتبه کرده ام و از اعضای شورا خواستار همراهی در این زمینه هستیم.
رسولی تاکید کرد: افق های جدیدی به لحاظ تامین اقتصاد پیش رو هست اما نباید از خلاف سازی باشد. تنها صنعت فعال در رشت، ساخت و ساز می تواند باشد. آن هم در شرایطی که وضعیت نابسامان در حوزه کشاورزی و صنعت داریم. بیش از ۱۰۰۰ متر بافت فرسوده داریم. بافتی که خالی از سکنه است. امروز طرح تفصیلی به رشت تحمیل شده که پاسخگوی نیازهای رشت نیست.
وی ابراز کرد: متن پیش نویس کمیسیون عمران شورا آماده است و قصد دارم مکاتبه با وزیر راه و شهرسازی، استاندار، نمایندگان مجلس و همه ذی نفعان داشته باشم که به داد رشت برسند تا به کمک بزرگان مشکل را حل کنیم. متاسفانه هرچقدر در زدیم به در بسته مواجه شدیم.