رئیس سازمان صمت گیلان گفت:فعالیت‌های تجاری که توسط دارندگان کارت‌های بازرگانی انجام می شود به صورت مستمر رصد و کارت‌های بازرگانی مشکوک به اجاره ابتدا تعلیق و پس از بررسی و قطعیت ابطال خواهد شد.

به گزارش ندای گیلان، فرهاد دلق پوش در جلسه کارگروه پایش تجارت خارجی در گیلان اظهار داشت: با همکاری گمرکات استان کلیه فعالیت‌های تجاری که توسط دارندگان کارت‌های بازرگانی انجام می شود به صورت مستمر رصد و کارت‌های بازرگانی مشکوک به اجاره ابتدا تعلیق و پس از بررسی و قطعیت ابطال خواهد شد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گیلان ضمن ابراز رضایت از میزان صادرات انجام شده در سال گذشته اعلام کرد: نظر به برگزاری 16 جلسه پایش تجارت خارجی و افزایش 33 درصدی صادرات در سال گذشته، صادرکنندگان پرتلاش حسب قانون نسبت به ایفای تعهدات ارزی اقدام و ارز حاصل از صادرات را به صورت قطعی و شفاف تعیین تکلیف نمایند.
وی با بیان اینکه بیشترین مبادلات تجاری شمال از آستارا که بزرگترین مرز ترانزیتی کشور است انجام می شود اضافه نمود: کنترل واردات و صادرات با حساسیت بیشتری باید انجام شود و قانون در مورد مسائل ارزی تعارف ندارد و ما نیز مکلف هستیم از خروج غیرقانونی ارز از کشور ممانعت نماییم.
دکتر دلق پوش با تاکید بر برگشت ارز حاصل از صادرات و استفاده آن در چرخه اقتصادی کشور، تصریح کرد: مدارک و اسناد مثبته بر اساس ماده ۷ قانون گمرکی با رعایت قوانین که نشانگر واگذاری و اختصاص ارز حاصله به ازای مبلغ ارز صادراتی به واردات باشد، باید ارائه گردد و تضامین ارز صادراتی نیز باید صورت پذیرد که البته رصد آن از طریق سامانه هم قابل انجام می باشد.
وی ضمن تاکید بر تسهیل امور و حمایت از تجار واقعی به اداره توسعه تجارت خارجی سازمان صمت، تکلیف کرد: موارد شبهه دار از دستگاه های مختلف مرتبط استعلام و مورد پایش قرار گیرد و عملکرد صادراتی و اسناد ورودی و خروجی کالا به دقت بررسی و رسیدگی شود.
رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت استان گیلان در پایان با اهدای لوح از عملکرد یکساله اعضای کارگروه پایش کارت بازرگانی گیلان تقدیر و ابراز امیدواری کرد: امیدوارم با جدیت و دقت در پایش کارت‌های بازرگانی فضای فعالیت مناسب تری برای تجار و بازرگانان استان در راستای شفاف‌سازی امور تجاری و تسهیل در این امور برای نیل به اهداف قانونی مشخص شده , فراهم گردد.