باشگاه خبرنگاران جوان: آیت‌الله مصباح‌یزدی، ‌رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)در دومین روز بیست و سومین همایش کشوری دفتر ارتباطات فرهنگی قم که با موضوع انقلاب اسلامی؛ کارآمدی نظام در مجتمع یاوران مهدی(عج) جمکران قم برگزار شد با بیان اینکه بین کارآمدی نظام و افرادی که در آن مسئول هستند باید فرق گذاشت، اظهار […]

باشگاه خبرنگاران جوان: آیت‌الله مصباح‌یزدی، ‌رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)در دومین روز بیست و سومین همایش کشوری دفتر ارتباطات فرهنگی قم که با موضوع انقلاب اسلامی؛ کارآمدی نظام در مجتمع یاوران مهدی(عج) جمکران قم برگزار شد با بیان اینکه بین کارآمدی نظام و افرادی که در آن مسئول هستند باید فرق گذاشت، اظهار داشت: باید منظور از تحقق نظام کارآمد، تعریف شود که چه نظامی کارآمد است و کدام نیست و در این رابطه افراد و اهداف را هم برای موفقیت در نظر گرفت.

وی افزود: در این نظام، افراد به دسته‌هایی تقسیم می‌شوند، بعضی اهداف کوتاه‌مدت و نگاهشان مادی‌گرایی است و بعضی دارای اهداف بلند و نگاهشان دینی و ارزشی است و این همان هدف انبیاء الهی است. اگر نگاه اولی باشد، قطعاً نظام از نگاه بعضی افراد، کارآمد است چون به هدف دنیای و به لذایذ شهوانی رسیدند و به تعبیر قرآن، آن‌قدر سرگرم آرزوها و دل‌بسته دنیا شدند که از انسانیت فاصله گرفته و تبدیل به حیوان شدند.

آیت‌الله مصباح یزدی گفت: اما هدف انبیاء، چیز دیگری بود، انبیاء الهی می‌خواستند مردم هدایت شوند و مردم در جامعه‌ای زندگی کنند که از هر لحاظ دینی و اسلامی باشد، ولی وابستگان به دنیا، مسیرشان غیر از انبیاء الهی است، هدف لذت بردن است، آخرتی وجود ندارد، هر چه هست در همین دنیا است.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)عنوان کرد: اگر می‌خواهیم ببینیم که بعد از 40 سال انقلاب و نظام کارآمد بوده یا نه؟ باید ببینیم منظور از کارآمدی نظام چه چیزی از نگاه ما است؟ این امر بستگی به معرفت، ایمان و نظام ارزشی افراد جامعه است.

آیت‌الله مصباح یزدی گفت: پس منظور از کارآمدی چه چیزی است؟ منظور از نظامی کارآمد، این باشد نظام مخلوطی از نیازهای معنوی و مادی را در حد امکان تحقق کند نه مانند اباذر و سلمان و نه مانند دنیاپرستان و زیر پا گذاشتن ارزش‌های انسانیت. مخلوطی از این دو باشد. منظور از کارآمدی نظام، یعنی باید دنبال نظامی بود که خواسته‌های حداقلی، در سعادت ابدی لحاظ شود.

وی افزود: ‌کسانی که در 22 بهمن و 9دی آمدند از دو مسئله نگران بودند، فقر، فساد و تبعیض، توقع خیلی زیادی نداشتند و منظور از کارآمدی همین نظام، یعنی باید دنبال نظامی بود که خواسته‌های حداقلی، در سعادت ابدی لحاظ شود. اما چرا مسئله کارآمدی نظام بعد از 40 سال این است کسانی فکر می‌کنند، اگر نظام قوی و کارآمدی می‌خواهیم نیازمند به معنای ایده‌آل و قانون و مقررات درستی هستیم.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)اظهار کرد: این‌ها معتقدند باید اهدافی محقق شود و قوانین با ذی المقدمه همسان باشد تا نظام کارآمد شود و دشمن از همین‌جا وارد شد و با این دسته هم‌صدا شد و فریاد زدند که مشکل از نظام و اسلام است و باید برداشته شود. در این رابطه هم متأسفانه برای دشمن شادی کردن، افرادی وارد میدان می‌شوند که دست به هر کاری بزنند تا بفهمانند همه مشکل از اسلام و دین است.

آیت‌الله مصباح یزدی گفت: خیلی معتقدند اسلام نمی‌تواند حاکم باشد. جوان دوست دارد آزاد باشد، با هرکسی باشد، مسئولان هم از همین کلمه آزادی سوءاستفاده را می‌کند، این افراد مسئول معتقدند چون آزادی است پس نباید حجاب اجباری باشد، اگر اجباری باشد، یعنی زیر پا گذاشتن ارزش‌ها. به‌هرحال باید بدانیم منظور از کارآمدی چه چیزی است؟ از نگاه این مسئولان، کارآمدی یعنی آزادی اگر آزادی تأمین نشد، پس کارآمد نیست، بنابراین بدانیم ملاک برای کارآمدی چه چیزی است.

وی گفت: کارآمدی نظام نیازمند مجریان سالم است، واقعاً در این رابطه مشکل‌داریم و بدتر اینکه برای گسترش فرهنگ فعالیت کمی شده است، باید فعالیت‌ها در عرصه فرهنگی بیشتر شود تا گرفتار تحجر و غربستان نشویم. باید برای کارآمدی نظام، مجریان سالم تربیت شوند و آموزش داده شوند تا جامعه به سمت کارآمدی حرکت کند.

[ad_2]

Source link