شرکت های توزیع باید بر اساس وظیفه در صورت ایجاد آسیب و سوختگی در وسایل برقی خانگی و دیگر تجهیزات برقی مردم که ناشی از نوسانات برق است خود پیش قدم شده و به مشترکین در جبران خسارت ناشی از این اتفاق کمک نمایند

به گزارش ندای گیلان،در قبوض برق مشترکان شهری مبلغ 500 ریال به‌عنوان بیمه حوادث در هر دوره از مشترک کسر می‌شود که در طول سال این رقم به شش‌هزار ریال می‌رسد.

با پرداخت اجباری این رقم، تمامی مشترکان خانگی شهری و روستایی، درصورت بروز حادثه می‌توانند تا 500 برابر این مبلغ یعنی تا سقف سه میلیون ریال به‌عنوان خسارت از شرکت بیمه دریافت کنند.

اما راه دریافت خسارت ناشی از بروز اشکال در لوازم برقی خانگی ناشی از افت ولتاژ و قطع و وصل یکباره برق (درصورتی که ایراد از شبکه توزیع برق باشد) و تمامی صدماتی که به علت عدم کارکرد مناسب شبکه توزیع و انتقال برق به وسایل برقی خانگی وارد شود؛ مشخص نبود تا اینکه سامانه ای تحت عنوان “سامانه ثبت و اعلام خسارت ناشی از برق مشترکین خانگی” به آدرس http://tavanir.parsianinsurance.com/ راه اندازی شد.

با مراجعه به این آدرس با صفحه ای مواجه می شویم که امکان ثبت نام در آن وجود دارد و مشترکان می توانند پس از ثبت نام، با دریافت نام کاربری و رمز عبور نسبت به درج خسارت های وارد شده به لوازم برقی خانگی خود، گزارش دهند. این گزارش ها رسیدگی شده و نتایج آن به اطلاعات تماسی که کاربر در زمان ثبت نام وارد کرده، اعلام می شود.

دستورالعمل نحوه بررسی و برآورد خسارت به مشترکین خانگی

در این دستورالعمل صراحتا ذکر شده است که تمام خسارت های مالی و جانی ناشی از برق باید توسط شرکت توزیع مربوطه پرداخت گردد. اما چه پرداخت کردنی و چگونه؟

در این دستورالعمل ذکر شده است که خسارت های کمتر از 150 هزار تومان نیازی به ارسال به کمیته تعیین خسارت شرکت توزیع برق ندارد ولی در صورت اعتراض به همین خسارت های کمتر از 150 هزار تومان و یا خسارت های بیش از 150 هزار تومان باید پرونده به کمیته عالی تعیین خسارت که خود متشکل از چندین عضو عالی رتبه شرکت است ارسال شود.

شرایط سخت جبران خسارت مالی

فارغ از تمام مواردی که باید در تمام مراحل بعدی توسط مشترک صورت گیرد همین دو مورد کفایت می کند تا مشترکی که تجهیز برقی خود را بر اثر کیفیت بد برق و نوسانات برقی از دست داده از پیگیری دریافت خسارت ان منصرف شده و فقط خاطره بد حمایت بیمه ای از خود را بخاطر بسپارد.

همه می دانیم که وسایل برقی در خانه ها عموما از وسایل گران قیمت بوده و تعداد اندکی از تجهیزات برقی قیمتی کمتر از 150 هزار تومان دارند. با این وجود عملا تجهیزات آسیب دیده باید به کمیته ای ارسال شوند که تشکیل آن و نحوه بررسی میزان خسارت ناشی از آن نیز روشن نبوده و خود ایجاد مشکل فراوانی برای مشترکین نموده است.

متاسفانه در اغلب موارد شرکت های توزیع نیروی برق نه تنها مردم را به راهنمایی برای دریافت خسارت تجهیزات آسیب دیده خود نمی کنند بلکه در مواردی با کتمان این دستورالعمل و عدم اطلاع رسانی مناسب آن مانع از رسیدن شهروند متضرر به حق خود می شوند.

شرکت های توزیع باید بر اساس وظیفه در صورت ایجاد آسیب و سوختگی در وسایل برقی خانگی و دیگر تجهیزات برقی مردم که ناشی از نوسانات برق است خود پیش قدم شده و به مشترکین در جبران خسارت ناشی از این اتفاق کمک نمایند. امری که در کشور ما مغفول مانده و رفتارهای نادرستی در این زمینه با مشترکین صورت می گیرد.

کیفیت توان جدی گرفته شود

مبحث كيفيت انرژي الكتريكي يا كيفيت توان يكي از موضوعاتي است كه در ساليان اخير بطور جدي مورد توجه بهره برداران و مصرف كنندگان شبكه هاي الكتريكي قرار گرفته است. تخمين زده مي شود كه خسارات ناشي از اغتشاشات كيفيت توان فقط در كشور امريكا همه ساله حدود ۱۰۰ ميليارد دلار باشد. معهذا سرمايه گذاري براي مقابله با اين اغتشاشات بسيار كمتر از خسارات وارده مي باشد.

كيفيت توان موضوعي است كه اهميت آن براي مصرف‌كنندگان برق، در تمام سطوح، روز به روز در حال افزايش است. تجهيزات حساس و بارهاي غيرخطي در هر دو بخش صنعتي ، تجاري و خانگي بسيار رايج هستند و به همين دليل آگاهي از كيفيت توان در بين مصرف‌كنندگان در حال افزايش است. اتفاقاتي كه سيستم را دستخوش تغييرات قرار می دهند و روزي براي مصرف‌كنندگان كوچك و بزرگ قابل پذيرش بود، امروزه اغلب به عنوان مشكل شناخته مي‌شوند. دليل اين امر خسارات وارد شده در اثر فقدان كيفيت توان است. به عنوان يك نمونه، براساس گزارش مجله Business Week در سال 1991، خسارات وارد شده ناشي از اين امر، در آمريكا در حدود 26 ميليارد دلار بوده است. اين هزينه شامل زمان از دست رفته، محصولات توليد نشده، از بين رفتن مواد خام، ‌عدم فروش محصولات، آسيب‌ ديدن تجهيزات توليدكننده و …. مي‌باشد.

کیفیت توان امروزه از مباحث اصلی تامبن برق مشترکین و شرکت های توزیع است چراکه تامین برق مشترک در صورتی قابل قبول خواهد بود که از کیفیت مناسبی نیز برخوردار باشد نه صرفا تامین برق به هر قیمتی و هر کیفیتی.