نوشیدن مقداری آب به همراه غذا مشکل حادی ایجاد نمی‌کند، حتی می‌تواند مفید باشد، توجه داشته باشید که آب مفیدترین نوشیدنی است، پس از نوشیدن درست آن لذت ببرید

به گزارش ندای گیلان،خیلی‌ها بر این باورند که خوردن آب همراه با غذا می‌تواند برای هضم غذا مشکل‌ساز باشد، اما آیا واقعاً نوشیدن مایعات همراه غذا می‌تواند مضر باشد و سلامتی را تحت تأثیر قرار دهد یا خیر؟

در ابتدا برای اینکه موضوع را بهتر درک کنید، فرایند طبیعی گوارش را بررسی می‌کنیم. به محض اینکه شروع به خوردن غذا می‌کنید، هضم از دهان شما شروع می‌شود. همزمان با جویدن غذا سیگنال غدد بزاقی که حاوی آنزیم است، شروع به تولید بزاق کرده و در شکستن مواد غذایی به شما کمک می‌کند. همچنین بزاق به نرم کردن مواد غذایی و آماده سازی آن برای حرکت به پایین مری و معده کمک می کند.

در معده، غذا با اسید معده مخلوط می‌شود و یک مایع غلیظ شناخته شده به نام Chyme تولید می‌کند،  Chyme در نهایت به قسمت اول روده کوچک حرکت می کند و با آنزیم‌های گوارشی از لوزالمعده (پانکراس) و اسید صفراوی از کبد مخلوط می‌شود.

این جریان موجب شکستن Chyme شده و آماده کردن هر ماده مغذی برای جذب در جریان خون می‌شود. اغلب مواد مغذی همچنان که Chyme در روده کوچک حرکت می‌کند از طریق روده کوچک جذب می‌شود و فقط بخشی کوچک باقی می‌ماند که وقتی روده بزرگ رسید، جذب می‌شود. در ادامه، مواد غذایی در جریان گردش خون به مناطق مختلف بدن فرستاده می‌شود، و در نهایت پس مانده غذاها از طریق روده بزرگ خارج می‌شود تا هضم کامل شود.

پیشنهاد مطالعه: مراحل هضم و جذب غذا -غذا چگونه هضم می شود؟

آیا خوردن آب همراه با غذا می‌تواند باعث ایجاد مشکل در هضم شود؟

همه ما از فواید نوشیدن مایعات به مقدار کافی اطلاع داریم، با این وصف برخی مدعی هستند که خوردن آب همراه با غذا یا در مجموع نوشیدن مایعات، کار درستی نیست، در ادامه‌‌ی این مطلب از مجله علم ورزش از ۳ جنبه این موضوع بررسی می‌شود.

۱- نوشیدنی‌های الکلی و اسیدی تاثیر منفی بر بزاق دارد

برخی مدعی هستند که نوشیدن نوشیدنی‌های اسیدی یا الکلی با وعده‌های غذایی موجب خشک شدن بزاق و در نتیجه مشکل شدن هضم غذا برای بدن می‌شود.

الکل جریان بزاق را ۱۰ تا ۱۵ درصد (در هر واحد از الکل) کاهش می دهد. در رابطه با نوشیدنی‌های اسیدی، به نظر می‌رسد موجب افزایش ترشح بزاق می‌شوند. اما هنوز پشتوانه علمی دقیقی وجود ندارد که اثبات کند، مصرف الکل یا نوشیدنی‌های اسیدی، تأثیر منفی بر هضم یا جذب مواد مغذی دارد یا خیر.

آب، اسید معده و آنزیم‌های گوارشی

خیلی‌ها بر این باورند که خوردن آب همراه با غذا باعث رقیق شدن اسید معده و آنزیم‌های گوارشی شده و هضم غذا را برای بدن مشکل‌تر می‌کند. این ادعا دلالت بر این دارد که سیستم گوارش شما قادر به تطبیق ترشحاتش با غلظت و چگالی غذا نیست که ادعای نادرستی است.

مایعات و سرعت هضم

از دیگر باورهای رایج در خصوص خوردن آب همراه با غذا  افزایش سرعت گوارش (خروج غذا از معده) است که در نتیجه مواد غذایی کمتر با آنزیم‌ها و اسید معده تماس خواهند داشت و هضم غذا کامل انجام نمی‌شود.

شاید این باور تا حد منطقی به نظر برسد! اما پشتوانه علمی ندارد، چرا که نتایج آزمایش‌های که سرعت هضم غذا در معده را بررسی کرده‌اند، نشان داده است که سرعت مایعات نسبت به جامدات در طی کردن سیستم گوارش بیشتر است اما تأثیری روی روند هضم ندارد.

در برخی موارد مایعات می‌تواند به هضم کمک کند

مایعات می‌توانند به شکستن (خُرد کردن) تکه‌های غذا و حرکت آسان‌تر آن‌ها به سمت مری و معده کمک کنند. همچنین ضمن کمک به حرکت مواد غذایی، از نفخ و ورم معده نیز جلوگیری می‌کنند. در واقع آب برای ارتقاء عملکرد آنزیم‌های معده نیاز است.

پیشنهاد مطالعه: چرا باید هر روز صبح بعد از بیدار شدن از خواب آب بنوشید؟

آب ممکن است اشتها و مصرف کالری را کاهش دهد

خوردن آب همراه با غذا می‌تواند به ایجاد فاصله میان برداشتن لقمه‌ها کمک کند و این فرصت را ایجاد کند که سیگنال‌های گرسنگی و سیری‌تان را چک کنید. در نتیجه باعث می‌شود پرخوری نکنید و حتی شاید به کاهش وزن شما کمک کند.

یک تحقیق ۱۲ هفته‌ای نشان داد، افرادی که پیش از هر وعده غذایی ۵۰۰ میلی لیتر آب نوشیده بودند، نسبت به کسانی که این کار را انجام نداده بودند، ۲ کیلوگرم بیشتر وزن کم کنند. همچنین تحقیقات بیانگر این است که نوشیدن آب می‌تواند سرعت متابولیسم را حدود ۲۴  کالری به ازای هر ۵۰۰ میلی لیتر آبی که مصرف می‌کنید؛ افزایش دهد.

نوشیدن کمی آب به همراه غذا مشکل حادی ایجاد نمی‌کند اما این که به همراه هر قاشق مقداری آب بنوشید و یا این که از آب بسیار یخ در بین غذا و یا بلافاصله پس از غذا استفاده کنید، ممکن است دچار مشکلاتی شوید.

جالب است بدانید بدن برای رساندن دمای آب مصرف شده به میزان حرارت داخلی بدن، کالری مصرف می‌کند و این به کاهش وزن نیز منجر می‌شود، (البته برای کسانی که رژیم مناسب کاهش چربی دارند) اما وقتی آب نوشیده شده هم دما با بدن بوده، میزان کالری سوخت شده کاهش پیدا کرده بود.

لازم به ذکر است، این موضوعات شامل فقط آب می‌شوند نه نوشیدنی‌هایی که حاوی کالری هستد. در یک تحقیق، مشخص شد کسانی که نوشیدنی‌های شیرین، شیر یا آب میوه همراه غذا نوشیده بودند، کالری دریافتی آن‌ها ۸ تا ۱۵ درصد بیشتر بود.

خوردن آب همراه با غذا برای چه کسانی مضر است؟

برای اکثر مردم، نوشیدن مایعات با غذا، بعید است مضر باشد. اما اگر از مشکل رفلاکس معده (برگشت اسید معده ) رنج می‌برید، نباید همراه غذا مایعات مصرف کنید. چرا که مایعات موجب افزایش حجم معده و در نتیجه افزایش فشار به آن می‌شود. یعنی مشابه همان اتفاقی که با مصرف یک وعده غذای حجیم پیش می‌آید.

انتخاب با شماست!

در مورد این که همراه غذا مایعات بنوشید یا نه، بر اساس احساسی که  از این کار دارید، تصمیم بگیرید. اگر مصرف مایعات همراه غذا برای‌تان دردناک بوده و احساس نفخ دارید یا ریفلاکس را بدتر می‌کند، پس بین وعده‌های غذایی آب نخورید.

همانطور که توضیح داده شد، نوشیدن مقداری آب به همراه غذا مشکل حادی ایجاد نمی‌کند، حتی می‌تواند مفید باشد، توجه داشته باشید که آب مفیدترین نوشیدنی است، پس از نوشیدن درست آن لذت ببرید. علم ورزش