به تازگی یک مقام سعودی گفت، کشورش از نامزدی مغرب برای میزبانی جام جهانی سال 2026 حمایت نمی کند و البته این نوع موضع گیری بیانگر این امر بود که روابط دو کشور پرتنش شده بود.

به  گزارش ندای گیلان،مراکش درحالی هفته گذشته از قطع روابط با ایران خبر داد که بنا به گفته یک منبع آگاه، وزیر خارجه این کشور در تهران حضور داشت و با محمد جواد ظریف ملاقات کرده بود. کشور مراکش (مغرب)، سه شنبه گذشته، ایران را به حمایت از گروه نظامی-سیاسی «جبهه پولیساریو» متهم کرد و در اقدامی که مسبوق به سابقه بود، از قطع روابط دیپلماتیک خود با تهران خبر داد. این اتفاق درحالی رخ می دهد که به تازگی تصویر سلفی پادشاه مراکش با بن سلمان ولیعهد سعودی و حریری نخست وزیر لبنان منتشر شده بود. مراکش که 10سال پیش نیز به بهانه ای موهوم درباره مسئله بحرین، روابط با ایران را قطع کرده بود، مدعی شده که سفارت ایران در الجزایر به نیروهای وابسته به جبهه پولیساریو آموزش داده و از آن‌ها حمایت کرده است. با این حال «جبهه پولیساریو» اتهام دولت مغرب (مراکش) به این جبهه و ایران درباره کمک تهران به این سازمان را رد کرد و خواستار ارائه مدرک برای این اتهام شد. این جبهه برای تسلط بر منطقه مورد مناقشه «صحرای غربی» با دولت مغرب درگیر است.
ماجرای جبهه پولیساریو چیست؟
صحرای غربی پیش از این مستعمره اسپانیا بود و‌ بخش بزرگی از آن از سال 1975 در پی خروج دولت اسپانیا از منطقه ،تحت کنترل دولت مرکزی قرار دارد. قبل از این که فرانسه و اسپانیا صحرای غربی را بین خود تقسیم کنند ،مراکش همواره ادعای حاکمیت بر صحرای غربی را داشت و این منطقه را متعلق به خود می دانست . در عین حال پولیساریو خواستار برگزاری همه پرسی برای خودمختاری این منطقه است.در اکتبر سال 1975، دادگاه بین المللی لاهه با صدور حکمی ” حق مشروع ساکنان صحرای غربی برای اعلام خودمختاری این منطقه را به رسمیت شناخت .” با این حال برخلاف قطعنامه های سازمان ملل درباره برگزاری همه پرسی برای حق تعیین سرنوشت مردم این منطقه، رباط همواره اصرار دارد این منطقه صحرایی کم جمعیت بخشی از  خاک این کشور به شمار می رود.
استقبال برخی کشورهای عرب از اقدام مراکش، مخالفت الجزایر
این اقدام کشور مغرب با استقبال شورای همکاری خلیج فارس، عربستان، کویت، امارات، بحرین و اردن روبه رو شد. وزارت خارجه قطر هم با صدور بیانیه ای ضمن حمایت از مغرب تأکید کرد: قطر، همبستگی کامل و عمیق خود با کشور برادر مغرب برای حفظ وحدت اراضی در مقابله با تهدیدها را ابراز می‌دارد. در عین حال وزارت خارجه الجزایر شامگاه چهارشنبه اعلام کرد: «ما همه ادعاهایی را که مغرب برای قطع روابط خود با ایران مطرح کرده است و شامل الجزایر نیز می‌شود، رد می‌کنیم»
واکنش ایران و حزب ا… به اتهامات وزارت خارجه مغرب
در همین حال «بهرام قاسمی» سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان اظهارات منتسب به وزیر امور خارجه کشور مغرب مبنی بر همکاری یکی از دیپلمات های ایرانی با جبهه پولیساریو را نادرست و موضوعی خلاف واقع بیان کرد. وی همچنین اظهار کرد: «همان گونه که در روزهای اخیر و در تماس های مقامات دو کشور مطرح شد و مقامات ایرانی این موضوع را کاملاً بی اساس و عاری از حقیقت و مردود دانستند،  لازم می دانیم  با صراحت تمام بار دیگر تاکید کنیم که یکی از مهم ترین پایه های اساسی و اصولی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در مناسبات خود با دیگر دولت ها و کشور های جهان احترام عمیق به حق حاکمیت و امنیت آنان و مداخله نکردن در امور داخلی دیگر کشورها بوده و خواهد بود». حزب ا… لبنان هم با رد ادعای مغرب علیه این گروه نوشت: بهتر بود وزارت خارجه مغرب به دنبال دلایل قانع‌کننده‌تری برای قطع روابط با ایران می‌رفت و از این که مغرب تحت فشار آمریکا، اسرائیل و عربستان اتهامات غیر واقع را بیان کرده است، متأسفیم.
سفر وزیر خارجه مراکش به تهران
در همین حال یک منبع آگاه در وزارت خارجه با اشاره به این که وزیر امور خارجه مراکش روز سه‌شنبه برای دیدار با محمدجواد ظریف همتای ایرانی خود به تهران سفر کرد، گفت: در این ملاقات آقای ظریف اتهامات مطرح شده از سوی کشور مراکش مبنی بر حمایت ایران از جبهه پولیساریو را تکذیب کرد.
این منبع آگاه در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این که وزیر امور خارجه ضمن تکذیب چنین ادعاهایی، بر احترام ایران بر حاکمیت ملت‌ها و سیاست ایران در مداخله نکردن در امور داخلی کشورها تاکید کرد، ادامه داد: پس از این دیدار سفیر مراکش در تهران به همراه وزیر خارجه این کشور، تهران را به مقصد مراکش ترک کردند.
   فراخبر
4 تحلیل درباره پشت پرده قطع رابطه رباط با تهران
کارشناسان و تحلیلگران معتقدند ادعای مغرب درباره حمایت ایران و حزب ا… از جبهه پولیساریو، صرفا بهانه ای برای پنهان کردن مسائل پشت پرده ای است که به تصمیم مغرب برای قطع روابط با ایران منجر شده است.
1- به دست آوردن حمایت عربستان
به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، فرید بوکاس نویسنده و افسر اطلاعاتی سابق اداره امنیت مغرب در گفت و گو با روزنامه «الشروق» الجزایر گفت: این اقدام پس از دیدار سه جانبه محمد ششم شاه مغرب با محمد بن سلمان ولیعهد عربستان و سعد الحریری نخست وزیر لبنان در پاریس صورت گرفت و از آن جا که مغرب در بحث قطع رابطه عربستان، امارات و بحرین با قطر اعلام بی طرفی کرد، روابط مغرب و عربستان به سردی گرایید و به تازگی یک مقام سعودی گفت، کشورش از نامزدی مغرب برای میزبانی جام جهانی سال 2026 حمایت نمی کند و البته این نوع موضع گیری بیانگر این امر بود که روابط دو کشور پرتنش شده بود.
2- جلب کمک و ترمیم روابط با کشورهای عربی
براساس این گزارش روزنامه «الخبر» الجزایر به نقل از عبدالقادر طالب عمر» سفیر جمهوری صحرا در الجزایر نوشت: «مغرب تلاش می کند در مسیر مذاکرات با صحرا و اجرای قطعنامه شماره 2414 شورای امنیت درباره این منطقه مانع تراشی کند به همین علت این دروغ را درباره حمایت ایران و حزب ا… از پولیساریو ساخته است و می خواهد بگوید جبهه پولیساریو مسلح است و تهدیدی برای امنیت منطقه محسوب می شود و با ایران و حزب ا… هم رابطه دارد تا از این طریق روابط خود را با برخی کشورها ترمیم کند و در صورت لزوم این کشورها از مغرب در محافل بین الملل حمایت کنند.»
3- بحران اقتصادی در مغرب
پایگاه اینترنتی «صدی الخلیج» نیز در این باره به نقل از یک مقام آگاه مغربی که خواست نامش فاش نشود نوشت: مغرب و اردن این روزها با بحران اقتصادی سختی مواجه اند و با توجه به ارتباط مستحکم این دو کشور با مسئله قدس و فلسطین از آنان خواسته شده است، موضع گیری مثبتی درباره معامله قرن داشته باشند.
4- به انحراف کشاندن اذهان عمومی از مسئله فلسطین
در همین زمینه العالم نیز در گزارشی با اشاره به دلایل این اقدام از سوی مغرب نوشت: درحالی که مهم ترین مسئله فراروی جهان اسلام این روزها بیش ازهرزمان مسئله فلسطین و مبادرت آمریکا به انتقال سفارتخانه اش از تل آویو به قدس در 14 می یعنی کمتر از دو هفته دیگر است خلق و طرح مسائلی از این دست بی گمان برای به انحراف کشیدن افکار عمومی مدافع مسئله فلسطین از این ماجرا به نفع تحقق معامله قرن آمریکایی اسرائیلی است.